Der Kommissar Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Hei! For å gjøre en lang historie kort: Oktober: Strømforsyning kjøpt hos Dustin i 2011 ryker, og tar samtidig med seg flere komponenter, deriblant et ekstra skjermkort jeg hadde kjøpt et annet sted. Sender kun inn det jeg har kjøpt hos Dustin, og tar sjansen på at resten fungerer. Desember: Får etter 1,5 måned erstatninger for alle delene jeg sendte inn. Strømforsyning av samme modell ryker på nytt etter to dager nå i kveld, men denne gangen er resten av komponentene uberørt (testet med naboens strømforsyning). Jeg tester imidlertidig skjermkort nummer to fra hendelsen i oktober, og det er også gått (det jeg ikke kjøpte hos Dustin). Jeg lurer derfor nå på hvilke rettigheter jeg har. Kan jeg heve kjøpet på strømforsyningen, eller må jeg vente enda seks uker på en ny strømforsyning (spurte forøvrig om jeg kunne kjøpe meg opp, da strømforsyningen er ganske dårlig, men det fikk jeg altså ikke)? I tillegg har den første strømforsyningen kverket et komponent jeg ikke har kjøpt hos Dustin (har opplyst om skjermkort nr. 2 i den første mailen jeg sendte de i oktober). Er det slik at de dermed er ansvarlig for dette òg? Edit: Fra Forbrukerkjøpsloven: § 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. Jeg har vel en sak her? Endret 6. desember 2012 av Der Kommissar Lenke til kommentar
exonum Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Hei. Ut i fra loven ser jeg ikke noe annet enn at de er ansvarlig for skjermkortet også. Skjermkortet har en direkte sammenheng med strømforsyningens forutsatte bruk, ergo; du har en sak. Hentet fritt ut av hukommelsen er dessverre loven også sånn at du må vente til den tredje strømforsyningen ryker før du kan heve kjøpet, men her tror jeg noen med litt mer fakta har mer å bidra med enn meg. Edit: Fra Forbrukerkjøpsloven §30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Du kan altså heve kjøpet hvis strømforsyningen skulle streike nok en gang - med samme mangel. Det vil likevel ikke være noe å hente for selger hvis strømforsyningen skulle streike av en annen mangel; det betyr jo at selger legger ut mangfoldige kroner i frakt frem og tilbake hver gang - og da bør dem være såpass langsynte at dem ser at en oppgradering er et bedre alternativ; men igjen, det er litt opp til selger. Lykke til! Endret 8. desember 2012 av exonum Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Det kan også være transienter eller korte strømbrudd på strømmen i huset som kan ta knekken på strømforsyninga og noen av komponentene. Det har skjedd 3 ganger her i løpet av ca 6 år. I går holdt det samme på å skje ved et meget kort strømbrudd ca 1-3 sec. Men noe beskyttelse koblet inn automatisk, og stoppa maskinen øyeblikkelig. Og under oppstart fikk jeg melding om at den var stoppet pga ustabil spenning. Regner med det er biosen i det nye hk som ordnet det. Slike korte strømbrudd er nok mer skjeldent de fleste plasser Skal man sikre seg mot slik, må man ha UPS og overspenningsvern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå