ThaHoward Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hei når jeg tar på den bærbare macen utenfor padden så får jeg noe støt i hendene. Hva skyldes dette? Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 har ikke noe godt svar, men opplever noe lignende. jeg har en macbook air, og hvis jeg stryker håndflata over aluminiumet så føles det glatt, men hvis jeg flytter leggen inntil pc-en under pulten mens jeg gjør det så føler jeg en svak vibrering men jeg drar den bortover Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Tja, vanskelig å kunne si sikkert uten tilgang til macbooken din og et multimeter, men kan være en kortslutning som gjør at chassiset er spenningssatt. Litt rart at den fremdeles virker i så fall, men ikke utenkelig. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 vet ikke om et er mulig, men kan det være at de bruker det som jording, litt som på biler? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Det med en svak vibrering er nok helt vanlig. Opplever det stadig vekk på flere typer enheter, spesielt Macbooken min. Har også sjekket selv rundt dette, og det var visst helt normalt. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Merkelig, jeg har en metall-pc selv.. Har aldri opplevd noe slikt. Sist gang jeg fikk støt av en PC, var på et COAX kort for eeeeevig mange år siden. (ca 20 år siden, når jeg spilte duke nukem 3d på nettverk med brødrene mine, i oppveksten). Om man får støt fra maskinen, vil jeg tro at med mindre du subber veldig med ullsokker, er det noe merkelig med maskinen. Får du også støt når den ikke er koblet i laderen? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Spørs hva vi legger i ordet "støt" her, godt mulig han sikter til den svake vibreringen man enkelte ganger kan kjenne (kjennes som man blir jordet, altså en svaaak svak strøm man får i hånden, kjennes lettere når du stryker forsiktig over flaten) Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Har opplevd å få støt fra "alu-kabinett" på både stsjonære og bærebare PC-er. Selv om jeg ikke har målt spenningen er det liten tvil om at det av og til går spenning nok til at man kan "få støt". Edit: Jeg hater å få støt. Endret 14. desember 2012 av 2ball_ Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 21. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2012 Det med en svak vibrering er nok helt vanlig. Opplever det stadig vekk på flere typer enheter, spesielt Macbooken min. Har også sjekket selv rundt dette, og det var visst helt normalt. Ja noen ganger så kommer det en svak vibrering. Det vet jeg er normalt. Men her om dagen så fikk jeg støt og rett og slett vondt i hele kroppen. Føltes ut som at jeg ble strømmet gjennom kroppen, enten om jeg da tok på skjerm, tastatur eller musen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Oj, det er nok noe helt annet ja. Merkelig. Virker som du jordet noe, får du sjekket med et multimeter? Hvis du fikk vondt i hele kroppen er det snakk om store mengder også. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Om du ikke er datatkyndig nok til å selv plukke fra hverandre en Mac, vill jeg reklamert på produketet om det skjer igjen. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Du kan ha fått statisk elektrisitet i deg. Det gjør litt vondt der og da og føles som et stikk. Om du får vondt i hele kroppen, får du det også ved å kun holde 1 finger på dataen? Prøv med noe gummi-underlag eller crogs/gummisko og hold 1 finger på dataen og sjekk om du får det da. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 En laptop går på isj 15-19V. Dette er for lite til å trenge gjennom huden. Kjenner det nok me tungen dog. Vil tro det er snakk om statisk. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Statisk som gjør at man får vondt i hele kroppen? Da skal man subbe rimelig mye med ullsokker! Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 (endret) Har selv merket lignende fenomen på min Toshiba-laptop. Når jeg holder håndflaten lett over metallet ved siden av touchpaden, kjenner jeg en vibrering og det kjennes ut som den er strømledende. Skal teste med multimeter neste gang det skjer. Edit: nå kjenner jeg ingenting, men testet med multimeter likevel. Får 0,09 volt spenning mellom laptopen og hånden min. Edit2: Spenningen varierer forskjellige plasser på laptopen. Jordingsfeil? Endret 21. desember 2012 av Fibonacci Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Du skal ikke tulle med statisk elektrisitet, jeg hadde voldsomt med statisk elektrisitet i en t-skjorte en gang, vokna midt på natten og tok den av meg, da kom det masse gnister. Uansett, kan jo hende at TS har formulert seg feil, at han ikke fikk vondt, men en defus følelse. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Har selv merket lignende fenomen på min Toshiba-laptop. Når jeg holder håndflaten lett over metallet ved siden av touchpaden, kjenner jeg en vibrering og det kjennes ut som den er strømledende. Skal teste med multimeter neste gang det skjer. Edit: nå kjenner jeg ingenting, men testet med multimeter likevel. Får 0,09 volt spenning mellom laptopen og hånden min. Edit2: Spenningen varierer forskjellige plasser på laptopen. Jordingsfeil? Er strømforsyningen din jordet? Kan ikke huske å ha sett ett laptopsupply som er jordet. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Prøvde å dra ut støpselet, men spenningen var der likevel. Så det har neppe noe med 230V å gjøre. Skjønner ikke helt hvordan en slik spenning kan oppstå...? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Batteriet? Kan hende det er kommet kontakt mellom batteriet og chassiet. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Kan ikke huske å ha sett ett laptopsupply som er jordet. Dell og Lenovo har alltid jordig på PS-en. HP har på noen. Mener de alltid er jordet visst de er 90W eller mer. Om det skal gå spenning/effekt som man kjenner må det være batteri eller PS. Vil tro dette skjer når den er tilkoblet PS("står på lading")? spørsmål: - Virker levetiden på batteriet lav? - Føles Powerpluggen løs/vinglete ved tilkobling? (mer enn når den var ny) Dette pleier ikke være særlig vanlig på mac, siden den er magnetisert for å motvirke akkurat slike skader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå