Redaksjonen. Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Apple vil ha Mac-produksjonen hjem igjen – og gjenoppfinne TV-en. Mac tilbake til USA Lenke til kommentar
sikotryne Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Var det ikke en artikkel (eller flere) tidligere om at de faktisk HADDE gjenoppfunnet tv'n da? Har de mista papirene ? 3 Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Jeg ser det som et forsøk på å holde seg bak patriotismens skjold, og bruke dette middelet som utpressing mot Samsung og kommende konkurrenter i det amerikanske markedet. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Godt mulig det er et element av patriotisme i dette, men jeg tror det like gjerne kan være rent økonomiske argumenter som ligger bak. Teorien om at transport fra Asia har blitt for dyr er mildt sagt tøvete (Sjekket prisene på transport i det siste hvis man skal ha fraktet noen millioner enheter? Dette er peanuts.), men energi er billig i USA, mange arbeidsledige har moderate lønnskrav og kostnadene i Asia stiger raskt. Foreløbig er det Mac-produksjonen som er aktuell; de dyreste produktene, krever ikke enorm mengde arbeidsinnsats, ikke det de selger flest av. Ett perspektiv som kan gi mening her er å se på flyttingen som en risikoreduksjon: ser man fremover i tid at det er ønskelig å flytte mye produksjon hjemover er det ekstremt mye enklere om man allerede har en fabrikk, kompetent arbeidsstokk osv. For øvrig er det rundt 0.02% av Apples børsverdi som skal investeres i denne fabrikken, så det er kanskje ikke verdt å gruble alt for mye over det. Endret 7. desember 2012 av Euklid 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 TVen er allerede "gjenoppfunnet" for de som synes TV henger mye etter, har ikke hatt normale TV-sendinger i hus på mange år, begynner vel å nærme seg ett tiår. AtW Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Investere 100 mill USD (570 mill NOK) i produksjonskapasitet for et selskap som skal bruke milliarder på å bygge nytt hovedkvarter og med de resultatene de har er i realiteten bare en vits. Faktisk mer enn en vits, bare et simpelt forsøk på å kunne argumentere for Made i USA, mens selskapet gjennom kreative metoder søker å redusere skattebelastningen i USA. 1 Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 "...sørger det også for at det blir vanskelig for konkurrentene å rappe de gode ideene." Eg trur eg ler meg ihjel Lenke til kommentar
itjohnny Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Altså jeg skal ikke kritisere Apple for ikke å være innovative, men om de tenker på å få IOS inn i TVen uten Apple TV så er vel dette ganske sent i motsetning til andre konkurrenter? selvfølgelig, det er vel ingen som vet hva Apple tenker på når de sier revolusjonere TVen... Men på en annen side så er det vel ingen TVer som har et ordentlig operativsystem pr dags dato. eksempelvis Android o.l. Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Så de slutter å bruke kinesiske fabrikker hvor folk tar selvmord på jobb fordi de er dausliten? 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Nei. Uten at jeg har noe stort ønske om å jobbe langs produksjonslinjene i en kinesisk fabrikk tror jeg det skal argumenteres godt for å hevde at forholdene ved FoxConn har vært særlig ille sammenlignet med mye annet; selvmord er alltid en tragedie, men selvmordsraten blant disse fabrikkansatte var faktisk lavere enn gjennomsnittsraten i Kina. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Så de slutter å bruke kinesiske fabrikker hvor folk tar selvmord på jobb fordi de er dausliten? De går heller tilbake til 70- og 80-tallet, da folk ikke turte å ta heisen med Steve Jobs i frykt for å ha mistet jobben når heisturen var ferdig. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Dette var ikke akkurat kritisk journalistikk. Apple er verdt over 600 milliarder dollar, og skal nå bruke svimlende 100 millioner dollar på å sette sammen PC-er i USA. Med andre ord et tarvelig PR-triks. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Men hva er det Apple mener er galt med dagens tver ? Er det bare et forsøk på å lege sin egen utgave av smart- tv-ene ? Endret 8. desember 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 /me fant fram kosten og fjerna litt støy og tull.Hald diskusjonen til emnet "Mac tilbake til USA". 1 Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Apple ønsker overhode ikke å produsere Mac i USA, utspillet er kun et politisk spill der de ønsker å oppnå større støtte i sitt patenttrolleri, PR og subsidier/skattelette. Ved å produsere Mac'en i USA vil det være betydelig lettere å få gjennomslag i de utallige patentrettsakene de til en hver tid har gående der, siden de da regnes som et rent amerikansk selskap og det da handler om amerikanske arbeidsplasser som trues. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Apple ønsker overhode ikke å produsere Mac i USA, utspillet er kun et politisk spill der de ønsker å oppnå større støtte i sitt patenttrolleri, PR og subsidier/skattelette. Ved å produsere Mac'en i USA vil det være betydelig lettere å få gjennomslag i de utallige patentrettsakene de til en hver tid har gående der, siden de da regnes som et rent amerikansk selskap og det da handler om amerikanske arbeidsplasser som trues. Jeg tror du tar feil. Ikke at ikke det du peker på kan være en fin synergieffekt, men jeg tror hovedmotivasjonen er at Apple har sett at de ved å bruke konkurrenter som partnere styrker dem såpass mye at det begynner å bli et problem. Apples største fordel er ikke design, men at de er verdens beste på supply chain management. Om de lærer opp Samsung godt nok i hvordan de gjør dette blir de sårbare. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Men hva er det Apple mener er galt med dagens tver ? At det ikke finnes en Apple-logo på TV'ene og at de mangler en innlåsing til Apples system. 1 Lenke til kommentar
B.E.S. Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Meget konstruktivt!!!! Skriv noe som kan bidra til saken istedet for slikt tull!! Lenke til kommentar
TomasF Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Spørsmålet er vel om det er Apple som flytter produksjonen hjem, eller om dette bare er en PR messig gunstig sideeffekt av at en av deres nærmeste produksjonspartnere Foxconn er i ferd med å outsource en del av sin produksjon til USA på grunn av "økte produksjonskostnader i hjemmemarkedet". Det er i alle fall påfallende at det er ganske nøyaktig en måned i mellom de første rapportene om at Foxconn planlegger å legge ny TV produksjon til LA og Detroit, og at Apple skal flytte produksjonen av en av deres produkter til USA. Som en fotnote er jo ironien i situasjonen uungåelig. Ikke sikker på om jeg hadde tatt dette som gode nyheter hadde jeg vært amerikaner... Endret 9. desember 2012 av TomasF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå