LisaGry Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hei! En nettside har brukt et av mine bilder på siden sin. Det ligger som et "heading" bilde på kontakt-siden deres. Jeg har tatt kontakt med de, forklart at det er mitt bilde og bedt de fjerne det evt. betale meg for å bruke det. Det har nå gått noen dager og jeg sendte de nå en ny mail der jeg minte de på at det er ulovlig å bruke bilder uten tillatelse og ba de igjen fjerne det innen 10. desember. Om bildet da ikke er fjernet kommer jeg til å sende de en faktura. Men det jeg da lurer på, er hvor mye denne fakturaen bør være på? Man kan jo få stock-bilder til en billig penge, men dette er ikke et bilde jeg har lyst til å bruke som stock. Og er framgangsmåten min så langt ok? Bildet havnet forresten på nett ved at jeg la det ut på min flickr side, det ble et populært bilde og florerer rundt om kring på nettet, selv om det står tydelig at bildet er copyright meg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Normalt så tar man tre ganger standard bildepris hvis det er brukt uten eieren samtykke og blir brukt kommersielt. Mener prisen ligger på ca. 1800.- +mva. pr. bilde. Er du næringsdrivende kan du sende en vanlig faktura, hvis ikke har du som privatperson mulighet til og selge for 50.000.- pr.12 måneder. Du kan bruke Conta faktura som er gratis til å lage en faktura, men husk at du ikke skal påføre mva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå