Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Setje opp W-LAN i nabolaget, er det mulig?

Anbefalte innlegg

No får me snart breiband her i kommunen vår og i den anledning tenkte eg å bestill den kjappaste pakken (1024 Mb/s), for så å fordele den over nabolaget. Det er ganske vanskelig å leggje kablar her, så den einaste løysinga må bli via eit W-Lan. Er det teknisk muleg å setje opp? Det er ca 50 meter mellom kvart hus, tre hus forma som ein trekant. Sjekka komplett, men fann ingen referansar på kor lang rekkevidde sendarane hadde. Kan switch’en/routeren ta imot uendeleg med brukarar? Set opp eit lite kart eg:

Hus 1 (to data’ar, fordelt over to etasjar)

Hus 2 (1 data)

Hus 3 (4 data’er, fordelt over tre etasjar)

Kva treng eg av utstyr? Det er ein fordel med utbyggingsmoglegheiter (viss ein av oss går til innkjøp av laptop fks.)

(Eg er litt newbee….)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
No får me snart breiband her i kommunen vår og i den anledning tenkte eg å bestill den kjappaste pakken (1024 Mb/s), for så å fordele den over nabolaget. Det er ganske vanskelig å leggje kablar her, så den einaste løysinga må bli via eit W-Lan. Er det teknisk muleg å setje opp? Det er ca 50 meter mellom kvart hus, tre hus forma som ein trekant. Sjekka komplett, men fann ingen referansar på kor lang rekkevidde sendarane hadde. Kan switch’en/routeren ta imot uendeleg med brukarar? Set opp eit lite kart eg:

Hus 1 (to data’ar, fordelt over to etasjar)

Hus 2 (1 data)

Hus 3 (4 data’er, fordelt over tre etasjar)

Kva treng eg av utstyr? Det er ein fordel med utbyggingsmoglegheiter (viss ein av oss går til innkjøp av laptop fks.)

(Eg er litt newbee….)

Det går helt fint! Det du trenger er et accesspunkt med mulighet for eksterne antenner, montere det på et sentralt punkt, og sette opp utvendig antenne (rundstråle).

Hos klientene må du ha eksterne antenner, går meget dårlig uten med så kort avstand. Ønsker de trådløst også internt i huset er det nok greiest å kjøpe et billig accesspunkt å montere der også.

Lenke til kommentar
50 meter burde gå så det griner. Ellers kan man jo henge på en blikkboks og forlenge rekkevidden til noen kilometer...

norwaywireless.net er forøvrig et ypperlig initiativ.

Finnes nok mer info der også...

Tviler sterkt på om det er mulig å få til en stabil forbindelse uten eksterne antenner.. Går jo ann å lage blikkboksantenner, det skal vist funke bra om de er riktig laga, men tåler ikke spesielt bra vær da, men..

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på om det er mulig å få til en stabil forbindelse uten eksterne antenner.. Går jo ann å lage blikkboksantenner, det skal vist funke bra om de er riktig laga, men tåler ikke spesielt bra vær da, men..

Var nå mest ment som en kuriositet, men fungerer bra i følge forfatteren.

Ellers må du få folk til å sette opp noen noder lenger oppover dalen, så jeg kommer meg på nett når jeg kommer hjem til jul...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...