Gå til innhold

Overclock av i7-3770k


Anbefalte innlegg

Vel, jeg kunne ingenting om psu'er den ganen jeg kjøpte den. Men uansett så har jeg aldri opplevd at pcen har skrudd seg av selv med de specsa og 4 lagringer på den psu'en.

 

Men etter ul, så har jeg planen om en 850w gold modulær..

Spar overklokkingen til du har bytta PSU, den du har nå vil skape ustabiliteter, hadde personlig ikke engang kjørt SLI inntil du bytta. Det er en smule kjedelig å svi hovedkortet eller RAM fordi strømforsyningen leverte for mye rippel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rippel er små svingninger i spenningen som er rester etter konvertering av vekselstrøm til likestrøm. GX 750 klarte ikke oppfylle 80PLUS ATX-kravet. Alle komponenter er utviklet med 80PLUS ATX-kravene som utgangspunkt i spenningskvaliteten, om en PSU ikke leverer spenning innenfor 80PLUS ATX-spesifikasjonene vil dette skade datakomponentene over tid

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Komponentene i maskinen din er ment for, samt krever likestrøm, men i den uperfekte verden vi lever i, så vil ikke en PSU kunne levere helt 100 % jevn likestrøm (en rett linje med konstant spenning). Ripple er som sagt ujevnheter i denne rette linja, og er små men raske svingninger/bølger (oscillasjoner).

 

Kan sammenlignes med humper og hull og asfalten, hvor strømmen er motorveien og komponentene dine er bilen. Hvis hullene er dype nok så kan dette skade bilen.

 

Nå er det vel ikke 80PLUS spesifikasjonene (som kun sier noe om effektiviteten til PSUen), men ATX-spesifikasjonene som sier at du kun kan ha variasjoner på opp til 50 millivolt høye svingninger på 3,3V og 5V railen, mens 12V railen kan ha opp mot 120 mV.

 

Etter hva meg bekjent så er det 3,3 V og 5V-railen til strømforsyningen din sliter med, men da kun hvis du belaster den tungt. En solid overklokk vil føre til økt belastning og dermed presse strømforsyningen nok til at den blir for ustabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...