TMB Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Hei. Førerdøra sitter bom fast på min Passat 2003 stv. Tror ikke den har frosset, for alle de andre dørene går opp greit og selv etter en times kjøring så bilen er god og varm vil den ikke opp. Er heller ingen motstand når jeg drar i håndtaket, akkurat som om vaieren har hoppet av inne i døra. Dette hadde selvfølgelig vært en smal sak å fikse, men siden man må ha opp døra for å få av trekket så er jeg like langt. Låsen i dørkarmen spretter opp, så døra er nok opplåst. Noen som har opplevd det samme? Må jeg på verksted, evnt. vet noen hva noe slikt vil koste? :/ Endret 6. desember 2012 av TMB Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Nå skal ikke jeg sitte over nettet å lage drama, men dette er et mareritt, for å si det enkelt, hvis problemet er det som jeg tror det er. Har vært borti dette før på Passat og det er tidskrevende å få dette opp. Det er, som jeg vet, ingen måter å få dette ordnet på enn å ødelegge dør-trekket, hvis selve låsekassa har satt seg i vranglås. Selv om man får av dør-trekket, så kan det være noe som er knekt eller hoppet av inne i selve låsekassa, som i seg selv er en lukket enhet. Da må man komme se inn og løsne opp "ankeret" som både sitter rundt dørgrafen og holder døren fast i selve dørstolpen. Du bør uansett ta bilen på verksted for å få en vurdering. Alt etter hva som er feil, så kan det hende at en eller annen mekaniker har en smart løsning på problemet. Uansett, hvis døren ikke åpner seg utenfra eller inni, så ligger nok problemet i selve låsekassa. Jeg regner likevel med at dør-trekket må av og det er ikke enkelt å få til uten å ødelegge noe når døra er igjen. Jeg understreker likevel at jeg hverken har sett bilen eller satt meg inn i hva feilen kan være. Jeg snakker kun ut fra erfaring. Jeg krysser fingrene for at det kun er snakk om en bagatell. Det kan hende at den slipper taket hvis bilen får stå inne og tine godt opp i et døgn. Endret 7. desember 2012 av LiamH Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 skru av dørhåndtaket på yttersia, det er festet med en skrue i bakkant av døra. den kommer du til når bakdøra er åpen. da skal det være mulig å åpne døra ved hjelp av en krok.. f.eks av ståltråd 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 Takk for tips, skal prøves! Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) det er en annen mulighet hvis låsen er helt "jammed" ta av dekslet på B-stolpen, og med en tynn skruetrekker er det mulig å trykke ned (merket med rød pil) slik at døren åpnes Endret 7. desember 2012 av joka 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Og kjøp ny låsekasse med det samme. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 skru av dørhåndtaket på yttersia, det er festet med en skrue i bakkant av døra. den kommer du til når bakdøra er åpen. da skal det være mulig å åpne døra ved hjelp av en krok.. f.eks av ståltråd Har ingen bits som passer til denne skruen, hva slags er det? Ser ut som torx men mange fler hakk. det er en annen mulighet hvis låsen er helt "jammed" ta av dekslet på B-stolpen, og med en tynn skruetrekker er det mulig å trykke ned (merket med rød pil) slik at døren åpnes Kan prøve på dette også Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) de skruene er 12 kant.. XZN den skruen du må løsne for å få av håndtaket er under en sort plast-tropp (bildet er fra en golf) Endret 9. desember 2012 av joka Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Ok. Det er den samme skruen jeg tok bilde av, er ingen plast-topp hos meg Vet du hvor jeg får kjøpt XZN-trekker eller -bits? Endret 9. desember 2012 av TMB Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Du trenger noe som kalles tolvtannsnøkkel. Noen kaller det også tolvstjerne. De kommer i ulike størrelser. De kan kjøpes de fleste plasser der i har verktøy. Biltema har dette og det duger til ditt bruk. Endret 9. desember 2012 av LiamH 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Ser ut som man bare får kjøpt sånt sett for 179, trenger liksom bare én av de. Hvorfor kan de ikke bruke samme skruer overalt? /facepalm Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Koster 44 kroner for en XZN bitspipe på Swedol. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Takk for tips, får stikke bort dit Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Basert på din beskrivelse (kan ikke åpnes med noen av håndtakene) så forstår jeg ikke hvordan man kan få åpnet døren dersom man demonterer dørhåntaket utvendig. Stopp evt. hos Volkswagen og spør. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 I dag bestemte jeg meg for å prøve å låse bilen med selve nøkkelen i stedet for å trykke på knappen. Låste og låste opp igjen, og guess what, døra funker nå Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Betyr dette at sentrallåsen også fungerer igjen? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Den har vel alltid fungert? på alle de andre dørene i hvert fall...låsen i karmen spratt jo opp på førersiden også, bare at døra ikke ville åpne...aner ikke hva det var, men løste seg etter jeg låste opp én gang fysisk med nøkkelen hvertfall... Endret 18. desember 2012 av TMB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå