Gå til innhold

Doping i dine kretser og idrett

Anbefalte innlegg

Må innrømme at det er et irritasjonsmoment når folk blir helt "awe" av folks fremgang når de klart bol men fremstår som rene. Men jeg hater ikke på folk som gjør det, langt i fra.

Cefey: Jeg er fortsatt helt uenig med deg i at det er mye penger å hente for amerikanske langrennsutøvere. De har jo hatt noen relativt gode i kombinert om jeg ikke husker feil, og jeg tvile på at de levde som konger for å si det slik.

Liten nøtt til deg: Hvorfor har land som Argentina, Brasil, Frankrike, Tyskland og Italia dominert fotball? Er de også dopet? Foregår det systematisk doping i rekkene hos Barcelona for å få frem de beste fotballspillerne? Hvorfor er ikke Kina, India, USA, Canada m.m bedre i fotball? Eller hvorfor er Island så forbanna gode i fotball om man ser i forhold til folketall? Kan alt forklares med at de må nok være dopet?

Poenget mitt: Det handler om kultur. Noe som forklarer hvorfor Norge har og nå dominerer i langrenn. Langrenn ffs. Hadde vært suspekt om vi dominerte ishockey f.eks men ikke langrenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men oppe i alt tror jeg det er lett å tenke at de som boler seg tar den letteste veien.. Vel, når det kommer til hobbyløfterne på senteret så stemmer nok det rimelig bra, men jeg tror det er viktig å se ann situasjonen. Ta for eksempel profesjonell bodybuilding. Om din største drøm alltid har vært å stille i Mr. Olympia, så er det et must med steroider.. De kara jobber fortsatt veldig hardt, og gjør bare det som trengs for å hevde seg.

Om det er bra at det er blitt slik at du må dope deg for å hevde deg innen den sporten er en annen ting..

Og det med at norske skiløpere kan være dopet? Neppe.. Nordmenn doper seg ikke vet dere :wee:

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Er det mulig? Det er greit å bli inspirert, men nok til å ta aas?

Jeg stilte to relativt enkle spørsmål. Har du ikke noe godt svar så kan du la vær. Unødvendige kommentarer er ikke noe kult, gjør noe annet din døgnflue.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stilte to relativt enkle spørsmål. Har du ikke noe godt svar så kan du la vær. Unødvendige kommentarer er ikke noe kult, gjør noe annet din døgnflue.

Jeg er såpass imot juice og drugs at jeg heller velger å kalle deg en idiot for å i det hele tatt vurdere det etter å ha sett en film, spesielt når du ikke en gang vet hva det innebærer. Ja, det er mange bivirkninger og det koster mange penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at det er et irritasjonsmoment når folk blir helt "awe" av folks fremgang når de klart bol men fremstår som rene. Men jeg hater ikke på folk som gjør det, langt i fra.

Cefey: Jeg er fortsatt helt uenig med deg i at det er mye penger å hente for amerikanske langrennsutøvere. De har jo hatt noen relativt gode i kombinert om jeg ikke husker feil, og jeg tvile på at de levde som konger for å si det slik.

Liten nøtt til deg: Hvorfor har land som Argentina, Brasil, Frankrike, Tyskland og Italia dominert fotball? Er de også dopet? Foregår det systematisk doping i rekkene hos Barcelona for å få frem de beste fotballspillerne? Hvorfor er ikke Kina, India, USA, Canada m.m bedre i fotball? Eller hvorfor er Island så forbanna gode i fotball om man ser i forhold til folketall? Kan alt forklares med at de må nok være dopet?

Poenget mitt: Det handler om kultur. Noe som forklarer hvorfor Norge har og nå dominerer i langrenn. Langrenn ffs. Hadde vært suspekt om vi dominerte ishockey f.eks men ikke langrenn.

Kultur har mye å si, ja. Men korleis skal du måle "kulturen" da? Er det kor mye peng som blir brukt på ein sport? Kor mange som driver med det i eit land?

Vel, i Russland og USA er det langt fleire som driver med langren. Enkelt å greit fordi der bur det (til saman da) 100 gonger fleire folk.

Dvs for kvar 100stk som driver seriøst med langer, er det nok med 1 amerikaner eller russara, for at "kulturen" skal bli like god. Trur ikkje det finst slikt ratio?

Fotball? Eg trur det er det enormt med doping. Skal vi ta Barcelona? Det var jo snak veldig mye at heile laget er dopa. Guardiola var jo tatt for doping i sin tid, så skal ikkje sjå bort i frå at han avla slik kultur der også... Maradonna med, for den slags skyld. Davids?

Dei fleste "store" spillera som var tatt for doping, har vert innom Barcelona... Messi er jo guds gåve til Bolselona, med sin hormone-defficiency. Dei kunne bole han alt dei vil, heilt lovlig. For han trengte det.

Ikkje det "litt" rart at ein 1.60høy Messi vinner header mot Crouch som er 203? Crouch er proff spiller som trener veldig mye og... just sayin... :D

Har Messi enormt talent? Ja, uten tvil. Har han jobbet ekstremt hard også? Ja, uten tvil. Trengte han hormoner? Ja, uten tvil. Blei han gitt "normal" dose? Nei, for det finst ikkje "normalt", og eg er 99.99999% sikker på, at når Barca kunne dope han lovlig alt dei ville, så benytet dei seg av mulegheita også.

Men tilbake til kultur. England? Når vant dei noe sist da i fotball? 50-60 år siden? Landet med størst fotball interesse i verden (ein av dei i alle fall?).

Poenget mitt var, at det er rart at Norge er så overlegen i langrenn. I så lang tid. Minner om russara og vektløfting tilbake til 50-tallet.

Se på andre sporter: Fotball? Der variera dominansen. England, Spania, Brasil, Frankerike, Tyskland, Argentina, Holland osv osv.

Hockey? Canada, Russland, Tjekkia, Sverige, Finland

Føking criket, som ingen bryr seg om? England, Pakistan, India, Australia

Langren? Svensker driver med langer. Amerikanara, Russara, Franskmenn, Tyskara. Men Noreg er overlegen i fleire tiår....

Ja, kanskje eg tar feil. Kanskje, faktisk lille Norge på 5mill inbyggera greier å produsere 80% av vinnera mot 500mill inbyggera i andre land, der det ER interesse for langrenn (kanskje ikkje SÅ stort, men stort nok). Men eg trur det er mye doping som er i langrenn og. Same som i sykkling, berre at det blei ikkje avslørt endå.

Lenke til kommentar

Hva med fekting? Norge tok sølv i OL og det er til og med ikke en spesielt anerkjent idrett i Norge. Dop?

Curling? Dop?

Kanskje, kanskje ikkje? Who knows... Det finst jo piller som øker b.a. konsentrasjon, reaksjon o.l. Kan du vere heilt sikker på at dei brukte ikkje det? Kan du vere sikker på at Carlsen ikkje bruker noe slikt?

Det finst, det er å få tak i, dei hjelper på ganske mye...

Om eg skulle sette penger, då velger eg å sette på at det finst doping som ikkje kommer på screaning. Og at den blir brukt. Ville du tørt å vedde imot det? Trur ikkje det, nei :D Men kor langt tid, tar det før den blir oppdaga? Kanskje 1 månad, kanskje 10 år...?

Kan du vere 100% sikker på at curling gutta eller Carlsen ikkje bruker noe slikt? Ville du tørt å sette alt du eiger på det? Det ville ikkje eg...

Altså, eg sei ikkje at ALLE doper seg. Det finst flinke folk der ute. Og det er mange av dei, ja. Men eg stiller med altid kritisk når det dukker opp "fenomener".

Ala CYC, som løfter som 22åring, det folk flest greier å løfte i 25-30 årene.

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Dei fleste "store" spillera som var tatt for doping, har vert innom Barcelona... Messi er jo guds gåve til Bolselona, med sin hormone-defficiency. Dei kunne bole han alt dei vil, heilt lovlig. For han trengte det.

Ikkje det "litt" rart at ein 1.60høy Messi vinner header mot Crouch som er 203? Crouch er proff spiller som trener veldig mye og... just sayin... :D

Wat?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig bivirkningene til anabole steorider?

Jeg så Arnold i Pumping Iron her om dagen, jeg ble jaggu fascinert. Er det dyrt med bol?

Bivirkningene kan være mange, men det avhenger i veldig stor grad av hvilket stoff du bruker. Hjerteproblemer ser ut til å være en gjenganger, men er ikke alle som får det heller. Pris varierer også. Du kan få billige steroider, og du kan få dyre.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Kultur har mye å si, ja. Men korleis skal du måle "kulturen" da? Er det kor mye peng som blir brukt på ein sport? Kor mange som driver med det i eit land?

Vel, i Russland og USA er det langt fleire som driver med langren. Enkelt å greit fordi der bur det (til saman da) 100 gonger fleire folk.

Dvs for kvar 100stk som driver seriøst med langer, er det nok med 1 amerikaner eller russara, for at "kulturen" skal bli like god. Trur ikkje det finst slikt ratio?

Fotball? Eg trur det er det enormt med doping. Skal vi ta Barcelona? Det var jo snak veldig mye at heile laget er dopa. Guardiola var jo tatt for doping i sin tid, så skal ikkje sjå bort i frå at han avla slik kultur der også... Maradonna med, for den slags skyld. Davids?

Har Messi enormt talent? Ja, uten tvil. Har han jobbet ekstremt hard også? Ja, uten tvil. Trengte han hormoner? Ja, uten tvil. Blei han gitt "normal" dose? Nei, for det finst ikkje "normalt", og eg er 99.99999% sikker på, at når Barca kunne dope han lovlig alt dei ville, så benytet dei seg av mulegheita også.

Men tilbake til kultur. England? Når vant dei noe sist da i fotball? 50-60 år siden? Landet med størst fotball interesse i verden (ein av dei i alle fall?).

Poenget mitt var, at det er rart at Norge er så overlegen i langrenn. I så lang tid. Minner om russara og vektløfting tilbake til 50-tallet.

Se på andre sporter: Fotball? Der variera dominansen. England, Spania, Brasil, Frankerike, Tyskland, Argentina, Holland osv osv.

Hockey? Canada, Russland, Tjekkia, Sverige, Finland

Føking criket, som ingen bryr seg om? England, Pakistan, India, Australia

Langren? Svensker driver med langer. Amerikanara, Russara, Franskmenn, Tyskara. Men Noreg er overlegen i fleire tiår....

Ja, kanskje eg tar feil. Kanskje, faktisk lille Norge på 5mill inbyggera greier å produsere 80% av vinnera mot 500mill inbyggera i andre land, der det ER interesse for langrenn (kanskje ikkje SÅ stort, men stort nok). Men eg trur det er mye doping som er i langrenn og. Same som i sykkling, berre at det blei ikkje avslørt endå.

Ja, det er mulig det driver mer folk med langrenn i USA enn i Norge - om man skal ta med alle hobby-folk som bare går for the luls. Ta seg en tur fordi det er gøy å leke i snøen. Finnes det et så ekstremt miljø som i Norge der birkebeineren nesten er det ultimate statusløpet? Nei. Er det status å være god i langrenn i USA? Nei. Nobody gives a fuck.

I norge og da spesielt i trøndelag er det jo ekstremt. Vokser man opp på en gård der med snø halve året med en far og et godt idrettsmiljø så sier det seg selv at det bærer frukter. Ingen andre land satser like hardt på langrenn som Norge, period. Vi har vært i førersetet når det kommer til utstyr i mange år (minket de siste årene). Men ikke bare når det kommer til utstyr, men også teknisk har nordmenn til vanlig vært et steg foran. Se på Kowalzyck f.eks .. Ræva teknikk, men går som et udyr for det. Ræva teknikk er å ta i selvfølgelig, da hun jo gruser de fleste - men det hadde nok vært en del å hente hadde hun hatt bedre, som også er poenget.

Joda, Guardiola fikk en straff på fire måneder - men ble senere frifunnet. Han har alltid benektet doping. Men at det nok finnes doing blant fotballspillere stemmer nok, men dette er lagidrett og om noen få spillere er dopet så vinner ikke laget automatisk for det. Messi er langt i fra et unikum, selv om ja - han fikk veksthormoner. Messi har hverken best spenst, hardest skudd, ikke er han raskest og ikke har han best kondisjon. Det han er ekstrem på er fotballforståelse, vendinger, ballkontroll etc. Lite sannsynlig at går på noe ulovlig.

At England ikke har vunnet noe stort på lenge skyldtes mange ting. England har ikke noe hatt noen fordel kontra andre land, slik som Norge har hatt i ski. Så at interessen for fotball er ekstrem i England, så er den også like ekstrem i et dusin andre land om dagen. En ting jeg personlig tror har hindret mye for England sitt landslag er den ekstreme rivaliseringen innad i troppen. Selv om de nok vil benekte dette selv tror jeg det har stor påvirkning. Liverpool, Manchester, Arsenal, Chelsea, Tottenham etc. Rett og slett mange personer som misliker hverandre sterkt. Dette tror jeg andre land har det lettere med. Spania har nok hatt litt av det samme problemet, men det er jo tydelig at de har klart å løse dette greit.

Jeg syns ikke det er rart at Norge har vært overlegne i langrenn opp gjennom årene. Hvert år kommer det som regel en ny nordmann på landslagsnivå som holder nivået greit. Dette både på herre og damesiden. Tror du de driver systematisk doping? Jeg må si meg skeptisk.

I de andre sportene du nevner er det helt andre forutsetninger. Fotball er jo ekstremt stort i alle landene du nevner og en helt ekstrem prestisje. Den finnes ikke i langrenn. Samme går for ishockey.

Cricket er jo vannvittig stort i de landene som gjør det bra, er vel nesten eneste sporten Pakistan etc gjør det bra i. Sammen med landhockey.

Og hvor får du hele tiden "80% vinnere fra"? Er det den ene dokumentaren som nevner det ene mesterskapet alene vel? For både tyskere, svensker, russere, polakker osv har vært med å hevde seg stort i langrenn. Annet eksempel er tyskland. Det er ikke stort å hevde seg i langrenn i tyskland, men skiskytting derimot - der er det stort! Samme gjelder frankrike. Langrenn er noe ingen bryr seg om, og det er skiskytting som gjelder. I skiskytting har alle de landene dominert. Norge med Bjørndalen og co, mens de andre har Neuner, Poireet, Fourcade and the list goes on :)

tl;dr Er enig med deg i at det nok finnes mer doping enn vi er klar over i toppidrett. Tror jeg norge systematisk dopet seg for å hevde seg i langrenn? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...