software Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Har endelig kjøpt meg en ASRock VisionX 321B og lurer på om jeg skal installere linux eller windows. Har aldri brukt linux før, men har sånn passelig peiling på data, så tror det kan gå Jeg skal primært bruke den til å se filmer og tv serier, og har derfor tenkt å bruke xbmc. Tenkte at linux bruker minst mulig ressurser, men den er jo ganske kraftig så med tanke på drivere, bra lyd osv så er kanskje windows det beste? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Prøv Linux da vel. Hvis du ikke liker det / trives, så er det jo bare å installere Windows etterpå. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) XBMCbuntu - problem solved. edit: link også, kanskje. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=XBMCbuntu Endret 7. desember 2012 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Jeg anbefaler på det sterkeste Windows. Hvis du har en litt sær maskinvare er det mye enklere å få tak i drivere til Windows enn det det er til Linux. Med andre ord; hvis du ikke har drivere til maskinvaren din på Linux så sitter du i saksa, og da har du valget mellom å ikke få brukt maskinvaren eller å installere Windows. Linux er et skikkelig "nerde-operativsystem", og du må åpne terminalen for omtrent alt mulig rart. I tillegg så har jeg erfaringer med skjermkort som bugger på Linux, det vil si at dem ikke fungerer og grafikk, skjermsparere osv. lagger, eller hakker som også noen kaller det. Velger du Windows, har du i tillegg mange flere valgmuligheter når det kommer til programmer, og noen linux-tilhengeres svar på dette er at "Jo, da kan man jo bare bruke Wine." Men nei, det er ikke så lett. Man skulle bare tro at det var å høyreklikke på en vanlig *.exe-fil og velge alternativet "Kjør *.exe med Wine". Men nei, man må åpne terminalen (Linux' svar på command prompt) og skrive inn masse kommandoer osv. I tillegg til da jeg (endelig) fikk Spotify til å virke på Ubuntu på netbooken min, så kræsjet det og det ville ikke fungere lenger. Men nok av mine historier. Konklusjon: Gjør deg selv en stor tjeneste og velg Windows. Hjertelig Trololo -Fandens Oldemor Lenke til kommentar
tingo Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Nå troller du fælt ;-P 1 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Ikke installer linux om du må kjøre mange windowsprogrammer, som han ovenfor sier. PS! Jeg bruker selv linux til webservere og har brukt det til gamingservere, men windows er dessverre det som duger til visse ting.. (feks gaming og en del annet). Ubuntu mfl sies å være flink med lite ressursser, men jeg vet ikke helt.. Grafikkytelse synes jeg personlig flyter bedre i Windows enn Ubuntu, men en linux distro uten GUI er jo selvsagt mer lettdreven enn WIndows server, samt det er jo gratis he he.. Og Apache med PHP er jo bedre enn å kjøre PHP på windows... Så, ja.. Spørs hva du skal. Om du bare skal XBCM, så linux er like greit. Skal du gjøre veldig mye "windowsting", blir det knotete og ikke alt vil virke. Det kan bli et irritasjonsmoment om du ikke er en nerd som liker å flkle med slikt. Lenke til kommentar
software Skrevet 23. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2012 Tusen takk for svar. Jeg fant et forum innlegg hvor noen poengterte at skjermkortet til denne maskinen ikke fungerte så bra til Linux, så jeg kjøpte windows 8 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Det er jo et Nvidia skjermkort i den og de har meget god støtte i Linux. Lenke til kommentar
software Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Hm, da har jeg tydeligvis ikke fått helt rett informasjon. Har kjøpt windows 8, men mulig det må revurderes om det ikke fungerer optimalt Lenke til kommentar
software Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg leste i det andre forumer, og jeg skrev feil. Den de sa var at AMD ikke kunne spille av hd lyd i linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå