atle.skretting Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Første runde i uttaket til informatikkolympiaden for ungdom er over, og 100 har kvalifisert seg til å gå videre. Klarer du disse oppgavene? Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 haha, noen av de gutta der trenger å få seg dame eller alle trenger det.. 2 Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Spørsmål: Er du smartere enn disse karene? Svar: Avhenger av hva som defineres som smart eller intelligens, ettersom intelligens deles inn i syv kategorier. (Språklig, Logisk, Visuell, Musikalsk, Kinestetisk, Sosial og intuitiv) Endret 6. desember 2012 av frecjoha 3 Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 haha, noen av de gutta der trenger å få seg dame eller alle trenger det.. Og hva er begrunnelsen bak den uttalelsen? 1 Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Og hva er begrunnelsen bak den uttalelsen? hm. så du på bildet eller ? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg bureaucrator Skrevet 6. desember 2012 Populært innlegg Del Skrevet 6. desember 2012 haha, noen av de gutta der trenger å få seg dame eller alle trenger det.. Hvorfor det? De klarte jo å løse oppgavene selv. 12 Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hvorfor det? De klarte jo å løse oppgavene selv. hehe sant men var nok av andre grunner jeg mente det Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Hmm, testet meg selv og fikk i hvert fall 58 poeng. Og da kommer jeg i det minste innenfor topp 10. ^^ Godt mulig jeg hadde fått til nest siste oppgave også, haddet jeg tatt meg tiden til de to siste. Men det går vel som godt juks, siden jeg ikke lenger går på videregående. På den andre siden, jeg får meg i hvert fall noe. ^^ Endret 6. desember 2012 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Spørsmål: Er du smartere enn disse karene? Svar: Avhenger av hva som defineres som smart eller intelligens, ettersom intelligens deles inn i syv kategorier. (Språklig, Logisk, Visuell, Musikalsk, Kinestetisk, Sosial og intuitiv) I denne sammenhengen blir det mer korrekt å spørre om du har bedre logisk intelligens enn disse ja. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 hm. så du på bildet eller ? ja, gjorde du? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hmm, testet meg selv og fikk i hvert fall 58 poeng. Og da kommer jeg i det minste innenfor topp 10. ^^Godt mulig jeg hadde fått til nest siste oppgave også, haddet jeg tatt meg tiden til de to siste. Men det går vel som godt juks, siden jeg ikke lenger går på videregående. 58 her og. Gikk fort gjennom denne, og gadd ikke svare på den med a bc, og siste oppgave. Blir litt juks her også, siden jeg studerer dataingeniør Første oppgave var Fibonacci. 1-liner rekursiv metode: int fib(int i) { return i<2?1:fib(--i)+fib(--i); } <3 inline conditionals Oppgava med å gjette tall var et fint praktisk eksempel på binærsøk Kakemonsterets binære antall kaker var bare å se hvem som hadde 7 siffer med bare 1'ere untatt midten (2^3=8), fordi 127-8=119. Morro å løse på 2 sekunder. Minste tall finder, min variant av koden int f(int x, int y, int z) { return x<y?(x<z?x:z):(y<z?y:z); } <3 inline conditionals Lenke til kommentar
adniki Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Og hva er begrunnelsen bak den uttalelsen?hm. så du på bildet eller ? Hva er det vi skal se etter? Jeg skjønner ikke hva du hinter til. 2 Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Hva er det vi skal se etter? Jeg skjønner ikke hva du hinter til. Jeg ser alt og humrer litt av det som blir skrevet Tror jeg må prøve meg på disse opgavene selv. Det begynte i alle fall i "rusletempo". Endret 6. desember 2012 av 2ball_ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) 58 her og. Gikk fort gjennom denne, og gadd ikke svare på den med a bc, og siste oppgave. Blir litt juks her også, siden jeg studerer dataingeniør Hehe, ja men da jukser du ENDA mer enn meg! Jeg går jo ussle elektroingeniør, og vi har begrenset med programmering i forhold til dere for si det sånn. ^^ Men uansett så lærer man jo å mer logisk i det minste. Kakemonsterets binære antall kaker var bare å se hvem som hadde 7 siffer med bare 1'ere untatt midten (2^3=8), fordi 127-8=119. Morro å løse på 2 sekunder. Jepp, var fornøyd med å løse oppgaven slik også. Går ut fra at dette er metoden som er ment å bruke også. Selv om det tok litt mer enn et par sekunder å trekke fra binære tall. Begynner å bli en stund jeg trengte å drive slik. Ellers synes jeg "minst antall trekk du kunne ta for å få roboten fra et sted til et annet" var rimelig morsom oppgave for å se om man lett forstår at det letteste er å beregne hvor mange trekk som trengs i ruter som har en sving, og i vanlige. Altså 1 kommando for rett fram-rute, og 2 for snu-ruter, og så er det bare å telle i vei. Lett oppgave, men morro rusletempo. Endret 7. desember 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Pusekatten Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Tok nettopp testen, fikk 55 poeng, siden jeg valgte å ikke svare på de tre siste oppgavene. Synes det var relativt enkle oppgaver for en som er førsteårs lærling innen mekaniske fag Hadde jeg giddet å brukt litt tid på å lære meg programmering hadde jeg kanskje fått 64 poeng ^^ Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Pusekatten, den siste oppgaven inneholder ganske heavy matematisk tenking. Jeg leste over koden, kikket på størrelsen av tallene, og fant ut at jeg KUNNE regnet det ut (jeg forstod algoritmen), men at å sette det opp og finne svaret sansynligvis ville tatt lenger tid enn alle de andre oppgavene til sammen, og da gadd jeg ikke. Andrull, jeg likte også oppgaven med roboten. Jeg tenkte også igjennom hvilken vei som var kjappest ved å se på "kjør til vegg" og snu som 2 forskjellige kommandoer først, og så gå over veien. Da gikk det ganske fort. BTW, om du har hatt noe Java/C++ koding, klarer du lese koden jeg skrev i kodeboksene? Den med Fibonacci var faktisk svaret mitt på en øvingsoppgave i "algoritmer og datastrukturer" når vi lærte om rekursjon. Jeg synes å bruke fib(--i) + fib(--i) i stedet for fib(i-1) + fib(i-2) der var elegant Endret 7. desember 2012 av GullLars 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) 61 poeng (sto over siste, den hadde jeg trengt papir til og en del mer tid) uten hjelpemidler på 17 minutter i følge surfeloggen. In your face young whippersnappers! Hilsen en med matte, fysikk og IT fra videregående, BSc i IT og snart seks år erfaring som profesjonell utvikler, men jeg ser ikke hvorfor det skal være relevant. Jeg kan legge til at den vanskeligste oppgaven var for meg oppgave #2, hvilken farge er rød + grønn. Årsaken er at det ikke er et logisk svar, du må ha bakgrunnsinformasjon for å svare. Oppgaven hvor svaret var 55 tippet jeg korrekt uten å tenke gjennom oppgaven siden det var et så pent tall. (10+9+8+7+6+5+4+2+1) Endret 7. desember 2012 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 63 poeng (sto over siste, den hadde jeg trengt papir til og en del mer tid) uten hjelpemidler på 17 minutter i følge surfeloggen. In your face young whippersnappers! Du gjorde det bra i testen, men klarte ikke regne ut sluttscoren? Hehe, neida, og det er mulig det er på grunn av at klokken har bikket 3 på natta, men etter hvordan jeg tolket innlegget ditt så fikk du 61 poeng, ikke 63. 63 poeng er vel heller ikke mulig å oppnå i konkurransen. (64 er maks, og om du gjør feil på siste ender du med 59 poeng, mens om du hopper over den så ender du opp med 61) BTW, om du har hatt noe Java/C++ koding, klarer du lese koden jeg skrev i kodeboksene? Den med Fibonacci var faktisk svaret mitt på en øvingsoppgave i "algoritmer og datastrukturer" når vi lærte om rekursjon. Jeg synes å bruke fib(--i) + fib(--i) i stedet for fib(i-1) + fib(i-2) der var elegant Hmm, nja, litt av koden, men skulle nok forstått det med litt repetisjon. Vi har hatt noe c/c++ og assembly, så fokuset har vært litt annerledes enn dere. Men har ikke vært den største pådriveren innen programmering, og først var det bare en del av et digert mash-up fag som vi lærte om alt mulig fra DOS,HTML,PHP,C++ og noe annet kos fra en alt for gammel lærer. Noe Fibonacci kan jeg ikke huske å ha vært borti i denne sammenheng. ^^ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Du gjorde det bra i testen, men klarte ikke regne ut sluttscoren? JEG FIKK EKSTRAPOENG! I tillegg vet jeg ikke hva du snakker om, du kan selv se i posten min at jeg klart skriver 61, ikke 63. :7 Lenke til kommentar
loffskorpa Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Hahahaha, legg merke til siste mann på hovedsiden og siste mann her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå