Gå til innhold

Doping i dine kretser og idrett


Anbefalte innlegg

Ja, la oss se på ho Kowalczyk:

Under VM 2005 i Oberstdorf kom hun egentlig på fjerdeplass på 30 km klassisk, men hun ble diskvalifisert etter å ha avlagt positiv dopingprøve etter en tidligere konkurranse. I prøvene ble det funnet deksametason som er et syntetisk glukokortikoid. Hun ble utestengt for to år, men utestengelsen ble senere opphevet av den internasjonale voldgiftsretten for sport slik at hun fikk lov å konkurrere under OL 2006 i Torino.

 

Bra eksempel du kom med :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Magnus Carlsen var vel 11 år gammel da han ble internsjonalt kjent for talentet sitt? Det er i alle fall høyst usannsynlig at talentet hans skyldes dop.

For å si det slikt, Arnold blei kjent nokså tidlig. Og det er uten tvil at han hadde enormt med talent. Og det er uten tvil at han jobbet ekstremt hardt. Men om han ville vere like stor uten doping? Det er ikkje sikkert...

 

Magnus? Ja, ekstrem talent. Og han sikkert jobba ekstremt hardt også. Men det KAN hende at han brukte noe også får å få det lille ekstra... I toppen er det små marginer veit du;)

Eg trur ikkje han har gjort det. Men det er jo mulegheit...

Lenke til kommentar

Kanskje, kanskje ikkje? Who knows... Det finst jo piller som øker b.a. konsentrasjon, reaksjon o.l. Kan du vere heilt sikker på at dei brukte ikkje det? Kan du vere sikker på at Carlsen ikkje bruker noe slikt?

Det finst, det er å få tak i, dei hjelper på ganske mye...

 

Om eg skulle sette penger, då velger eg å sette på at det finst doping som ikkje kommer på screaning. Og at den blir brukt. Ville du tørt å vedde imot det? Trur ikkje det, nei :D Men kor langt tid, tar det før den blir oppdaga? Kanskje 1 månad, kanskje 10 år...?

Kan du vere 100% sikker på at curling gutta eller Carlsen ikkje bruker noe slikt? Ville du tørt å sette alt du eiger på det? Det ville ikkje eg...

 

 

Altså, eg sei ikkje at ALLE doper seg. Det finst flinke folk der ute. Og det er mange av dei, ja. Men eg stiller med altid kritisk når det dukker opp "fenomener".

Ala CYC, som løfter som 22åring, det folk flest greier å løfte i 25-30 årene.

Nei, det er ingen som vet. Jeg stiller bare spørsmålet. Jeg er for øvrig ekstremt sikker på at Carlsen ikke bruker dop.

Endring: Å si at Carlsen bruker dop vil være litt som å påstå at de ledende innenfor akademiske fagfelt også er dopet. Du må da se at akkurat dette eksempelet er litt breialt?

 

Hvis du først går med på at ikke ALLE doper seg, hvordan kan det da være slik at det er noen rene som antagelig holder samme nivå? Hvorfor dope seg når det ikke har noen positiv effekt i forhold til konkurrentene?

 

Angående vektløfting. USA var jo tidligere svært gode i vektløfting (50-60-tallet), men de har siden falt totalt av. Har de bare sluttet med dop? Eller er det andre forklaringer bak det?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Magnus? Ja, ekstrem talent. Og han sikkert jobba ekstremt hardt også. Men det KAN hende at han brukte noe også får å få det lille ekstra... I toppen er det små marginer veit du;)

Eg trur ikkje han har gjort det. Men det er jo mulegheit...

 

Det er veldig usannsynlig. Hvis han har brukt dop siden han var 11 år eller yngre, ville det antakelig satt fysiske eller psykiske spor hos ham. Finnes det i det hele tatt stoffer som kan gjøre en person god i sjakk?

Lenke til kommentar

Finnes stoffer som kan hjelpe på ja. Carlsen derimot er jo halveis autistisk. Han kunne jo bla. alle norges kommuner med innbyggertall når han var 5 etter å ha lest en bok (tatt fra hukommelsen). Sånt er ikke normalt. Så har han også tilgang til et ekstremt stor sjakkdatabase som han ser over gamle spill osv, så husker han jo nesten alt.

Lenke til kommentar

Finnes stoffer som kan hjelpe på ja. Carlsen derimot er jo halveis autistisk. Han kunne jo bla. alle norges kommuner med innbyggertall når han var 5 etter å ha lest en bok (tatt fra hukommelsen). Sånt er ikke normalt. Så har han også tilgang til et ekstremt stor sjakkdatabase som han ser over gamle spill osv, så husker han jo nesten alt.

 

Det er jo ikke unormalt å ha god hukommelse for interessante ting hvis man er autist.

Lenke til kommentar

Haha, Carlsen dopet ja, den var jammen god. Og sammenligningen med Arnold, der overbeviste du virkelig cefey.

Og her slår du virkeleg med obektiv og konstruktiv argument! For å ikkje snakke om kor informativ den er.

Har ikkje foreldra dine lært deg, "har ikkje du noe fornuftig å sei, så hold kjeft"? No vet du det!

Lenke til kommentar

Finnes stoffer som kan hjelpe på ja. Carlsen derimot er jo halveis autistisk. Han kunne jo bla. alle norges kommuner med innbyggertall når han var 5 etter å ha lest en bok (tatt fra hukommelsen). Sånt er ikke normalt. Så har han også tilgang til et ekstremt stor sjakkdatabase som han ser over gamle spill osv, så husker han jo nesten alt.

Jepp, modafinil. Er sykt vanskelig å få tak i men er genialt om man har dårlig tid før en eksamen.

Man er våken, husker ALT man leser, evner å sette det i kontekst lettere, bedre kognitive og intuituve evner, letter verbal og skriftlig uttrykkelse og mange andre positive virkninger.

Bivirkninger er ganske åpenbart søvnmangel som resulterer i en dugelig krasj.

Man må bare time søvnen til å begynne fredag ettermiddag så er man våken utpå lørdags ettermiddag en gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er langtidseffekten av modafinil? Man mister vel "superkreftene" sine hvis man ikke tar stoffet jevnlig? Hvis Magnus Carlsen skulle tatt det stoffet, måtte han ha blitt fôret med det av foreldrene sine da han var liten. Og hvorfor skulle de det? Så vidt jeg vet, er ikke sjakk den sporten i verden med mest prestisje og penger.

 

Hvis vi skal mistenke Magnus Carlsen, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke ta stikkprøver av alle elever på videregående skole som har mer enn 5,5 i snitt? Kanskje modafinil er grunnen til forskjellene i PISA-resultatene? Grunnen til at Norge gjorde det så dårlig og Finnland gjorde det så bra, er at Norge ikke driver med systematisk doping av skoleelevene sine i like stor grad som Finnland.

Lenke til kommentar

Er ikke alle som får effekter av Modafinil heller. En forsker på Cambridge skulle teste dette, så hun hadde 2 piller, en modafinil og en sukker-pille. Hun ante ikke hvilken hun tok (dette var på to forskjellige dager over litt tidsrom) - og når hun skulle gjette i en blindtest så tok hun feil.

 

Selvfølgelig har ikke Carlsen gått på noe sånt i alle år, mannen er bare et unikum. Hans hjerne > vår hjerne. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Er mange som sier modafinil hjelper til det, det øker rett og slett entusiasmen de har til å studere. Ellers har du adderall, som vel også er noe av det samme. Sliter selv med det samme, men om jeg må ty til sånne medikamenter for å gjøre det bra så kan jeg like godt droppe ut.

Nja... droppe ut er litt vel drastisk tilltak? :)

 

Er det lovlige midler da? Mulig å få med legen? Eller må det skaffast litt meir ulovlig?

Endret av cefey
Lenke til kommentar
Nja... droppe ut er litt vel drastisk tilltak? :) Er det lovlige midler da? Mulig å få med legen? Eller må det skaffast litt meir ulovlig?

 

Fåes på resept, aner ikke hvordan du kan lyge deg til å få akkurat det. Er relativt dyrt også, hvertfall på svartemarkedet. Ellers kan du alltids bestille på nett, men om du får det du bestiller da er vel tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...