Gå til innhold

Har skjermkortet mitt tatt kvelden?

scirocco

Anbefalte innlegg

Ok, tror jeg har gjort det helt store her nå. Har hatt ramkjølere på skjermkortet mitt (Asus Geforce 4 Ti4400) i lang tid, men tok nettopp disse av for å sette på en større kjøler som skulle dekke hele kortet. Disse ramkjølerne (de rakkerne) var festet skikkelig godt og jeg måtte virkelig ta i for å få dem av. Når jeg nå booter opp pcen uten ramkjølere får jeg mange forskjellige slags rare farger på skjermen og setter jeg på en video eller et spill klikker pcen helt (låser seg). Er det noe som helst jeg kan gjøre for å fikse problemet eller var det 1500 spenn rett i den store hvite skåla med spyleknapp? Tar gladelig imot alle slags tips her nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke så lurt å rive og røske hvis du har lyst å beholde kortet... Rare streker osv kan skyldes skade på minnebrikkene.

Takk for svaret. Er åpenbart at jeg ikke skulle røsket og trøsket i kortet nå og at noe er galt. Men finnes det en måte å fikse dette på også, uten at det koster silkeslipset?

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er litt uenig med påstandene om at man må opp i 9600 eller bedre for å matche ditt gamle kort. Jeg er ikke sikker på hva de baserer påstandene sine på. Selv om jeg er enig i at 9600 kortene er gode kort som gir mye for pengene.

Jeg hadde for en stund siden en maskin med nForce2 HK XP2000+ cpu og Radeon 8500 64MB Skjermkort. Med den fikk jeg ca. 10000 3DMark01, fikk prøve min brors GF4600ti i samme maskin og det ga ca. 12000 poeng. Nå kan det jo være at det var hardwaren min som tøylet Gf4600 kortet, men det er jo også poenget mitt. Valg av grafikk kort bør stå i forhold til den hardwaren du har eller har tenkt å oppgradere til.

Jeg vil ikke si at du ikke bør kjøpe R9600 for det er et meget bra kort, men om du vil prøve å spare litt penger tror jeg ikke du vil bli misfornøyd med et R9200 m/128MB til ca. 700.- Største forskjellen mellom 9600 og 9200 er at du ikke kan kjøre spillene med AA og Anisotropisk filtering på 9200 kortene uten å miste masse ytelse. Om du så får 60 bilder i sekundet eller 90 vil du ikke merke rare forskjellen på.

Når alt det er sagt så ville jeg personlig ikke kjøpt noe midlevel skjermkort akkurat nå som nye kort er på vei, hvem vet hva et R9600 kommer til å koste om 2 måneder?

Lenke til kommentar

Takk for innlegget ditt Joey1313. Har vært innom tanken på å kjøpe meg et billig Raedon kort som erstatning for det gamle kortet mitt, men har alltid blitt advart sterkt mot at disse kortene er "dårlige" og "trege" osv. Nå spiller jeg veldig sjelden og kan fint klare meg uten AA osv. det viktigste er at spillene går glatt, uten noe hakking. Når det er sagt så skal jeg bruke skjermkortet til en lcd skjerm med fast oppløsning på 1280*1024, så det ville vært en fordel om kortet greide å følge med på denne oppløsningen også. Dersom jeg skulle gått for Raedon 9200, ville det lønnet seg å bruke de 100 kr ektra for en 256MB utgave?

Lenke til kommentar

Jeg må nesten beklage; jeg går i surr av disse 9000,9100 og 9200 kortene. Inbilte meg at 9000 er raskere enn 9100 og 9200 er raskere enn dem begge igjen. Men nå tror jeg det er omvendt; 9000 er raskest så kommer 9100 mens 9200 er det dårligste. Lett å gå i surr!

Jeg hadde lett etter review`s på alle kortene du vurderer å kjøpe og kikket grundig på dem, jeg testet for en time siden et 9200SE kort med 128MB ram. 4000 3DMark01!! Det er jo vilt at det går ann å lage så dårlige kort i dag. Nå må det sies at Black Hawk Down var spillbart i 800x600 med detaljer satt til medium men allikavel!!

http://www.tomshardware.com/graphic/200301...acharts-05.html

http://www.guru3d.com/review/ati/radeon9000pro/

Disse linken kan jo gi deg en pekepinn, legg merke til R8500 :-)

Har desverre ikke klart å finne noen som tar for seg 9100/9200

Men for å svare på spørsmålene dine; disse kortene klarer knapt å benytte seg av 64 MB om man får 128MB til samme pris så er det litt ytelse og hente der, men jeg kan ikke forestille meg at det finnes noe å hente på 256MB. Samtidig, hvis du pleier å spille på 1280x1024 så må du kikke på de beste av "low-end" korta, 9000pro f.eks.

Lenke til kommentar

jeg ville prøvd og sette på de gamle rammekjølerne før jeg hadde konkludert at skjermkortet var ødelagt.jeg har et skjermkort som er herkules 9500pro som jeg satte zalman på og det eneste som jeg kunne fjerne var kjøleribba til gpu'en som satt på undersiden av kortet.håper du er sikker på at rammekjølern du setter i er i kontakt med de du tok av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...