Gå til innhold

Samlivsbrudd, aap og bostøtte

Thriller

Anbefalte innlegg

Jeg er nå gjennom et stygt samlivsbrudd og må komme meg ut så fort som mulig. Jeg kontaktet saksbehandleren min på NAV og hun kunne bare si at jeg var nødt til å gå på visning, få leiekontrakt og dra til sosialkontoret for å snakke med en av dagvaktene.

Hun sa også at jeg var nødt til å høre med noen jeg kjenner om å få låne penger til depositum.

Jeg er under behandling for en kompleks psykisk diagnose, og jeg har ekstrem sosial angst. Siden jeg ikke har Jobbet veldig mye før får jeg minstesats fra NAV Frem til desember 2013.

Hvordan bør jeg gå frem for å ikke skremme bort utleier da jeg faktisk ikke har penger til depositum?

Hvordan foregår utbetalinger, bostøtte osv?

Hvordan vet jeg hvilke utleiepriser jeg skal strekke meg etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker om bostøtte etter du har fått deg leilighet, og kan vise til en kontrakt osv. De dekker en viss andel av husleien opp til et visst beløp, står mer + kalkulator på husbanken.no. Min søster får dekt 3000 ca av en husleie på rundt 6500,-, og hun har AAP.

NAV kan stille med sosialgaranti eller hva det nå heter når du ikke har penger til depositum. I tillegg plikter de å hjelpe deg med å finne et sted å bo.

Jeg ville ikke gått for noe særlig mer enn 6000,- i husleie.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette avhenger av hvor i landet du bor (og skal bo). Nav kan stille med garanti dersom du ikke har sparepenger eller annen formue fra før av som kan brukes til dette formålet. Ved vanlig depositum må du enten låne depositumsbeløpet av en venn, slektning eller Nav. Men Nav plikter ikke til annet enn å gi råd og veiledning vedrørende bosituasjonen din og kan kun i verste fall finne et midlertidig bosted dersom du absolutt ikke har andre muligheter, herunder familie, venner eller noen du kan bo midlertidig hos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...