Gå til innhold

Få tilsendt gave fra USA med verdi på over 1000kr? (CPU)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varen er verdt 1300 ny, men har blitt åpnet osv. og kan anses som brukt, kan man da merke varen med en verdi på under 1300?

Du kan få varen merket med hva du vil, men blir den stoppet i tollkontroll og tollerne er uenige i verdifastsettelsen, så må du nok regne med å betale MVA + gebyr.

For at en vare skal synke i verdi fra 1300,- til under 200,- må det nok litt mer til enn at man åpner esken.

Lenke til kommentar

Gaver kan ha en verdi på maks 1000kr. Men kanskje vurderes verdien i forhold til norsk utsalgspris?

Ja, men nå vet både du og jeg at dette ikke dreier seg om en gave. I trådens tittel bruker du ordet "vare". Å forsøke å innføre en vare ved å late som at det er en gave er et sjansespill. (Jeg aner ikke om konsekvensene blir noe mer enn den før omtalte MVA + gebyr, i så fall vet du jo på forhånd hva "straffen" blir.)

Lenke til kommentar

Hva mener du med ikke så dumme?

Hvis jeg bor i Kina, hvor lønningen er mindre enn 1/20 av det vi tjener her, kan jeg selge ting til rundt 1/10 av prisen her, og tjene en del ;) (De som selger kjøper gjerne i store kvanta også...)

Poenget mitt er at jeg har sett ting som koster 3-4000 selges for 5-600 på feks eBay, hvor det er en normal pris for tingen (ekta vare, ikke fake)

Frakt er også billigere fra andre land ;)

Eks: Se på eBay, noen selgere tjener penger på å selge ting for 5,- inkl. frakt til Norge...

Lenke til kommentar

Hva skal man gjøre for å unngå mva på dette? Hvis en privatperson sender gaven:

Gaven har verdt 1300 ny, men har blitt åpnet osv. og kan anses som brukt, kan man da merke gaven med en verdi på under 1300?

Ikke noe problem, så lenge vedkommende som sender pakken merker tollskjemaet med en verdi som er lavere enn 1000 kr, men verdien må ikke være så lav at de kan fatte mistanke. Har gjort dette flere ganger selv.

Det er forresten viktig at avsender står med privat navn, ikke firma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...