CurSe Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg kjøpte denne maskinen i 2010: Corsair HX 750W PSU Noctua NH-D14 CPU Kjøler XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596210) Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491275) Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762) Gigabyte GA-P55A-UD3R, P55, Socket-1156 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579652) Det jeg har lagt merke til i det siste er at maskinen lugger litt til tider, så jeg lurte på om det har hensikt å oppgradere enkelte komponenter. Jeg vet ikke hvor godt maskinvaren min i dag har holdt følge med utviklingen, så for alt jeg vet begynner denne å bli gammeldags. Det jeg har tenkt på er å kjøpe ett sett til av de RAM-brikkene som allerede står i maskinen, de koster 249kr og da ender jeg opp med 8GB totalt. Jeg er ikke helt sikker på om CPU-kjøleren står i veien for flere brikker, det må jeg nesten undersøke. Eller burde jeg kanskje se på noen andre brikker? Skjermkortet mitt er vel ikke det aller beste i dag, så har det hensikt å kjøpe nytt? Det jeg er litt redd for er at den litt utdaterte pc'n min ikke klarer å dra fullt utbytte av et nytt skjermkort. Når det gjelder prisklasse kunne det vært omkring 2000kr, men kan godt gå litt over hvis det er verdt det. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 den pc-en er ikke pensjonert enda, så du kan slappe av om du har lyst til å oppgradere den på en sånn måte at du merker det så kjøper du en ssd og installerer os-et på den. Da vil nok luggingen bli en saga blått Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Whops, ser at jeg glemte å nevne at den lugger litt når jeg skal spille. Jeg kan jo riktignok omgå en del av problemet ved å skru ned på grafikken, men det er jo ikke så morsomt i lengden. Med det sagt så forventer jeg heller ikke å spille alt på ultra. SSD er på ønskelisten til jul, så jeg håper at den dukker opp. Hvis ikke så får jeg kjøpe en selv på nyåret Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 i spll så er det nok grafikkort som gjelder, for jeg tviler på at spillene du spiller makser ut professoren enda 1 Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Høres ut som en god ide å kjøpe rammen til 249 kroner og f.eks. et 7850-kort. Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Høres ut som en god ide å kjøpe rammen til 249 kroner og f.eks. et 7850-kort. Vil påstå at en oppgradering til 8GB vil gjøre susen. En kamerat av meg hadde samme problemet i BF3 selv om han hadde god nok CPU og GPU. (i7-860 og 570) Han oppgraderte rammen og etter det gikk alt som smurt. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 Ser at det i hovedsak står PCI-express 3.0 på kortene som selges i dag, men hovedkortet mitt har: Ekspansjonsspor 1 x CPU 4 x DIMM 240-pin ( 1.5 V ) 1 x PCIe 2.0 x16 1 x PCIe x16 2 x PCIe x1 3 x PCI Kan jeg bruke et 3.0-kort i min pc? Jeg søkte opp det 7850-kortet og den prisen så jo veldig snill ut Lenke til kommentar
fflex Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Ja, det er bakoverkompatibelt så du kan bruke 3.0 8gb minne og nytt grafikkort vil nok gjøre susen. I den prisklassen er jo både HD7850 og GTX 660 gode valg. http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker Vil du et skikkelig steg opp så vurder HD 7950: http://www.dustinhome.no/product/5010620988/gigabyte-radeon-hd7950-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker Endret 7. desember 2012 av fflex Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Jeg hhar også en PC fra 2010, bare at jeg har i7, men ellers er den ganske lik. Jeg kjøpet nytt skjermkort for ikke så veldig lenge siden. (GTX 670 FTW) og nå drar jeg alle spill jeg har prøvd på max. Jeg har 6gb minne, men ser at jeg trenger mer, spessielt i Planetside 2. Så det blir vell det neste jeg skal oppgradere, samt en SSD til OS og spill. Jeg har dog overklokket CPUen til 4GHz, vet ikke om du har gjort det. Men på stock hastighet sliter den litt med spillinga, så overklokk CPUn vist du ikke har gjort det. Ser du har Noctua NH-D14 så det skal vell ikke være noe problem. Er ingen problem å bruke PCI-E 3 kort på en PCI-E 2 hovedkort. Gjør det selv. Endret 7. desember 2012 av Papirkurven Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 På tide å grave denne tråden fram igjen. Har det hensikt å oppgradere maskinen min, eller er det bare å tenke nytt med en gang? Eneste forskjellen nå er at jeg har 8gb ram i stedet for 4gb . Jeg har ramlet helt av lasset når det gjelder ytelse på datakomponenter i løpet av de siste årene. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Om du skal ha noe ala 970 ville jeg sett på ny maskin. 1 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Hehe, da slår jeg fra meg tanken på å oppgradere noe av det jeg har Blir ikke kjøp riktig enda, får se hva jeg finner ut i løpet av våren/sommeren. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Du kan jo fint beholde kasse, strømforsyning, kjøler. Jeg tror du kommer langt for bare en 10 tusen cirka Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Du kan jo fint beholde kasse, strømforsyning, kjøler. Jeg tror du kommer langt for bare en 10 tusen cirka oppgradering 08-03-2015.jpg Åh? Så jeg kan ta med min Noctua NH-D14 videre til neste pc? Jeg trodde at siden disse socketene endrer seg, så vil ikke festene passe helt 100%. Der tar jeg tydeligvis feil? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Du kan jo fint beholde kasse, strømforsyning, kjøler. Jeg tror du kommer langt for bare en 10 tusen cirka oppgradering 08-03-2015.jpg Trenger jo absolutt ikke den prossesoren til spill. Man kommer langt med en I5 prossesor som man enkelt overklokker til 4,5Ghz. DDR4 RAM er dessuten så overpriset enda å tester viser at det ikke er så mye å hente på DDR4 vs DDR3. Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) skjermkort og nok ram så drar de fleste 3 ghz cpuer spill. 4 gig ram er for lite og det vil lagge når rammen skriver til pagefile. 8 er greit men 16 er visstnok best. skjermkortet kan du kjøpe nå, og ta med til den nye pcen senere. ett 970 kort vil få hvilken som helst gammel maskin til å skinne igjen. men sjøl oppgraderte jeg nettopp fra 3.5 ghz amd til 4.7 ghz amd cpu, og det merket jeg godt i de tyngste spillene. gta4 gikk fra å være ok til kjempeflyt. har bare 8 gig ram sjøl, så det er det neste jeg skal oppgradere. og bruk 500 på en svææær luftkjøler så prøver du litt overklokking av den intel cpuen. skal se den har noen hundre eksta å gi. Endret 9. mars 2015 av Magnetmannen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Åh? Så jeg kan ta med min Noctua NH-D14 videre til neste pc? Jeg trodde at siden disse socketene endrer seg, så vil ikke festene passe helt 100%. Der tar jeg tydeligvis feil? Du kan det. Bare vær obs på at du må kjøpe dette: https://www.komplett.no/noctua-nm-i2011-mounting-kit/656780 Trenger jo absolutt ikke den prossesoren til spill. Man kommer langt med en I5 prossesor som man enkelt overklokker til 4,5Ghz. DDR4 RAM er dessuten så overpriset enda å tester viser at det ikke er så mye å hente på DDR4 vs DDR3. Prisforskjellen blir virkelig ikke så stor, 2-3 tusen. Den personen som ikke har det ekstra å spytte inn syns jeg synd på. PC er jo uansett så billig, men dette er vel noe hver enkelt må vurdere. Et par ekstra kjerner skader virkelig ikke. Jeg syns det virker som mange er ekstremt redd for å bruke penger på sånt som PC, skjønner det ikke. Men på alt annet dritt bruker de masse, ny iphone hvert år til 8 lapper f.eks., det er ikke noe å tenke på engang. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Er jo ikke alle som trenger de ekstra kjernene, så da blir det jo bare bortkastede penger. Jeg sitter selv med en I5 3570K å den klarer alt av spill som finnes uten å bli noe flaskehals. Jeg kan til og med redigere filmer uten noen problemer, en 5820K vil jo selfølgelig gjøre jobben noe raskere, men jeg har ikke så dårlig tid. De 2-3000 man sparer kan man heller slenge i et bedre skjermkort som et 980 f,eks. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Satt selv på den cpu inntil en del måneder siden, og jo den var helt grei. Men heller ikke mer. Er faktisk ikke så mange bakgrunnsprogrammer som skal til før man kan merke ytelsestap, spesielt minimum fps pleier å være høyere når man har flere kjerner. Er ikke akkurat noe X-factor i den cpu hvis man har en liten entusiast i seg så for meg var det rette å oppgradere. Kostet peng men what the heck, hvis man har penga hvorfor ikke bruke de på noe man liker meget godt? Regner med den jeg har nå vil gi meg toppytelse i hvertfall 2-3 år og mer enn god nok i ytterligere 2 til. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Gikk ifra en delidded I7 4770K (4.5Ghz) til en 5820K 4.75Ghz. Oppgradering kostet meg 5K, jeg spiller kun, men så er jeg en liten entusiast vil jeg si, ihvertfall mtp på min unge alder Om du har penga vil jeg si gå for det. 4790K er waste da 5820K klokker superlett. EDIT: I7 5820K (3690Kr), 4x4Gb med Crucial minnet (1649Kr) og Msi x99 sli plus (2149Kr) = 7500Kr I7 4790K (3179Kr), 16Gb ddr3 1600Mhz (1479Kr) og ASRock Extreme 4 (1449Kr) koster da 6100Kr tilsammen. Endret 9. mars 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå