Gå til innhold

i5-2500k vs i7-2600k

paithlezz

Anbefalte innlegg

Har hatt i5-2500k i over et år nå, og aldri vært mer fornøyd med en cpu. Skal selge hele pcen til en kompis og kjøpe nye deler, og kan da få kjøpt en i7-2600k for samme pris som jeg får for i5en. Skal bygge mini pc på mini-itx z77 med 2x4gb 1866 cl8 ram og god cpu vifte. Hvordan blir temp på i7 i forhold til i5 ved overklokking? Hvor høyt må jeg overklokke for å få minst mulig bottleneck på systemet mitt? Kjørte i5en på 4,5ghz tror jeg. Har btw gtx 670 og vil få skvist ut så mye fps som mulig i spill. Eller tenker jeg det blir greit med hyperthreading på rendring :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest PingPangbv

Har hatt i5-2500k i over et år nå, og aldri vært mer fornøyd med en cpu. Skal selge hele pcen til en kompis og kjøpe nye deler, og kan da få kjøpt en i7-2600k for samme pris som jeg får for i5en. Skal bygge mini pc på mini-itx z77 med 2x4gb 1866 cl8 ram og god cpu vifte. Hvordan blir temp på i7 i forhold til i5 ved overklokking? Hvor høyt må jeg overklokke for å få minst mulig bottleneck på systemet mitt? Kjørte i5en på 4,5ghz tror jeg. Har btw gtx 670 og vil få skvist ut så mye fps som mulig i spill. Eller tenker jeg det blir greit med hyperthreading på rendring

Temperaturene normalt sett på 2600K VS 2500K vil normalt være en del høyere på grunn av hyperthreadingen, temperaturforskjellene blir større ved overklokking. Jeg har hatt både en 2500K og en 2600K og har kjørt begge på 5GHz ved 1,45V for å sjekke temperaturforskjellene. Jeg fant ut at med de prosessorene JEG hadde var 2600K ca 6 grader varmere. Husk at det ikke vil være slik i alle tilfeller.

Men uansett så vil du aldri få en bottleneck med en stock 2500k med kun en GPU, selv med en GTX 680 eller HD7970 og jeg mener at du vil ikke merke noen forskjell ved gaming ettersom selv en stock 2500K er MER enn nok for gaming.

Eneste forskjellen ved 2600K er egentlig at litt raskere ved rendering pga hyperthreading og at den derfor blir litt varmere.

Lenke til kommentar
Temperaturene normalt sett på 2600K VS 2500K vil normalt være en del høyere på grunn av hyperthreadingen, temperaturforskjellene blir større ved overklokking. Jeg har hatt både en 2500K og en 2600K og har kjørt begge på 5GHz ved 1,45V for å sjekke temperaturforskjellene. Jeg fant ut at med de prosessorene JEG hadde var 2600K ca 6 grader varmere. Husk at det ikke vil være slik i alle tilfeller. Men uansett så vil du aldri få en bottleneck med en stock 2500k med kun en GPU, selv med en GTX 680 eller HD7970 og jeg mener at du vil ikke merke noen forskjell ved gaming ettersom selv en stock 2500K er MER enn nok for gaming. Eneste forskjellen ved 2600K er egentlig at litt raskere ved rendering pga hyperthreading og at den derfor blir litt varmere.

Den er grei, som jeg trodde egentlig. Tror ikke jeg vil plages noe med varme ved overklokking siden jeg bare blir å kjøre noe rundt 4,5 tror jeg. Noen sier fra 3,4 til 4,5 merker man mest økning i ytelse, mens fra 4,5 til f.eks 5 blir det bare mer varme enn det er verdt ytelseøkningen. Nå har jeg aldri vært noe god i overklokking, bare kjørt på med auto funksjoner som har vært på maximus hovedkortene jeg har hatt. Hadde 3,8 på stock vifta på e8500 en gang i tida, og 4,5 på 2500k med meget gode temps. Nå vet jeg ikke om det er slikt på mitt neste hovedkort (tror det blir asus sitt z77 itx) men skal vel ikke mye til før jeg får en god klokk manuelt :p

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

Overklokking av Sandy Bridge er latterlig enkelt hvis man ikke sikter for mer enn 4,5GHz. Med en Auto overclock vil man som regel oppnå en overklokk som er stabil men som også har veldig høy spenningsverdi i forhold til overklokken. Jeg testen den automatiske overklokkingsfunksjonen på mitt Asus Maximus Extreme IV på min 2500K og den justerte opp til 45 multi- 4,5GHz ved 1,372V. Min manuelle overklokk for 4,5GHz klarte jeg å få stabil (24 timer prime95) ved 1,33V og fikk som følge av dette bedre temperaturer. Ved manuell overklokk ved samme spenning som Autooverclock-funksjonen (1,372V) klarte jeg å få 4,8GHz stabilt (24 timer prime95).

Det beste du gjør er selvfølgelig å overklokke manuelt, man får bedre temperaturer og høyere klokkefrekvens ved samme spenningsverdier.

Her vil du finne alt du trenger av hjelp for å overklokke din 2500K/2600K: http://www.overclock.net/t/968053/official-the-sandy-stable-club-guides-voltages-temps-bios-templates-inc-spreadsheet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...