biol2 Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) . Endret 6. april 2018 av biol2 Lenke til kommentar
Populært innlegg SkoMedHull Skrevet 7. desember 2012 Populært innlegg Del Skrevet 7. desember 2012 Du må nok legge frem grunnen din, hvis ikke står du helt likt med de du kritiserer. 12 Lenke til kommentar
biol2 Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) . Endret 6. april 2018 av biol2 5 Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Plutselig begynner han å grine, gutten. Han griner og griner og griner og begynner å snakke Fransk, noe han aldri kunne fra før av. Han begynner å snakke flytende Fransk og moren ble helt sjokkert. Han sa noe sånn som at Gud er hellig han er den som har reddet meg. I call troll Endret 7. desember 2012 av b3ndik 9 Lenke til kommentar
biol2 Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) . Endret 6. april 2018 av biol2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 For vi som er Kristne, vi har en grunn for at vi sier at Gud finnes, tror dere vi sier det bare fordi det er gøy? Nei, jeg tror dere sier det fordi dere ikke vet bedre. 5 Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 "Noen mennesker vet at det finnes en Gud", beklager, men dette kalles å tro, ikke å vite. Hva enn du føler inni deg så er det helt ekvivalent med oss som fra første dag har vært helt overbevist om at Gud ikke finnes. Mirakelhistorier overbeviser heller ingen, beklager. Det er på ingen måte bevis for Guds eksisens at noen plutselig skal ha snakket fransk, og at dette ble verifisert av en som kunne litt fransk. Dette er ting du tror, dette er ikke mer verdt enn det de som avkrefter Guden din legger frem. 7 Lenke til kommentar
biol2 Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) . Endret 6. april 2018 av biol2 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Den dagen man opplever kontakt med en kami for aller første gang, det er den dagen man begynner å tro fullt ut på kamier, det skal jeg love deg. Endret 7. desember 2012 av O3K 2 Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Jeg kaller meg ikke troende i det hele tatt, jeg vet hva jeg ser og lever etter det, så lenge det ikke finnes ett bevis på at gud finnes (Og dem har man letet etter i 1500 år) så rangerer jeg ham sammen med resten av det jeg mener er tull som spøkelser og Donald Duck. Ikke misforstå meg, jeg respekterer religion fult ut, og det gjelder absolutt alle religioner. Men det må være utrolig godt å være ha en tro, det med å vite svaret på hva som f.eks skjer med livet etter døden etc, Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Det er vel ingenting som tydelig indikerer at det finnes en Gud. 4 Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Jeg kaller meg ikke troende i det hele tatt, jeg vet hva jeg ser og lever etter det, så lenge det ikke finnes ett bevis på at gud finnes (Og dem har man letet etter i 1500 år) så rangerer jeg ham sammen med resten av det jeg mener er tull som spøkelser og Donald Duck. Donald Duck er ikke tull! Men det må være utrolig godt å være ha en tro, det med å vite svaret på hva som f.eks skjer med livet etter døden etc, Bortsett fra at de ikke vet det, men bruker en kombinasjon av fri fantasi og ønsketekning til å innbille seg selv at de har evig liv. Så redde for døden er de. De takler ikke tanken på å dø, så de spinner seg en illusjon om evig liv som de kan klamre seg til. 5 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Den dagen man opplever Gud, det er den dagen man begynner å tro fult ut på han, det skal jeg love deg Den dagen jeg opplever "Gud", så vil jeg nok ikke kalle det "Gud". Ville du kalt det "Gud" hvis ikke du hadde hørt om "Gud"? Hadde du vokst opp med å høre om Krishna, så hadde du nok kalt din opplevelse for Krishna. Man skulle tro at Gud (i kristen forstand) burde klart å gjøre seg kjent uten din forhenværende kunnskap om ham, men det som oftest skjer er at man tilpasser sin opplevelse til det man har lært om Gud på forhånd. Det er svært få som kaller sine opplevelser for "Gud" eller "Jesus" med mindre de har hørt om dem fra før og ikke minst har et ønske om at "Gud" skal finnes. På samme tid så vil hvem som helst kunne si at de har opplevd meg, rett og slett fordi jeg ville introdusert meg på en ordentlig hvis jeg ville gjøre meg bekjent. Der overlater alltid "Gud" ansvaret til mottakeren. Man må alltid "tro" at dette var Gud. Hvorfor klarer ikke et så enestående vesen å gjøre noe så enkelt som å gjøre seg bekjent uten at man må anta i ettertid at man faktisk har hatt et møte med det? På en annen side, så kan man spørre seg hvorfor du og dine tros-frender er så spesielt utvalgt. Hvis Gud elsker alle, hvorfor er det alltid bare de spesielle få som får møte ham? Du må nesten klargjøre hvordan "Gud" oppleves hvis du skal få tilbakemeldinger om hvorfor du kaller det "Gud", mens andre ikke gjør det. Endret 7. desember 2012 av LiamH 3 Lenke til kommentar
Wiik98 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Noen mennesker vet at det finnes en Gud. De bare vet. De føler et kall, en tilstedeværelse, noe spesielt med Gud som de føler inne i seg. De ønsker seg ham. Da jeg var et barn visste jeg bestandig at Gud finnes. Det var alltid en følelse i hjertet mitt som ønsket ham, som visste at han var der og at ett eller annet sted der ute var han. Jeg kan ikke forklare det, det er noe jeg var født med. Jeg trengte Gud. Jeg visste at jeg kunne ikke være hel uten jeg var med ham og elsket ham. Jeg er glad jeg fant ham eller skulle jeg si, jeg er glad han fant meg. De som ser etter Gud kjenner ekkoet av Gud stemme som kaller på dem. De vet det. De føler det. Det er en myk stemme, men den er stadig der. Den er vennlig, men vedvarende. Den gir ekko og trekker oss til ham, for å finne ham, å kjenne ham og å røre ved ham. Noen ganger forstår vi at allt i verden er ytterst meningsløst om vi ikke gjør som han ønsker, hvis vi ikke er under hans vilje. Vi kan tjene penger og oppnå posisjoner, men det tilfredsstiller ikke. Vi vet at når jeg dør vil alt dette falle bort og ikke bety noenting. Det er derfor vi ser opp i retning himmelen. Det er derfor vi hører Guds stemme som kaller på oss. Gud kan forandre så utrolig mye. Det kan forandre et helt menneske. Jeg husker min klassekamerat for 3 år siden. Han var skikkelig bad. Drev og røykte og drakk når han var 14 år. Så kom han da på kirken en dag fordi han måtte på konfeundervisning. Egentlig brydde han seg lite om konfirmasjonen. Når presten kom bort til han og spurte om han kunne be for han, be for at han skulle oppleve Gud og vike fra rusproblemene han hadde så gjorde han det, han ba for gutten og de stod der i kanskje 3 minutter i bønn. Plutselig begynner han å grine, gutten. Han griner og griner og griner og begynner å snakke Fransk, noe han aldri kunne fra før av. Han begynner å snakke flytende Fransk og moren ble helt sjokkert. Han sa noe sånn som at Gud er hellig han er den som har reddet meg. Det var en jente der i nærheten som hadde hatt Fransk på Ungdomskolen så hun kunne litt. GUD ER GOD <3 ! De menneskene som "bare vet" kaller man for gale, og burde ta se en tur til doktoren. 2 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Man sier at gud ikke finnes fordi man ikke klarer å forklare til seg selv hvordan det kan være mulig at gud finnes. Akkurat på samme måte som at man sier at man sier at gud finnes for å gi seg selv en forklaring på hendelser man ikke klarer forklare til seg selv hvordan kan kan finne sted. Den ene siden velger å akseptere at noen ting vet man ikke og vil man sannsynligvis aldri vite mens den andre siden klarer ikke akseptere uvitenhet rundt de største spørsmålene og plasserer gud som en slags alt-forklarende løsning på uvitenheten. Folk er forskjellig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hvorfor si at Gud ikke finnes? Når personer som ikke har litt peiling på temaet Kristendommen og Gud så kommer dem og sier at Gud ikke finnes. Nei, det er ikke det ateister sier, da ateister like lite som troende kan si med sikkerhet om gud finnes eller ikke. Det ateister sier er at de påstandene som i dag forefinnes om div guder er for tynne, det er kun påstander. Om det finnes noen gud eller ikke tar de fleste ateister ingen standpunkt til, da det ikke er mulig å stadfeste om det finnes noen gud eller ikke. Påstandene div religioner baserer seg på derimot, er det fullstendig rasjonelt å stille seg tvilende til.. Hvorfor heller ikke si at kanskje Gud fins. Fordi det ikke medfører at man er ærlig, hverken mot seg selv eller andre. For hvem gud er det? Ignorante kristne, muslimer, hinduer vil her ALLE som en si at det er deres gud som er den som finnes, men åssen vet de det? På grunn av at de er hjernevasket med fantasiene om denne guden? For så lenge slike gudebevis ikke kan fremvises på annet vis enn ved personlige "erfaringer" så er det helt umulig å skille dem fra ren fantasi... For vi som er Kristne, vi har en grunn for at vi sier at Gud finnes, tror dere vi sier det bare fordi det er gøy? Nei. Det er en grunn. Nei, dere sier det fordi dere er forledet til å tro på fantasier som er podet inn i dere, enten med påvirkning utenifra eller selv å ha påvirket dette og i begge tilfeller er uærligheten like stor. Det er dere er forledet til å tro er rene påstander, som sagt over her, "bevisene" forefinnes kun i deres egne fantasi der dere tviholder på denne mentale krykken som heter gud fordi dere ikke evner å tenke rasjonelt og logisk over evner, samt misbruk ab kognitiv dissonans (Der man juger til seg selv for å få ting som ikke stemmer til å "stemme") og confirmation bias (der man kun bruker det som støtter troen mens alt annet forkastes) Så det er en grunn til at dere tror det finnes en gud ja, men den grunnen har ingenting med ærlighet å gjøre, eller logisk, rasjonell, kritisk eller skeptisk tenkning, men alt med at dere tror dere trenger en mental krykke samt indoktrinering og selv undertrykkelse. (Kommer man langt nok inn i tankefengslet religion så undertrykker man seg selv ved å tro at det venter straff for den som tviler, leser feil informasjon osv, dette gjelder alle religioner...) Dere tror i prinsipp på rene påstander, ren fantasi som noen bronse alder menn satt og skrev i det tro at slike ubekreftede påstander er sannhet og så uærlig blir man ikke når man evner å tenke rasjonelt, logisk og kritisk... så uærlig blir man kun når man tar ubekreftede påstander og tror de er hellige... Selv har jeg valgt å stille meg på side linjen i spørsmålet om gud finnes eller ikke, akkurat som jeg har med troll, enhjørninger og tusser og alver... Vi vet heller ikke med sikkerhet om de eksisterer heller, gjør vi vel? Mulig du både trekker på smilebåndet og rister litt på hodet her over valg av hva jeg også stiller meg kritisk til, men hadde du vært ærlig ville du også sett at påstander om alver, troll og enhjørninger er like gangbare som påstandene om div guder... Alt sammen har nøyaktig like stor troverdighet når det ikke evner å vise et eneste bevis for seg... Men det må man være ærlig for å forstå, hvis ikke tror man at slike gamle påstander er mer verdt fordi man selv tror på dem og der har du bare litt av den uærligheten religiøse står for.... 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hva er poenget med å søke opp en tråd som er et år gammel og begynne å argumentere mot en trådstarter som forlengst har forsvunnet? Det skjer igjen og igjen i denne seksjonen. Er det ikke nok nye og/eller aktive tråder som man kan delta i hvis man ønsker å diskutere religion? Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hva er poenget med å søke opp en tråd som er et år gammel og begynne å argumentere mot en trådstarter som forlengst har forsvunnet? Det skjer igjen og igjen i denne seksjonen. Er det ikke nok nye og/eller aktive tråder som man kan delta i hvis man ønsker å diskutere religion? kunne kanskje vore aktuelt med ein funksjon som slette ein tråd etter ein månad om den ikkje er aktiv? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 kunne kanskje vore aktuelt med ein funksjon som slette ein tråd etter ein månad om den ikkje er aktiv? Sletting er ikke noen god løsning da det kan være interessant å ha meningsutvekslinger arkivert. På de fleste andre forum så dukker det gjerne opp en sterk advarsel hvis man prøver å poste i tråder som ikke har vært aktiv på fire eller noen ganger seks måneder. Forum som ikke har den funksjonen stenger gjerne moderator inaktive tråder hvis noen poster i dem. Lenke til kommentar
Mazzazz Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Det er en del ting jeg stusser ved i temainnlegget. 1) "Når personer som ikke har litt peiling på temaet Kristendommen og Gud så kommer dem og sier at Gud ikke finnes." Vel, hva definerer du som "god peiling" på temaet Kristendommen og Gud? Holder det an man har kunnskap om Kristendom, dens historie og innflytelse? Det høres her ut som du mener at alle som ytrer at Gud ikke fins, ikke har god peiling på Kristendommen og Gud. Videre i teksten høres det ut som om du mener at god peiling på dette temaet innebærer at du må være kristen for å forstå det? Dette er i så fall ikke tilfellet. Det fins mange personer der ute--sågar noen av de mest kjente vitenskapsmenn--som har gått gjennom Bibelen opp og ned, frem og tilbake--nilest etter hull. Det viser seg at de ikke er så vanskelige å finne. 2) Hvorfor heller ikke si at kanskje Gud fins. Vi kan aldri med 100 % sikkerhet si at det ikke fins en overlegen skapning, noe som "satte i gang alt", en gud, om du vil. Det vi kan si, med 100 % sikkerhet er at den abrahamske guden--den du kaller Gud--ikke fins. Hullene er for store, for markante, for grasale. Bibelen hevder indirekte at jorda er ca. 4000-6000 år gammel. (http://www.answersingenesis.org/articles/2007/05/30/how-old-is-earth) mens den virkelige alderen til jorda--funnet ved forskning--er ca. 454 000 000 000 år. Dette er 7,65 millioner ganger mer enn Bibelen tilsier, eller: det er som å si at Norge har et areal på en halv kvadratmeter--litt større enn et bankkort (om du bare teller den éne siden). 3) For vi som er Kristne, vi har en grunn for at vi sier at Gud finnes, tror dere vi sier det bare fordi det er gøy? Nei. Det er en grunn. Som tidligere nevnt: hva er grunnen? Så langt har du sagt at a) Gud fins fordi b) ellers hadde ikke dere hatt noen grunn til å si at Han fins, og c) det er ikke gøy å si at han fins (?) ergo d) Gud fins. Alt er veldig rotete og kryptisk. Du burde kanskje ha tenkt på en litt mer åpen måte å si det du mener på--ellers blir det så lett å henge seg opp i de andre tingene som ikke har noe med temaet å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå