halaa Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Hei folkens Jeg kommer ikke på en god ide om hvordan en kan fjerne isen som dannes under varmepumper. Hos meg på undersiden/bunnen av selve varmepumpe er det et hull som vannet skal renne/dråpe ned, det hullet er tett med is nå, og da lurer på om hvor det blir av vannet som skulle egentlig renne ut. hvis vannet samles og blir til is i bunnen av selv varmepumpe, det kommer jo til å sprekke/ødelegge varmepumpen. Noen tips og råd? Jeg tenker på varmluftpistop for å smelte bort isen, men usikker om det funker. Endret 6. desember 2012 av halaa Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Jeg har innimellom åpnet pumpen og brukt hårtørker. Det går ganske greit. Tar litt tid til å begynne med før det er blitt varmt inni, men med en gang isen løsner fra bunnpannen er det enkelt å plukke den vekk. Det som sitter fast smelter. ca 10-15 min så er du ferdig. Jeg er nokså lei dette og venter på en varmekabel som monteres i neste uke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Slå av varmepumpen, og tøm et par bøtter varmt vann over den. La den renne av før du slår den på. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Få montert en varmekabel i bunnpannen. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet mandag kl 13:59 Del Skrevet mandag kl 13:59 (endret) Se her ja - lenge siden denne problemstillingen er blitt diskutert... 12 år gammel tråd trengs å oppdateres! Jeg har vel hatt varmepumpe i over 20 år og har begynt på 2.generasjon varmepumpe, men begge etterlater seg en isklump på bakken under utedelen som når det blir kalt nok ute vokser og vokser. På varmepumpe nr1 startet historien med at dette var en ny type som hadde bredere slisser i bunnen for å bli kvitt avisningsvannet fortere og på den måten ble montert uten varmekabler. Det gikk vel noen uker så måtte jeg slå av hele dritten, alt var nedfrosset. Det måtte til en delegasjon fra Panasonic for å se at uten varmekabel i bunnen av utedelen gikk det ikke for metall holder jo godt på kuldegradene... og jo kaldere jo værre er det! Så da ble det installert varmekabel. Men problemet mitt er at isen vokser på bakken under og blir til et lite isfjell. I første omgang hugg jeg den bort med øks. Men risikabelt hvis man treffer pumpen med den når avstand fra bakken er liten. I fjor kjøpte jeg meg en varmematte som egentlig er beregnet til trappetrinn på vinteren. Det gjorde susen - en halv meter med is ble smeltet ned på en uke da jeg la den oppå isen. Kjempefornøyd med å slippe all denne ishuggingen, det var også fare med et kjellervindu, så ikke bare bare med varmepumpe. Nå leste jeg her om dagen på "Din Side" som reklamerte først på denne matten om hvor genialt det var med en slik matte. Men Hjelp! Nå kommer dem med advarsel om at damp fra matten kan reduser pumpens effektivitet og skade den??? I dag er det bra med TÅKE her ute - samme sak? Det hender oftere og oftere at tåken avgir regndråper selv om der er kuldegrader, og varmepumpen drar jo til seg alt sammen... så burde man også montere en avfukter foran også? Egentlig syns jeg det er rart at en varmematte som drar strøm som 2 60W lyspærer lager så mye damp at den er skadelig... vel jeg får nå se, en halv meter is kan vel ta mellom 1-3 uker å bygge seg opp alt avhengig av temperatur, og jeg hadde egentlig ikke tenkt å la den ligge der å dra strøm hele vinteren, men legge den på når iskulen blir stor nok og til den er tryllet bort! ☺️ Forresten, den første varmepumpen rusler og går ennå etter 18 år, nå i kjellerstuen på 16 grader, da produserer den også mindre is som skal avrimes, og under der den står, har jeg gravd opp jorden ved muren og fylt i med pukk. Det er også en mulighet, men mellom 15-30 minusgrader hjelper bare tilført varme. En jeg snakket ved hadde laget en oppsamler Under slissene og varmekablene, og lagt slange inn igjen gjennom kjellermuren og koblet det til husets avløpssystem i kjelleren! – Vær forsiktig med varmematte under varmepumpen Endret mandag kl 14:04 av Wall Dorf Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet mandag kl 14:09 Del Skrevet mandag kl 14:09 RRhoads skrev (4 minutter siden): Ishakke Jeg liker best å se isen forsvinne av seg selv!😉 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet mandag kl 14:39 Del Skrevet mandag kl 14:39 (endret) Wall Dorf skrev (30 minutter siden): Jeg liker best å se isen forsvinne av seg selv!😉 Hvis du skal ha en varmematte, bør du plassere den sånn at vannet renner vekk før det fordamper. Wall Dorf skrev (39 minutter siden): . I første omgang hugg jeg den bort med øks. Men risikabelt hvis man treffer pumpen med den når avstand fra bakken er liten. Bruk et spett, eventuelt noe mindre som en meisel. Hold det inntil isen mens du slår på spettet/meiselen med hammer. Da vil du ikke treffe pumpen. Endret mandag kl 14:39 av RRhoads Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet mandag kl 14:54 Del Skrevet mandag kl 14:54 Rart det ikke finnes et faktisk produkt for dette problemet. Om jeg selv drev med installasjon av varmepumper ville jeg, for å tjene noen ekstra kroner, tilbudt en slik løsning ved siden. Hva skal til, heater, timer og eller sensor (ntc) som føler på temp? Et drenrør med varmeelement for å gjøre det sikrere å drive vekk smeltevann? En fra Temu vil tvilsomt nå riktig IP-grad. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet mandag kl 15:49 Del Skrevet mandag kl 15:49 RRhoads skrev (41 minutter siden): Hvis du skal ha en varmematte, bør du plassere den sånn at vannet renner vekk før det fordamper. Ja, jeg kjøpte varmematte i fjor vår, selvfølgelig må det være fall. Jeg bruker en plexiglassplate som jeg bygger opp i bakkant så jeg får det fallet jeg vil ha og lar kondensvannet dryppe ned på den så lenge det ikke fryser på. Når isen nå blir tykk legger jeg varmematten oppå isen så den smelter fra undersiden i stedet for, da blir det ingen fordampning. RRhoads skrev (50 minutter siden): Bruk et spett, eventuelt noe mindre som en meisel. Hold det inntil isen mens du slår på spettet/meiselen med hammer. Da vil du ikke treffe pumpen. Lett å si, den issvullen sist vinter var enorm, har bra fall så den strekte seg langt nedover plenen også. Det jeg smeltet med varmematten utgjorde ca 40liter, la matten først på langs etter muren, det ble et basseng, så la jeg matten med langsiden ut fra muren slik at nedsmeltingen utgjorde en T ut fra muren. Isen som smeltet ble aldri så varm at det ble noen fordampning. Vannet øste jeg opp i bøtter etter at matten ble fjernet. Mye enklere en å hakke is i timevis! Årsaken var nok at det ble svinkalt i nærmere 14 dager med temperatur på mellom minus 25- 31C... da ble det en del avriming, hakket is annen hver dag. Nå skal det ikke bli mer is hakking denne vinteren håper jeg da...😏 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet mandag kl 16:02 Del Skrevet mandag kl 16:02 Alfred_A skrev (58 minutter siden): Rart det ikke finnes et faktisk produkt for dette problemet. Om jeg selv drev med installasjon av varmepumper ville jeg, for å tjene noen ekstra kroner, tilbudt en slik løsning ved siden. Hva skal til, heater, timer og eller sensor (ntc) som føler på temp? Et drenrør med varmeelement for å gjøre det sikrere å drive vekk smeltevann? En fra Temu vil tvilsomt nå riktig IP-grad. Det har du rett i, men tror at det ikke er så mange som har samme problemer med dette, bare et mindretall slik at man overser disse som et for lite marked å satse på? Foreløpig er det bare noen Reodor Felgen opplegg. Forskjellen ligger i luftfuktigheten, der hvor det er mye tåke og kaldere strøk som i fjellvidda innenfor... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå