TheyStoleMyName Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Heisann.. Hva er "Handelskrig" og "ikke-tariffære handelshindre? Setter stor pris på kort og forståelig svar. Tusen takk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 http://www.lmgtfy.com/?q=handelskrig Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Dette har jeg ingen greie på, men "Ikke-tariffære handelshindre" er vel hindringer som ikke er basert på toll og avgifter. Altså at man bruker andre mekanismer for å hindre import av en vare. Det kan være lokale produktstandarder som produktet ikke oppfyller, det kan være subsidier av lokale produkter, statlige regler om å foretrekke lokale produkter, med mere. Men noen som vet får utdype. Geir Endret 6. desember 2012 av tom waits for alice Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Å forby eksport av enkelte (eller de fleste) typer varer til en rekke land kommer også inn under "ikke-tariffære handelshindre". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Ikke-tariffære handelshindringer er såvidt jeg vet alt som ikke er toll. Jeg er litt usikker på om kvantitative restriksjoner (altså kvoter) er tariffær eller ikke-tariffær, men alle andre typer handelshindringer (typisk produktkrav tilpasset eksisterende nasjonale produkter, restriksjoner på bruk av spesifikke ting som ikke produseres i landet, skjult eller åpen subsidiering av nasjonale produkter osv.) er ikke-tariffære. Lenke til kommentar
camilla87 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Handelskrig handler ofte om bruk av handel som et politisk virkemiddel. Dette skjer gjerne i form av høy toll på varer fra et spesifikt land/område, eller gjennom ikke-tariffære handelsbarrierer. Ikke-tariffære handelsbarrierer er handelsbarrierer som ikke baseres på toll/andre gebyrer og utgifter, men f.eks subsidiering av egne produkter, produktstandarder som utelukker import av en vare fra et gitt land/område osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå