Gå til innhold

Ny 160GB Harddisk..-viser bare 32gb :(

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det problemet - i min ELGAMLE cinet pc (ja, de døde folka :p)

Anyway, det har sikket noe med LBA eller large disk support å gjøre. Det kan godt hende bios'en din (fysisk) ikke støtter store disker hvis den er jævlig gammel. Prøv evt. å enable large disk support eller søk deg frem på noe slik, spør dell support, de bør ha aning på hvorfor du kun får 32gb.

Men du har en relativt ny pc, kan det være ide kabelen? (tviler)

Prøv harddisken din hos en venn, og se som den popper opp der evt. hvis du har muligheten.

Du kan se om det er windows eller bios'en, gå inn på bios'en og sjekk hvor stor hd'en er når den detecter den der (gå inn på "harddisken" på ide kanalen i bios'en). Hvis det står 32gb der er det noe med selve systemet og ikke windows. Hvis det står 160gb der så kan du prøve å bruke fdisk eller disk management i windows xp for å sletta partisjonen og opprette ny (160gb, hvis mulig).

Edit: nå som jeg tenker over det kan det også være jumperen, why? Fordi enkelte harddisker har den mest idiotiske jumper settingen slik at de kan LIMITE hd'en til 32gb eller liknende.

SineTwo

Lenke til kommentar
EskimoBob:jeg skal sjekke jumperen, men jeg skulle ikke tro den skulle være feilen (muligens jeg må spise mine ord).. jumperen er vel bare for å si om den skal være master/slave m.m.. (er satt til slave).

logger av nå for å sjekke jumperen.

:oops:

nam nam..disse ordene var JAMMEN gode..-tror nesten de er så gode at jeg spiser dem litt til mens jeg koser meg med min nye 160GB HARDDISK!!!.. takker og bukker, EskimoBob!!

-trodde jeg kunne ri på min erfaring med hdd'er og jumpere.. :oops: men akk nei.. hvordan kunne vel jeg vite at man kunne låse hdd'en til 32gb 8)

hehe..-en lekse vel fortjent.. og igjen.takker og bukker ;)

-hadde nok ikke sjekka ut jumper'ne på en god stund ennå ..

Thomas

Lenke til kommentar
jeg har fortsatt til gode å se nyere (3 siste åra) harddisker med jumper stilt inn på 32GB max som default, men det høres unektlig ut som om det er en jumper i feil posisjon

Det var min feil..-den var default 'master' evt -cable select-..-men jeg måtte sette den til slave .. og da jeg gjorde det på raskest mulig vis (sjekk tegningen og finn ordet 'slave') -la jeg ikke merke til at det stod (32GB clip pin setting).. :oops:

ergo: slave m/32GB clip-setting er :[:]:: mens slave uten 32GB er ::::

hehe.. :wink:

Om ikke annet fikk jeg oppgradert BIOS'n

Thomas

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...