NinjaPiraten Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hey, har en gammel Ibanez 2030 bassgitar liggende. Den mangler bare en streng, men ellers er den i ganske tipp topp stand, det eneste er at den har et annet hode enn de fleste andre, men ut i fra hva jeg har klart å finne ut så betyr bare at den er enda litt eldre og sjeldnere. Den ser sånn ut: Dette er et av høyst få bilder jeg klarer å finne av den på nettet. Finner generelt lite informasjon om den. Her er et bilde av den mer vanlige versjonen, som er fra 1970-71 eller no sånn (den andre er fra 1968-69 ut i fra hva jeg har funnet) Gitaren helt til høyre (2030) Er det noen som kanskje har litt peil på dette? Eller vet om et sted hvor jeg finner noen som har peil? Er det noen butikker i Oslo som driver med kjøp og salg av sånt? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Tidlig på 70-tallet begynte Ibanez (slik jeg husker det) å lage kopier av Gibson og Fender gitarer. De var ikke dårlige, men var lavt priset, og det betinget billigere materialer etc. Prisen gjorde dem populære. Det likte ikke de store, så de begynte å bråke. De truet med rettssak, og de angjeldende Ibanezmodellene er derfor i ettertid blitt kalt "lawsuit"-gitarer. Felles for Fender og Gibson var at de hadde copyright på utseendet på headstock. Så Ibanez svarte (før det ble rettssak) med å forandre disse. Det skjedde rundt 1976. Men da hadde allerede Ibanez begynt å planlegge sine egne modeller, som Artist-serien. (Jeg har fortsatt min 70-talls akustiske Artist.) Så de laget antagelig ferdig det de hadde av kopigitarer og -basser med en annen headstock, og din er en av disse. Men nå gjetter jeg. Etterhvert viste det seg at copyrighten på headstock i praksis bare rammet eksakte kopier, og kopiene begynte igjen å ligne, med små forskjeller. Geir 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå