Gå til innhold

Overclock av i7-3770k


Anbefalte innlegg

Hey, jeg vil overclocke min i7-3770k på et Asus Sabertooth z77 til i allefall 4.6ghz enn stock 3.5ghz.

 

Men så har jeg nå lenge prøvd å justere volt helt fra 1.7 til 2.8v, men til ingen nytte da windows lastinga fryser eller gir bluescreen..

 

Hva kan jeg gjløre for å få en greit stabil volt justering som i allefall lar meg komme til skrivebordet?

Endret av Pargadox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehhhhh. Vet du i det hele tatt hva du holder på med ? Enten er detta trolling eller så er det en person her som IKKE vet hva han/hun holder på med. Angående overklokking av cpu. Hvis man ikke er i stand til å bruke google.no/com eller youtube så bør man heller la være. Spenning på 1.7 til 2.8 volt er mest sannsynlig svært skadelige for CPU (bare så det er nevnt)

Lenke til kommentar

Hey, jeg vil overclocke min i7-3770k på et Asus Sabertooth z77 til i allefall 4.6ghz enn stock 3.5ghz.

 

Men så har jeg nå lenge prøvd å justere volt helt fra 1.7 til 2.8v, men til ingen nytte da windows lastinga fryser eller gir bluescreen..

 

Hva kan jeg gjløre for å få en greit stabil volt justering som i allefall lar meg komme til skrivebordet?

 

Jeg ville lest en del guider om overklokking før du begir det ut på feltet. Som de over meg sier; Å øke volten til 2,8 Volt er i beste fall idiotisk. I verste fall sitter du igjen med en defekt prosessor.

 

Les http://www.hardware....e_-_del_1/15352, http://www.hardware.no/artikler/overklokking_for_nybegynnere_-_del_2/15353 og

http://www.hardware.no/artikler/overklokking_for_nybegynnere_-_del_3/15354

 

Hvis du harspørsmål etterpå, fyr løs.

 

Har du forresten byttet CPU-kjøler? Det er også anbefalt å gjøre når man skal overklokke.

 

Edit: La til to linker.

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Dette er så troll som det går ann.

 

2.8V er vel helt umulig å få til på noe som helst hovedkort, da det krever ekstremt overdimensjonerte MOSFET'er, og er helt bortkastet da ingen prosessor tåler så høy spenning uten at det kortslutter det meste inni CPUen. Og om det ikke gjør det, så vil over 550W med effekt skape så mye varme at enhver vannkjøling eller viftekjøling tvilsomt kunne ha flyttet varmen raskt nok ut til at du i det hele tatt klarer å få bilde på skjermen i mer enn noen sekunder.

 

Sliter selv å kunne kjøle ned en CPU på rundt 300-350W, og har radiatorer på størrelse med en bilradiator, som i tillegg står ute i vintervær.

Lenke til kommentar

Hvorfor påstår folk at det er troll da det er et vanlig spørsmål angående overclocking.. Ja jeg er noob på dette området så slutt å kall folk troll bare pga vi ikke kan mye om OC.

ehhhhh. Vet du i det hele tatt hva du holder på med ? Enten er detta trolling eller så er det en person her som IKKE vet hva han/hun holder på med. Angående overklokking av cpu. Hvis man ikke er i stand til å bruke google.no/com eller youtube så bør man heller la være. Spenning på 1.7 til 2.8 volt er mest sannsynlig svært skadelige for CPU (bare så det er nevnt)

Er mange på OC.net som sitter med nesten 3v+ på sin setup med samme specs som min.

 

Dette er så troll som det går ann.

 

2.8V er vel helt umulig å få til på noe som helst hovedkort, da det krever ekstremt overdimensjonerte MOSFET'er, og er helt bortkastet da ingen prosessor tåler så høy spenning uten at det kortslutter det meste inni CPUen. Og om det ikke gjør det, så vil over 550W med effekt skape så mye varme at enhver vannkjøling eller viftekjøling tvilsomt kunne ha flyttet varmen raskt nok ut til at du i det hele tatt klarer å få bilde på skjermen i mer enn noen sekunder.

 

Sliter selv å kunne kjøle ned en CPU på rundt 300-350W, og har radiatorer på størrelse med en bilradiator, som i tillegg står ute i vintervær.

 

Så hva foreslår du til en grei volt?

Lenke til kommentar

Hvorfor påstår folk at det er troll da det er et vanlig spørsmål angående overclocking.. Ja jeg er noob på dette området så slutt å kall folk troll bare pga vi ikke kan mye om OC.

 

Er mange på OC.net som sitter med nesten 3v+ på sin setup med samme specs som min.

 

 

 

Så hva foreslår du til en grei volt?

 

1.3V, til nød 1.35V

Lenke til kommentar

Hvorfor påstår folk at det er troll da det er et vanlig spørsmål angående overclocking.. Ja jeg er noob på dette området så slutt å kall folk troll bare pga vi ikke kan mye om OC.

 

Er mange på OC.net som sitter med nesten 3v+ på sin setup med samme specs som min.

Så hva foreslår du til en grei volt?

Vel, at du ikke kan noe om overclocking er en ting, men dette er rimelig tvilsomme verdier du oppgir.

1. Vi trenger specs på maskinen.

PSU, og kjøling du bruker inkludert.

 

2. 3V eller mer har jeg ingen som helst tro på før jeg ser det. 3v + en i7-3770K på rundt 4,8 GHz Tilsvarer rundt 680W TDP og mer. Bare sånn for å få en feeling på hvor mye dette er:

Det betyr minst 56 Ampere trekk, og med en 8-pin tilkobling til CPUen så vil det gå 14-Ampere gjennom hver lille kabel. Med en normal tykkelse på AWG 20 og Aluminium (sier noe om tykkelsen på ledningene) så gir dette et spenningstap på over 10 % bare i kabelen, samt et spenningsfall på 1V.

 

Dette betyr nå en effekt på hele 65W varme som kablene dine på kvitte seg med. Noe som er fullstendig umulig, og selv kablene ville smeltet rimelig umiddelbart.

 

Med 680W som blir avgitt i prosessoren, og sikkert skummelt mye i hovedkortet også, så trenger du en helt ekstrem vannkjøling av en annen verden, og selv store fasekjølere ville ikke kunne klart å hamlet opp med slike prosessorer.

 

3. Her er hvordan mitt kjøleanlegg ser ut på en god dag:

Og den klarer akkurat å holde min prosessor sine temperaturer i sjakk (under 100 grader) ved enorme 1.7V:

post-79251-0-66321700-1354834456_thumb.jpg

Som du kanskje skjønner nå, så tviler jeg sterkt på at du har kjøleanlegg eller strømforsyning til å kunne kjøle ned noe i nærheten av 3V. Eller noen andre bortsett fra om du driver med flytende nitrogen eller tørris. En spesiallaget fasekjøler kunne under tvil klart jobben. Såfremt du har en strømforsyning som klarer så mye på railen, samt har tykkere ledninger, og da i kobber.

 

4. Til syvende og sist så har det heller ingen hensikt, da 3V tvilsomt vil gi deg bedre overklokkingsmuligheter, ja om du ser bort fra det faktum at kablene brenner opp, og prosessoren spontant kortslutter, eller i beste fall brenner opp/skrur seg av umiddelbart.

 

Jeg kan anbefale at du setter en normal spenning på rundt 1.25-1.3V, for så å se hvor langt du klarer å overklokke med det. Er temperaturene ikke for gale, så kan du øke litt til for å se om det hjelper. Alt over 1.4V anser jeg som noe du trenger spesielt god kjøling (et godt vannkjølingsanlegg) for å kunne dra nytte av effektivt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tok på auto volt, å her er resultatet.

 

Er dette en volt jeg kan sette som standard i manual? eller bør jeg heller ha auto volt som nå?

 

ENL4z.jpg

 

Specs:

 

Asus sabertooth z77

i7-3770k

2x gtx 680 4gb sli

16gb ddr3 1333mhz kingston value R

Coolermaster GX 750W

Endret av Pargadox
Lenke til kommentar

Tok på auto volt, å her er resultatet.

 

Er dette en volt jeg kan sette som standard i manual? eller bør jeg heller ha auto volt som nå?

 

[url=

 

Specs:

 

Asus sabertooth z77

i7-3770k

2x gtx 680 4gb sli

16gb ddr3 1333mhz kingston value R

Coolermaster GX 750W

Som flere andre her inne har sagt, inkludert meg selv. Sett på noe rundt 1.3 V.

Ikke 1.7V, ikke 2.8V, ikke 3V, ikke Auto-Volt. ;)

 

Som du ser så har du 100 grader, som igjen er grensen som gjør at prosessoren din nå vil veksle mellom å nedklokke seg kraftig, samt ha på den frekvensen som du har satt. 105 grader derimot, er grensen for hva som prosessoren tåler, og den vil momentant skru seg av ved så høy temp.

 

 

Auto-Volt er veldig Fy-Fy, og er døden for en PC. For det første har du null kontroll, for det andre så fungerer det crap. Har gjort mye ekstremt, men eneste gangen jeg holdt på å ødelegge noe var den gangen jeg var så dum at jeg satte på automatisk overklokking. Generelt sett, ikke bruk automatiske funksjoner innenfor kategorien overklokking.

 

Det finnes ingen snarveier når det kommer til overklokking. Det er en hobby, og er mye tungt arbeid.

 

Så, ta å gå sporenstraks inn i BIOS, sett på 1.25V-1.3 Vcore, sett ned frekvensen litt. (kanskje 4,2 GHz først) og øk så frekvensen til det blir ustabilt. Gå så litt ned, slik at den blir stabil og sjekk temperaturene under load. Er temperaturene greie, så kan du øke volten for å se om det bedrer stabiliteten. Og så øker du litt frem og tilbake helt til temperaturen ikke er for gale, du har en stabil maskin og høyest mulig frekvens.

 

Ps: Du har fortsatt ikke sagt noe om kjølesystemet ditt, som kan være en fordel for oss å vite om vi skal hjelpe.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har prøvd fra 1.3 ned til 1.2, men alle gav windows freeze eller pc restart i "loading windows" animasjonen.

 

Sorry, glemte det helt. Her er kjøleren:

 

http://www.komplett....aspx?sku=512803

Husket du å senke frekvensen (multiplieren) da?

Du kan ikke starte på 4,6 Ghz akkurat. Gikk ikke 4,2 Ghz som jeg sa du skulle prøve det på, så prøv lavere. Kanskje 4 GHz for 1.3 V?

Lenke til kommentar

Asus sabertooth z77

i7-3770k

2x gtx 680 4gb sli

16gb ddr3 1333mhz kingston value R

Coolermaster GX 750W

Nei.

 

 

Den strømforsyningen har blitt slaktet gang på gang som et av de verste valgene du kan gjøre, hadde aldri kjørt noen overklokk på et slikt system når strømforsyningen dreper komponentene dine med de vanvittig høye rippelverdiene, for ikke å snakke om at den skrur seg av når du prøver å dra mer enn 550W om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...