Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RIAA, noe å bry seg om?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lov og laste ned filer fra internett her i Norge.

Det står i loven at du har lov og ta kopi til egen bruk, det vil sei at du kan laste ned ei fil ,men ikkje dele den eller kopiere den til andre.

Alså, ikkje del noe på kazaa eller andre per 2 peer programmer, så har du ditt på det reine.

 

Mvh bLoOdFiSh

Lenke til kommentar
Det er lov og laste ned filer fra internett her i Norge.

Det står i loven at du har lov og ta kopi til egen bruk, det vil sei at du kan laste ned ei fil ,men ikkje dele den eller kopiere den til andre.

Alså, ikkje del noe på kazaa eller andre per 2 peer programmer, så har du ditt på det reine.

 

Mvh bLoOdFiSh

 

litt sleipt å ikke dele though....

Lenke til kommentar

Åndsverksloven sier faktisk at det er ulovlig å laste ned slikt, selv for privat bruk. Men den sier også at det ikke blir etterforsket eller påtalt uten at den som har rettighetene til musikken/programvaren krever dette, eller det er av allmen interesse (litt interesant at norsk lov hinter til at ordinær piratkopiering er av allmen interesse).

Mer interesant er at samme lov gir deg rett (og rett som gjelder over enhver lisensavtale!) til å "utføre, iaktta, undersøke eller prøve ut hvordan programmet virker for å fastslå idéene og prinsippene som ligger til grunn for de enkelte deler av programmet." dvs hva amerikanerene kaller "reverse engeneering"...

Lenke til kommentar

Alså, dumt å ikkje kunne dele, men vist ein er så redd for det med RIAA OSV så ikkje del.

Men er ganske dumt at ein ikkje har ''lov'' og dele.

 

Har hørt at det kanskje skal komme nye regler angående deling og lasting på internett, dei nye reglene skal vist gå ut på at du IKKJE har lov og laste ned mp3 osv.

 

EU som vil innføre desse reglene.

 

Mvh bLoOdFISh

Lenke til kommentar

går nok ikke lang tid nå til ria blir stoppet. slik form for korstog/krenking av private ved finne ut ka alle deler blir nok snart slutt på.

 

det ender nok opp slik som jeg håper det gjør at de heller setter musikkprisene på aksepable nivå så folk foretrekker topp kvalitet framfor gratis mp3'er

det er tross alt stor forskjell fra mp3 til cd... (nå blir jeg sikkert haude med uttallige teorier, men ditta er mi meining...) :yes:

Lenke til kommentar

RIAA er en gjeng syke folk, og ja, syke folk, de er ****** meg ikke riktig kloke i huet. Greit nok at disse stakkars artistene som tjener milliarder av kroner skal ha litt for at vi hører på dem skrike, men å gå til sak mot en 12åring, det får da i helvette være grenser til hva verden kan finne seg i!

Og attpåtil så vil de ikke sette ned prisene i norge!

 

Men vi her på berget er nok trygge, i laaang tid fremover, her har vi ingen RIAAer som har råd til advokater i så sort omfang. Ei heller for tiden lover som forbyr nedlastning av musikk/film.

 

Har ikke noe imot at de som skriker skal få litt penger, men da må produktene bli mye mer tilgjengelig for oss alle, dvs ikke nødvendig å gå i platesjappa for å kjøpe en cd/dvd. Og å påstå at det ikke er trygt nok er jo bare tull, det koster litt investeringer og nytenkning, men det liker jo ikke plateselskapene...

 

mvh Christian

-RIAA hater deelux.

Lenke til kommentar

Heilt enig, hadde dei satt ned prisene på musikken så hadde det ikkje vert så mye lasting.

Vil heller ha cd kvalitet en råten mp3 kvalitet.

 

Men det har vist vert gjort ein spørre undersøkelse og da hadde folk sakt at dei laster ned musik og hører om det er noe bra og vistd et er bra så kjøper dei muikken. men vist det er dåli så kjøper dei ikkje.

Kan stemme det.

 

Mvh bLoOdFiSh

Lenke til kommentar
Siden når ble det en menneskerett å kunne stjele fra andre ?

 

Hmmm, her er en som virkelig har blitt innprentet med propagandaen til RIAA og diverse andre...

 

Hvem er det egentlig som stjeler, jo det er plateselskapene.. Dem promoterer de største artistene(Boyband etc) så hardt at de som virkelig lager god musikk forsvinner.. De stjeler markedet til disse.. Uansett, RIAA sier dem taper penger på nedlastingen av musikk... javel, trur dem virkelig at jeg hadde kjøpt alle albumene som ligger på hdd, da må dem tru om igjen..

 

Det er som det er sagt tidligere, jeg lytter og kjøper om jeg finner noe som er bra.. Jeg er faktisk villig til å gå i fengsel for dette synspunktet om det kommer så langt... 8)

Lenke til kommentar

hvis man lar hver å dele filene så kan ikke RIAA ta folket, får det er jo nett sider som faktisk gir folk tilgang til å laste ned sanger gratis. men alllikevel, man skal gå stilt i dørene i disse tider allikevel, husk at gutta i Kazaa og overnet å litt til logger IP`ene, så de er ikke trygge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...