Gå til innhold

Får lett støt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig, jeg har en metall-pc selv.. Har aldri opplevd noe slikt.

Sist gang jeg fikk støt av en PC, var på et COAX kort for eeeeevig mange år siden. (ca 20 år siden, når jeg spilte duke nukem 3d på nettverk med brødrene mine, i oppveksten).

Om man får støt fra maskinen, vil jeg tro at med mindre du subber veldig med ullsokker, er det noe merkelig med maskinen. Får du også støt når den ikke er koblet i laderen?

Lenke til kommentar

Har opplevd å få støt fra "alu-kabinett" på både stsjonære og bærebare PC-er. Selv om jeg ikke har målt spenningen er det liten tvil om at det av og til går spenning nok til at man kan "få støt".

Edit: Jeg hater å få støt.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Det med en svak vibrering er nok helt vanlig. Opplever det stadig vekk på flere typer enheter, spesielt Macbooken min. Har også sjekket selv rundt dette, og det var visst helt normalt.

Ja noen ganger så kommer det en svak vibrering. Det vet jeg er normalt. Men her om dagen så fikk jeg støt og rett og slett vondt i hele kroppen. Føltes ut som at jeg ble strømmet gjennom kroppen, enten om jeg da tok på skjerm, tastatur eller musen.

Lenke til kommentar

Har selv merket lignende fenomen på min Toshiba-laptop. Når jeg holder håndflaten lett over metallet ved siden av touchpaden, kjenner jeg en vibrering og det kjennes ut som den er strømledende. Skal teste med multimeter neste gang det skjer.

Edit: nå kjenner jeg ingenting, men testet med multimeter likevel. Får 0,09 volt spenning mellom laptopen og hånden min.

Edit2: Spenningen varierer forskjellige plasser på laptopen.

Jordingsfeil?

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Har selv merket lignende fenomen på min Toshiba-laptop. Når jeg holder håndflaten lett over metallet ved siden av touchpaden, kjenner jeg en vibrering og det kjennes ut som den er strømledende. Skal teste med multimeter neste gang det skjer.

Edit: nå kjenner jeg ingenting, men testet med multimeter likevel. Får 0,09 volt spenning mellom laptopen og hånden min.

Edit2: Spenningen varierer forskjellige plasser på laptopen.

Jordingsfeil?

Er strømforsyningen din jordet? Kan ikke huske å ha sett ett laptopsupply som er jordet.

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha sett ett laptopsupply som er jordet.

Dell og Lenovo har alltid jordig på PS-en. HP har på noen. Mener de alltid er jordet visst de er 90W eller mer.

Om det skal gå spenning/effekt som man kjenner må det være batteri eller PS.

Vil tro dette skjer når den er tilkoblet PS("står på lading")?

spørsmål:

- Virker levetiden på batteriet lav?

- Føles Powerpluggen løs/vinglete ved tilkobling? (mer enn når den var ny) Dette pleier ikke være særlig vanlig på mac, siden den er magnetisert for å motvirke akkurat slike skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...