DabZor Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Hei Kjøpte netopp en ny Maxtor 80gb s-ata disk. Nå har jeg da oppdaget at HK'et mitt ikke støtter s-ata allikevel... Det står liksom "optional" , dvs at mine s-ata kontakter ikke er der men er bare loddet over der det står "s-ata1" på HK. Dette er EKSTREMT frustrerende og jeg ville vært veldig glad om noen kunne svare på om denne "adapteren" vil fungere på mitt HK som ikke STØTTER s-ata, men om dette vil gå med denne adapteren..? HER ---> - http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...agerantall=10pl På forhånd takk Mvh Jan Arild[/url] Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Det ser ut som det burde gå bra. Kort som dette burde også gå bra. Lenke til kommentar
F4en Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 kontrollerkort sies å være en dårlig idè, da de blir begrenset av bus hastigheten til PCI. Tror det vil gå raskere med adapter... Lenke til kommentar
DabZor Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 ok, men vist jeg ikke har noen andre PCI-kort, da vil jeg vel ikke merke noe?? Blir vel like bra ytelse som vanlig da? eller? takk for svar Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 kontrollerkort sies å være en dårlig idè, da de blir begrenset av bus hastigheten til PCI. Tror det vil gå raskere med adapter... Virker rart. Adapteren vil jo begrenses av hastigheten på ATA-100/133 kontrolleren. Må være mer båndbredde å gå på på PCI-bussen? Mener du at PCI-SCSI-kort osv. jobber på lavere hastighet enn ATA-133? (mulig jeg er helt på jordet nå) Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Er ikke max hastigheten på en pci port 132mb pr sek. Skulle holde i massevis til et sata kort, eneste er at det koster en del mere en den adapteren...ta det du har råd til. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Kjekt med noen ekstra porter også. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 kontrollerkort sies å være en dårlig idè, da de blir begrenset av bus hastigheten til PCI. Tror det vil gå raskere med adapter... SATA som er onboard på diverse hovedkort er koblet til PCI bussen de også. Så om man ikke har onboard og kjøper et Addon kort så vil de funke like bra. Forskjellen blir muligens bare boot-støtte. Har ikke sett på addon-kort for SATA, så om alle leveres med BIOS for boot vet jeg ikke. Har erfaring fra SCSI der enkelte billigkort ikke har BIOS => ikke bootbar. Lenke til kommentar
F4en Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Trodde ikke Intel sin onboard kontroller gikk igjennom PCI bussen...? Er ikke sikker men jeg har iallefall hørt at det er slik... Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hovedkort basert på 3. parts SATA chip går via PCI bussen. Men med intels 82801EB (ICH5/R, 875P/Canterwoods southbridge) som har innebygget SATA brukes ikke PCI bussen, men SATA er implementert i southbridgen. Men North<->South er bottlenecken med 266MB/s likevel. Så 2 SATA enheter maxer ut denne med 2x 150MB/s. Men hva er igjen på PCI bussen lengre da? Net går rett på northbridgen... Sound, usb, sata og pata er direkte i southbridgen... Eneste på PCI bussen blir da enda et NIC, SCSI kort, TV kort, 2nd skjermkort evt flere SATA porter... Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Sjølv om noko(f.eks Netverkskort, lydkort, usb, firewire) er integrert på southbridge, kan det godt hende at det bruker PCI bussen. Det burde vel vere tid for å integrere s-ata på northbridgen, spesielt med dei nye diskane som WD raptor. Gode/dyre SCSI kort, til tenester med høge ytelseskrav brukar 64bit PCI, det samme gjer Gb ethernet. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Uansett må intel fyre opp hastigheten mellom nord og sør.. 266MB/s holder ikke helt mål lengre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå