Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RIAA, noe å bry seg om?


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke særlig tvil om at piratkopiering til en viss grad er tyveri, på den annen side så er graden av tyveri minimal i forhold til hva de fleste oppfatter som tradisjonelt tyveri. Det er litt mer i epleslang-land enn butikktyveri, synes nå jeg.

 

Uansett, når filene er så tilgjengelig likevel, ville jeg heller kalt det et kollektivt lovbrudd. (Litt mer som at alle har med seg en flaske vin for mye gjennom tollen, eller en tønne snus for mye fra Sverige.) Det er sånn ofte lov-reformer oppstår. Når befolkningen går på tvers av lovgivningen.

 

Spørsmålet er om RIAA's fremferd har noe for seg. Jeg kan ikke tenke meg det tjener artistene eller plateselskapenes sak at de oppfører seg like ille som Gestapo og Stasi til sammen. Det skaper bare sinne og til syvende og sist forakt for artistene og bransjen.

 

Jeg tror nok de fleste etablerte artistene vil at noe skal gjøres i forhold til dette, men de river seg nok i håret over RIAA's heller klumsete fremferd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kjøper jeg cd`ene til de artistene jeg synes fortjener det, og jeg tror de fleste også gjør det. Av den grunn, ser jeg det ikke som tyveri å laste ned noen mp3`er til artister som jeg aldri uansett hadde kjøpt i butikken. Jeg ser heller ikke at disse artistene taper penger på det, siden de uasnett ikke hadde fårr de pengene. Istendenfor å fokusere på det med ulovlig nedlasting, synes jeg artistene burde sørge for å lage kvalitetsmusikk...

Lenke til kommentar

Har kjøpt to CD'er idag, ikke no problem det, men jeg liker å høre på så mye rart at jeg ikke gidder å vente til jeg får masse penger så jeg kan kjøpe musikken, derfor er jeg for p2p... det formidler musikken utrolig bra, man hører om mange flere band, og man får hørt sangene til bandene å kan man kjøpe CD'en hvis man vil.. eller laste ned CD'en fra nettet hvis man ikke har råd....

 

Hvis jeg var artist ville jeg blitt gladere hvis 100.000 brukere lastet ned musikken min og ingen kjøpte den, enn om 1000 personer kjøpte CD'en min..

 

Og seriøst, JEG mener at å laste ned en fil ikke er noe stor sak egentlig.. man kopierer en annen persons fil, ingen mister noe, untatt griske kapitalister som vil ha mere penger på bok, og etter å ha sett "hjemme hos" videoene til MTV ser det ikke ut som om artistene rundt om i verden sliter så J*VLIG mye med økonomien at det gjør noe..

 

Hvis man vil kan man støtte små band med å kjøpe Cd'en deres.. :yes:

Lenke til kommentar

hvis jeg kjøper en cd da kan jeg vel gjøre den om til MP3 til privat bruk?

Hvis jeg deler det over internett og sletter de og ødelegger CDn gjør jeg vel ikke noe ulovlig? jeg bare gir musikken bort til en annen.

 

 

 

Det jeg vil fram til er at når jeg laster ned musikk fra nette så regner jeg med at de andre som deler den, gir den til meg, de sletter den da på sin data etter på, det trur jeg i hvertfall. Da kan vel ikke jeg gjøre noe ulovlig om jeg laster den musikken ned, for jeg kan jo ikke vite om han sletter den etter på eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...