Gå til innhold

D3200/D5200 til nybegynner

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å grubler på om jeg burde oppgradere mitt urgamle D40 til ett D3200.

Men, er ikke så aktiv innen fotografering jeg kanskje skulle ønske jeg var, noe antagelig fordi fordi kameraet er gammelt/dårlig, total mangel på kreativitet, og at motivene må finne meg for at jeg skal se de, ikke motsatt. De bildene jeg er fornøyd med er de jeg tilfeldigvis har kommet over.

Men, er D3200 ett bra valg?

Er det noe jeg vil savne der etterhvert?

Jeg syntes min D40 er helt strippet for funksjoner utenom det som er helt nødvendig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D3200 er et kjempebra kamera. Det har fått ros oppenom og gjennom :)

Så det kan du med god samvittighet oppgradere til.

Ang dette med motiver og sånn så kjenner jeg meg veldig igjen, noe jeg tror de fleste gjør. Når jeg begynte følte jeg meg dum og tom for ideer.

Kreativitet kan læres gjennom inspirasjon. Ved å lese mye, kikke på spesiell måter å ta bilder på osv osv kan avle mange fete egne fotografier.

Feks, med en trådløs blitz kan du holde den i hånda, under kameraet og peke oppover foran objektivet mens det snør. Så vil alt se vanlig ut, mens snøkornene lyser opp på en tøff måte.

Og mange slike måter finnes det å ta kule bilder av.

Du trenger ikke alltid å lete etter motiver, dikt dem opp selv. Putt en kinaputt inni en snøball, sett fyr og kast den opp i luften i mørket med kameraet på tripod og lang lukkertid. Så får du en spesiell partikkeleffekt med lysstriper.

Dette er jo veldig enkle eksempler, men er for å eksemplifisere. Mulighetene er mange, men du må få inspirasjon, og det får man ofte ved å se på andres kreativitet og lage noe nytt noe ut av en blanding av inspirasjoner :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det,men etter hva jeg har lest er 3200 et bra nybegynnerkamera , Nikon er jo også kommet med et 5200

Har ikke fått med meg D5200...

2 000 dyrere, men er sikkert verdt det.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

D3200 er et kjempebra kamera. Det har fått ros oppenom og gjennom :)

Så det kan du med god samvittighet oppgradere til.

Ang dette med motiver og sånn så kjenner jeg meg veldig igjen, noe jeg tror de fleste gjør. Når jeg begynte følte jeg meg dum og tom for ideer.

Kreativitet kan læres gjennom inspirasjon. Ved å lese mye, kikke på spesiell måter å ta bilder på osv osv kan avle mange fete egne fotografier.

Feks, med en trådløs blitz kan du holde den i hånda, under kameraet og peke oppover foran objektivet mens det snør. Så vil alt se vanlig ut, mens snøkornene lyser opp på en tøff måte.

Og mange slike måter finnes det å ta kule bilder av.

Du trenger ikke alltid å lete etter motiver, dikt dem opp selv. Putt en kinaputt inni en snøball, sett fyr og kast den opp i luften i mørket med kameraet på tripod og lang lukkertid. Så får du en spesiell partikkeleffekt med lysstriper.

Dette er jo veldig enkle eksempler, men er for å eksemplifisere. Mulighetene er mange, men du må få inspirasjon, og det får man ofte ved å se på andres kreativitet og lage noe nytt noe ut av en blanding av inspirasjoner :)

Har prøvd meg med litt kreative ting, men blir bare dårlig og rart, så jeg har "gitt opp".

Har tilgang til f.eks trådløse blitser, studio, tripod, gorillapod, osv, men hjelper meg lite :(

Men burde være flinkere til å søke inspirasjon. Har vurdert å melde meg på utfordringer og slikt her for å "tvinge" det på meg, men vet slikt ikke funker.

Lenke til kommentar

Det med insipriasjon er en vanskelig sak. en ting som kan fungere er å slå seg sammen med andre "likesinnede" - fotoglade mennesker altså. Bor du Oslo eller Trondheim, så er det ofte fototreff der vi går en time ller to og tar bilder av alt vi ser. Kanskje det er en fotoklubb i nærheten?

Lenke til kommentar

Det med insipriasjon er en vanskelig sak. en ting som kan fungere er å slå seg sammen med andre "likesinnede" - fotoglade mennesker altså. Bor du Oslo eller Trondheim, så er det ofte fototreff der vi går en time ller to og tar bilder av alt vi ser. Kanskje det er en fotoklubb i nærheten?

Bor verken i Oslo eller Trondheim, og så vidt jeg vet er fotoklubben her veldig lite aktiv.

Uansett så føler jeg det blir litt sånn:

pd3067292.jpg

Lenke til kommentar

D3200 minner om D40 på mange måter, men er selvsagt bedre på en rekke punkter siden det er flere generasjoner nyere. Hovedforskjellene er:

- større og skarpere skjerm

- bedre bildebrikke (som blant annet gjør høyere iso-verdier mye lettere og bedre)

- video og live view

Det er selvsagt flere forskjeller, men jeg ramser bare opp de viktigste. Det du kan finne av likheter til D40 er hovedsaklig:

- samme søker (størrelse, lysmengde etc)

- samme størrelse på kamerahuset

- autofokusen krever at autofokusmotoren sitter i objektivet

Angående inspirasjon: Hva er din fotosjanger? Evt. hva er ikke din sjanger? Er det tid/andre interesser som kommer i veien eller er det fotograferingen du synes er kjedelig? Er det virkelig for dårlig kamera som står i veien for bedre bilder? Ikke tving deg selv til å ha interesser bare for å kunne krysse det av på en slags liste over hobbyer. Det viktigste er at du har det gøy. Om det betyr at du vil bruke tida til å smøre ski, strikke sokker eller spille på PC-en er likegyldig, bare du har det gøy. Kamerakjøp vil neppe lette på samvittigheten hvis det likevel ikke blir brukt. Men hvis du føler deg sikker på at et nytt kamera vil få interessen til å blomstre så er det bare å bestille.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har prøvd meg med litt kreative ting, men blir bare dårlig og rart, så jeg har "gitt opp".

Har tilgang til f.eks trådløse blitser, studio, tripod, gorillapod, osv, men hjelper meg lite :(

Men burde være flinkere til å søke inspirasjon. Har vurdert å melde meg på utfordringer og slikt her for å "tvinge" det på meg, men vet slikt ikke funker.

Vel, hvis du på forhånd bestemmer deg for at fotoutfordringer ikke hjelper deg med inspirasjon og kreativitet og at du gir opp så skjønner jeg ikke helt vitsen med nytt kamera? Et nytt kamera er det siste som vil hjelpe kreativiteten sålenge du har et kamera fra før av med de viktigste funksjonene.

Det virker som om det er holdningen din du burde endre på skal jeg være helt ærlig ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Angående inspirasjon: Hva er din fotosjanger? Evt. hva er ikke din sjanger? Er det tid/andre interesser som kommer i veien eller er det fotograferingen du synes er kjedelig? Er det virkelig for dårlig kamera som står i veien for bedre bilder? Ikke tving deg selv til å ha interesser bare for å kunne krysse det av på en slags liste over hobbyer. Det viktigste er at du har det gøy. Om det betyr at du vil bruke tida til å smøre ski, strikke sokker eller spille på PC-en er likegyldig, bare du har det gøy. Kamerakjøp vil neppe lette på samvittigheten hvis det likevel ikke blir brukt. Men hvis du føler deg sikker på at et nytt kamera vil få interessen til å blomstre så er det bare å bestille.

Tror kameraet delvis står i veien for, om ikke bildene, så for mulighetene til f.eks ekstern blitser, bedre oppløsning osv.

Hobby i dag er dykking, egentlig ingenting mer. Det er på ingen måte noe som tar tiden min, blir en del av det på sommeren men heller lite på vinteren.

Dykking og fotografering er noe jeg absolutt noe jeg liker, men der står nesten motivene på rekke å rad om det er litt mer spennende steder enn i oslofjorden. Trives GODT som fotograf under vann :)

Men ja, er smått på utkikk etter en "ny" hobby, men langt ifra sikker på at interessen vil blomstre med nytt kamera...

:hmm:

Lenke til kommentar

Dette med å ha et kamera en trives med (passer for en) er utrolig viktig.

Jeg fikk selv smertelig erfare dette da jeg skiftet fra Canon 7D til Nikon D7000 , dette kameraet passet ikke meg og det ble faktisk irriterende å bruke, med det resultat at fotogleden forsvandt og jeg gadd nesten ikke ta bilder . Dette har ingenting med hvor gode bilder kamera tar , men som sagt at det passer brukeren .

D7000 er nå solgt til en som forhåpentligvis får bedre nytte av det og mitt nye D800 er ankommet og batteriet står til lading :green:

Lenke til kommentar

Dette med å ha et kamera en trives med (passer for en) er utrolig viktig.

Jeg fikk selv smertelig erfare dette da jeg skiftet fra Canon 7D til Nikon D7000 , dette kameraet passet ikke meg og det ble faktisk irriterende å bruke, med det resultat at fotogleden forsvandt og jeg gadd nesten ikke ta bilder . Dette har ingenting med hvor gode bilder kamera tar , men som sagt at det passer brukeren .

D7000 er nå solgt til en som forhåpentligvis får bedre nytte av det og mitt nye D800 er ankommet og batteriet står til lading :green:

Gratulerer med nytt kamera :)

Mulig du er inne på noe, godt mulig det er helt på jordet også...

Er ikke sikkert fotografering er tingen for meg uavhengig av kameraet.

:hmm:

Lenke til kommentar

Det er fullt ut mulig det - kanskje et godt kompaktkamera som det finnes dykkerhus til, er mer din greie?

Har ett S95 med undervannshus, ingenting galt med det :)

Men, det blir dratt frem sånn 2 ganger i året når jeg dykker i sydligere strøk, i området her er det bare mudder og andre mudderfargede ting, så det er begrenset hvor festlig det er å ta bilder her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...