Gå til innhold

Importere fra USA ?

Anbefalte innlegg

Har et generelt spørsmål når det gjelder import fra USA.

- Varen jeg skal kjøpe koster i Norge 3.778.- (Digitaltkamera)

- Denne varen finner jeg tilsalgs i USA for $273.99

Omregnet til NOK blir dette 2096.30 med dagens kurs (7.651)

Sparer altså før toll, mva og frakt, 1.681.- NOK.

Så er spørsmålet:

Hva kommer i tillegg? (Toll, mva, osv)

Noen som kan svare på dette, kanskje har erfaring med import?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et generelt spørsmål når det gjelder import fra USA.

- Varen jeg skal kjøpe koster i Norge 3.778.- (Digitaltkamera)

- Denne varen finner jeg tilsalgs i USA for $273.99

Omregnet til NOK blir dette 2096.30 med dagens kurs (7.651)

Sparer altså før toll, mva og frakt, 1.681.- NOK.

Så er spørsmålet:

Hva kommer i tillegg? (Toll, mva, osv)

Noen som kan svare på dette, kanskje har erfaring med import?

MVA kommer i tillegg. - i så må du selvsagt betale frakt. - alt i alt vil du altså spare ca 800,- tenker jeg. - Om det er verdt det får du jo da vurdere det selv.

Man kan selvsagt lure seg unnå mva, - noen ganger hender det pakker glipper i mellom uten behandling, en annen måte å slippe unna på er å få butikken du kjøper fra til å sette en verdi som er under grensen i tolldokumentene. - mange gjør dette, men da skal du også vite at om pakken skule bli borte i posten og/eller skadet så vil du vanligvis kun få erstattet den summen som står som verdi.

Lenke til kommentar
Eg har ein nevø som går på skule i USA i år.

Kan han kjøpe td. ein iPod til meg til 299$ og ta denne med til Noreg/sende den som gave til meg utan at det kjem toll/mva/avgifter utanom frakt?

Ja som privatperson er det mye enklere. Han sender hele greia som gave til deg og setter prisen under tollgrensa(grensen er en god del høyere for gaver). Dersom han kommer hjem til jul sparer du frakt også. :-)

Lenke til kommentar

Ja som privatperson er det mye enklere. Han sender hele greia som gave til deg og setter prisen under tollgrensa(grensen er en god del høyere for gaver).

Hei, Jeg er en Amerikaner som har nylig inflyttet til Oslo, og vil gjerne forstår akkurat hva tollgrenesene er for gave fra utlander? Og er det samme for alle varer (datamachiner, mobiler, booker etc)

Takk

Lenke til kommentar

Mulig dette er feil, men jeg er ganske sikker på at det er noe sånt som 10,2% i toll. Men der du kjøper kamera fra, i USA kan trekke fra den amerikanske MVA, siden det blir sendt til utlandet og du skal betal MVA her, spørr de om de kan gjøre dette.

Men den enkleste måter er så klart og betale på forskudd med VISA e.l og få butikken til å skrive "GIFT" utenpå pakken. Da slipper den untenom toll og alt mulig tull. Noen butikker er behjelpelige med dette...

Lenke til kommentar
Mulig dette er feil, men jeg er ganske sikker på at det er noe sånt som 10,2% i toll. Men der du kjøper kamera fra, i USA kan trekke fra den amerikanske MVA, siden det blir sendt til utlandet og du skal betal MVA her, spørr de om de kan gjøre dette.

Men den enkleste måter er så klart og betale på forskudd med VISA e.l og få butikken til å skrive "GIFT" utenpå pakken. Da slipper den untenom toll og alt mulig tull. Noen butikker er behjelpelige med dette...

10,2% toll er nok feil, prisene i amerikanske butikker er vanligvis oppgitt uten amerikansk mva. som varierer fra 0 til 7-8% så den kan ikke trekkes fra, derimot kommer den i tillegg for amerikanske kunder.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha rask og sikker frakt blir det dyrt, frakt på en 128 Mb minnebrikke til en bærbar Pc kom meg på 43$, norsk mva. regnes av summen innkjøpspris, frakt og eventuell transportforsikring.

Noen netbutikker prover å lure man med "ripoff" farkt priser.

Faktisk kan man sende små pakker fra USA til Norge - og betele under US $10 inkl forsikring og "trackingnumber". Bruk US Postal Service - det er veldig rask til Norge. Har fatt mange brever og pakker i bare 4-7 dager fra Amerika til Oslo. Det er ganske mye billiger er og like sikret som Fedex UPS osv.

Jeg synes at de funker bra dersom ma gi instruks at pakke må har ingen "logo" eller "invoice" inni og utenside . Jeg kjøpte noen ting fra USA fra netbutikker og E-bay, og ga sann instruks til selgerene. Jeg betalte ingen toll når jeg fatt dem.

Også mange pakke som tar lang tide fra utlander, er kun på grunnen av tide på toll-stasjion. Har du en pakke som ser ut som en gift, eller unde grensen, det går mye forterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...