Gå til innhold

drøm om å bli tekstforfatter !

Gjest Slettet+98712341234

Anbefalte innlegg

heej!

Jeg bare lurer på om det er noen i dette forumet som har noen tips til hvordan for meg å nå målet mitt om å bli tekstforfatter. Spørsmålene mine er som følger:

Jeg vet at det beste alternativet når det gjelder dette i Norge er Westerdals, å det er det som i utgangspunktet er planen min.. men pga lite plasser, mange søkere og ekstremt høyt nivå,gir meg små muligheter for å komme inn.. Finnes det skoler i utlandet som tilbyr samme type utdannelse? og som vil gjøre meg sånn noenlunde attraktiv på arbeidsmarkedet?

helst skoler med godt rykte, rimelig høye inntakskrav(rundt 5 i snitt) og praksisordninger inn mot de store selskapene(f.eks i Storbritannia)

-jobben jeg søker er tekstforfatter innen humor, som er det jeg er best på. Jobbe i team, skrive sketsjer(osv) og få brukt kreativiteten min. Er det noe spesielt jeg tenke på for å komme inn i denne bransjen? jeg vet at det er beintøft å få seg jobb innen dette, i ihvertfall innen tv, radio og film. Men jeg er forberedt på å jobbe beinhardt for å nå målene mine! starte i de små, opparbeide eportefolio, gjøre drittjobbene for så å komme seg inn i varmen!

- hvordan ser dere på studiet creative writting når det gjelder dette?

Håper noen har tips til en fremadstormende humorskribent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Heisann Rasmus - ser at du får tilbakemeldinger, og er enig i at korrekt språk, slett ikke kan foraktes

Jeg har ikke så mange forslag til deg, men fant denne artikkelen, og den synes jeg var både velskrevet og informativ, og kan passe for deg, kanskje

En gang hørte jeg en radiodokumentar. Det var en kreativ fyr som snakket, han var nærmest besatt av en voldsom skapertrang, ifølge ham selv. Men han hadde sett seg rundt, og registrert at de skapende menneskene rundt ham var de minst lykkelige. De fikk ikke anerkjennelsen de drømte om, ikke pengene heller, og hverdagen var preget av leveringskrav, spisse albuer og dårlig økonomi. Han valgte å gå i terapi for å bli mindre kreativ. Det burde kanskje flere gjøre.

:)

Lenke til kommentar

Heisann Rasmus - ser at du får tilbakemeldinger, og er enig i at korrekt språk, slett ikke kan foraktes

Jeg har ikke så mange forslag til deg, men fant denne artikkelen, og den synes jeg var både velskrevet og informativ, og kan passe for deg, kanskje

;) med andre ord; du syns ikke det er en spesielt god ide?
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

[quote name=Rasmus :)' timestamp='1355050399' post='20004654]

;) med andre ord; du syns ikke det er en spesielt god ide?

Nei, på ingen måte - den var ment å være informativ, og litt fornøyelig. Så mener jeg også at man skal tenke seg selv ca 10 eller 20 år frem i tid, før man velger seg en profesjon, i dag.

Det er fordi at utdanning teller langt mer enn det gjorde, når jeg satt og vurderte hvor min vei skulle gå.

Så jeg sier: Gjør det du synes gir deg glede og mening, og hvis du kan tjene litt penger samtidig, ja, da er det helmaks.

Lykke til, unge mannen!

Lenke til kommentar

Nei, på ingen måte - den var ment å være informativ, og litt fornøyelig. Så mener jeg også at man skal tenke seg selv ca 10 eller 20 år frem i tid, før man velger seg en profesjon, i dag.

Det er fordi at utdanning teller langt mer enn det gjorde, når jeg satt og vurderte hvor min vei skulle gå.

Så jeg sier: Gjør det du synes gir deg glede og mening, og hvis du kan tjene litt penger samtidig, ja, da er det helmaks.

Lykke til, unge mannen!

:D viktig å tenke seg godt om.. ender vell som siviløkonom eller sivilingeniør som de fleste andre nå for tida..
Lenke til kommentar

Det spørs om ikke yrket "tekstforfatter" bør settes inn i en kontekst der det er et realistisk håp om at det finnes jobber.

Tror ikke jeg har sett en stillingsannose der man har søkt etter "humoristisk tekstforfatter". Når det der i mot gjelder stillingen "journalist" eller "markedsfører" eller "forfatter av teknisk dokumentasjon" så finnes det vel stillinger.

I første omgang så bør man vel søke inn mot et område der det finnes et visst volum av jobber. Man må også kunne noe av det man skal skrive om.

Etter at man har blitt en god "all round skribent med en god sving på pennen", så kan man forsøke å komme seg over mot det litt spesielle, der det i praksis finnes få jobber for eksempel "forfatter av gode historier".

Lenke til kommentar

Det spørs om ikke yrket "tekstforfatter" bør settes inn i en kontekst der det er et realistisk håp om at det finnes jobber.

Tror ikke jeg har sett en stillingsannose der man har søkt etter "humoristisk tekstforfatter". Når det der i mot gjelder stillingen "journalist" eller "markedsfører" eller "forfatter av teknisk dokumentasjon" så finnes det vel stillinger.

I første omgang så bør man vel søke inn mot et område der det finnes et visst volum av jobber. Man må også kunne noe av det man skal skrive om.

Etter at man har blitt en god "all round skribent med en god sving på pennen", så kan man forsøke å komme seg over mot det litt spesielle, der det i praksis finnes få jobber for eksempel "forfatter av gode historier".

yepp.. det er egentlig det jeg lurer på da;) hvilken utdanning kreves for å få en slik tekstforfatter stilling innen ønsket område? er det lurest å spesialisere seg innenfor noe, få jobb, for så å etterhvert skrive humor når man har visst at man kan å skrive?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...