Gå til innhold

I denne bilen skal ingen dø


Anbefalte innlegg

Det trengtes ikke fordi det kom tilbud om trimmutstyr med en gang. På skolen min har 3/5 ulovlig sykkel. Så hvorfor protestere når man bare sier ja og amen, men ikke gidder å bry seg. Reglende ble endret, men de færreste følger dem. De har sån medlemsider så de vet hvor det er kontroller og kjører da heller en omvei. De hadde storkontroll her for litt siden. 7 sykkler ble tatt av minst 150 som står på plassen, Vi er ikke så dumme, men dette er kanskje en liten grunn for at det ikke ble store protester. De fleste som du spørr er jo imot det, men alternativløsningen er god nok til å droppe protester.

 

Isåfall burde de reagert på den nye regelen som kommer fra neste år av, der det ikke er lov å selge mellomtunge sykler som er nedtrimmet mer enn en gitt prosent, slik at chipping ikke vil fungere like bra lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er som sagt eit langtidsprosjekt. Heile bilparken vil ikkje bli sjølvgåande innan tre år. Eg trur det vil gå tiår før me ser bilar som kjører heilt aleine på vegen.

 

Om det blir påbod på lang sikt er umogleg å vite. Det avheng av om teknologien er god nok, men eg ser det ikkje for meg innanfor eit realistisk tidsperspektiv.

Dersom testing viser gode resultat i forhold til ulykker og dødsfall så vil det hjelpe lite om 18-åringar protesterer.

 

Ellers er det ein ting å få ein bil til å følgje gule og kvite striper på ein ny, opplyst motorveg. Kjem ein seg av E18 her i landet så er det nok av utfordringar å takle. Samtidig kan ein ta med vinterføre. Om det i det heile tatt kjem teknologi som kan takle den slags blir eg imponert.

 

Det er såpass mange som jobber med dette at det kan skje ganske kjapt når det kommer. Ulykker er også en såpass stor utgiftspost for staten - ikke bare i Norge at vi ganske kjapt etter at slike systemer blir tilgjengelige kan få påbud. Trolig i form av ett EU-påbud om "alle nye biler fra xxxx" slik som nå. Så er det 10 år og så få gamle biler er igjen på veien at man får ett forbud, eller eventuelt at lappen blir så vanskelig å ta at det bare er for utrykningskjøretøy.

 

Om jeg i 2020 kan kjøpe en bil der jeg setter meg inn, skriver inn på GPS'en hvor jeg skal og bilen ordner resten mens jeg leser en bok - ja da kjøper jeg.

 

Eller hva med en fjelltur? Du kjører bilen til startstedet, og ber bilen hente deg om 5 timer på andre siden av fjellet.

 

Det er så mange muligheter med en automatisk bil at det vil være den neste store transportrevolusjonen. At det ikke er usannsynlig skjer i vår levetid er fantastisk. Ikke så bra for taxi og andre yrkessjåfører, men en gang skrev man på skrivemaskin...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Isåfall burde de reagert på den nye regelen som kommer fra neste år av, der det ikke er lov å selge mellomtunge sykler som er nedtrimmet mer enn en gitt prosent, slik at chipping ikke vil fungere like bra lenger.

 

Det er blir ikke reaksjon, siden de gjør det motsatte, alle kjøper sykkler og trimmer dem opp. Den går vanligvis 50Kmt men blir trimma til 80-90 kmt... så tror nok det kommer til å være like populært som alltid. Noe kan ikke forbys, det finnes alltid en mulighet.

Lenke til kommentar

Det er blir ikke reaksjon, siden de gjør det motsatte, alle kjøper sykkler og trimmer dem opp. Den går vanligvis 50Kmt men blir trimma til 80-90 kmt... så tror nok det kommer til å være like populært som alltid. Noe kan ikke forbys, det finnes alltid en mulighet.

 

Jeg snakker ikke om ikke-stemmebrettigede 16-åringer som trimmer en 50cc moped. Jeg snakker om de svært inskrenkede mulighetene for 18-åringer til å kjøre MC, motorsykkel, og hvordan dette har gått fint igjennom lovverket.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om ikke-stemmebrettigede 16-åringer som trimmer en 50cc moped. Jeg snakker om de svært inskrenkede mulighetene for 18-åringer til å kjøre MC, motorsykkel, og hvordan dette har gått fint igjennom lovverket.

 

AtW

 

Okei, beklager. Jeg sier bare nye lover skaper nye muligheter. Om man villl noe får man det til samme hvilke lover som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg har selv fablet om dette et par tiår, og stort sett møtt hoderisting og trekking på skuldrene.

 

Forhåpentligvis blir dette assistert kjøring hvis man gjør farlige feil, ikke en fullstendig automatkjøring uten førerinnblanding. En god bilfører vil med et sånt assistansesystem stort sett alltid kjøre selv, en dårlig fører vil imidlertid få mer assistanse og kan dermed likevel ferdes trygt i trafikken, trygt både for seg selv og andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv fablet om dette et par tiår, og stort sett møtt hoderisting og trekking på skuldrene.

 

Forhåpentligvis blir dette assistert kjøring hvis man gjør farlige feil, ikke en fullstendig automatkjøring uten førerinnblanding. En god bilfører vil med et sånt assistansesystem stort sett alltid kjøre selv, en dårlig fører vil imidlertid få mer assistanse og kan dermed likevel ferdes trygt i trafikken, trygt både for seg selv og andre.

 

Jeg håper bilene vil kjøre selv, fordelene er enorme, MYE mere effektiv trafikkavvikling, og man slipper å få folk til å kjøre seg, man kan bare tilkalle bilen for å hente deg på flyplassen, eller få bilen til å kjøre deg hjem etter fest. Samt genrelt høyere sikkerhet, pga mye større forutsigbarhet for andre automatiske biler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Diverre er det lite hjelp i ein bil med fantastiske sikkerhetssystem dersom ein motgåande bil kjem over i ditt kjørefelt.

Den nærliggende teknologien som står i artikkelen kommer til å bremse bilen og om mulig stoppe helt i det scenarioet og dermed redusere smellen og risikoen betraktelig. Takket være et annet automatisk system, ABS vil også bremsingen bli langt mer effektiv enn de aller fleste (alle?) vanlige sjåfører vil klare manuelt. Takket være ennå en eldre teknisk innretning, bremsekraftforsterker, vil selv manuell bremsing bli mer effektiv enn direkte bremsing. Det automatiske bremsesystemet er bare neste trinn i overgangen fra manuell kjøring til selvkjørende biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sannt, men jeg tror de færreste ungdommer kommer til å kjøpe en sånn bil. Og for at det skal fungere må alle bilene bli datastyrte om bare en er det, kan fortsatt noen sovne og komme i motsatt kjørefellt.... de får nok bare drømme videre, siden den kommer ikke til å bli et populært gjenombrudd. Det må nesten komme noen nye lover om at de bilene ikke betaler avgifter eller alle andre ikke får EU godkjenning for at det i det hele tatt skal bli aktuellt.

Teknologiene i artikkelen er bare neste trinn i overgangen fra manuell kjøring til selvkjørende biler. Selv dette trinnet kan redusere risikoen for trafikantene betraktelig i scenarioet du nevner. Alle biler trenger ikke oppgraderes til dette trinnet samtidig. Det vil være en naturlig utskiftning som hele tiden øker andelen av bilparken som er på dette eller bedre trinn av teknisk styring. Utviklingen går bare en vei og det er ikke baklengs. Det er bare et spørsmål om tid før alle nye biler kjører 100% selv. Overgangene vil skje gradvis.

 

Ja, men om de starter det i Norge må det startes i hele Europa. Bare tenk på alle turistene som kjører rundt. Tror det vil bli for mange protester rundt dette. Om man tenker de fleste ungdommer mellom 18-24 er imot, og det er for mange fattige i Europa som ikke har råd til denne bilen men kjører rundt i en VW fra 1980 osv at det kommer til å koste staten sikkert like mye om ikke enda mere for å få det gjenomført....

T-ford er stort sett utstillingsbil i dag, riktignok ofte kjørbare utstillingsbiler. Ingen bruker en sånn i dagliglivet. Det er bare et spørsmål om tid før VW 1980 også blir en ren utstillingsbil.

Lenke til kommentar
Dette er som sagt eit langtidsprosjekt. Heile bilparken vil ikkje bli sjølvgåande innan tre år. Eg trur det vil gå tiår før me ser bilar som kjører heilt aleine på vegen.

Det finnes allerede biler som kjører helt selv på veien. Google driverless car. Ja, det vil selvsagt mange år før disse takler alle slags kjøreforhold bedre enn mennesker og ennå flere år før de får nevneverdig utbredelse på norske veier.

 

Ja mente like mye som staten bruker på veibygging og trafikkulykker i året. Og uansett hvor realistisk er det at hele verden må starte med dette? Om bare et land starter går landet veldig i minus, siden se på alle som tourer rundt med bil i Europa om sommeren. De kommer da ikke inn i Norge... Det er ikke rette tid for dette enda.

Innføringen av ABS, belter, airbag osv var aldri noe hinder for turister i Norge, selv om blant annet setebeltene ble påbudt på ulike tidspunkter. Det vil som sagt forbli glidende overganger hele veien.

 

Jeg er enig i at det kommer til å skje, men det kommer til å ta veldig lang tid før vi er klare for dette og gjennomfører det over hele verden. Det krever mye og alle er ikke klare for dette enda.

Det er ingen som har påstått at alle biler skal bli selvkjørende i år. Du må nesten se an tidsperspektivet her. Dette er bare ett trinn på veien og det er mange trinn frem til selvkjørende biler er gode nok for hvemsomhelst, og ennå lengre til det er på tide å fase ut manuell kjøring fra offentlige veier.

Lenke til kommentar

Teknologiene i artikkelen er bare neste trinn i overgangen fra manuell kjøring til selvkjørende biler. Selv dette trinnet kan redusere risikoen for trafikantene betraktelig i scenarioet du nevner. Alle biler trenger ikke oppgraderes til dette trinnet samtidig. Det vil være en naturlig utskiftning som hele tiden øker andelen av bilparken som er på dette eller bedre trinn av teknisk styring. Utviklingen går bare en vei og det er ikke baklengs. Det er bare et spørsmål om tid før alle nye biler kjører 100% selv. Overgangene vil skje gradvis.

 

Jeg tror alikevel det tar ganske lang tid før dette skjer. Vi er enda for avhengig av å kjøre selv. Jeg øvelseskjører og synes det er veldig gøy. Det hadde vært synd om ikke noen hadde fått oplevd det igjen. Jo mere teknologi jo latere og dummere blir folk. Så tror du det er smart? Vi tenker mindre og mindre. Når man ikke må konsentrere seg om noe lengre og så klage på at elevene blir dummere? For mye teknologi på feile områder manipulerer oss.

 

 

T-ford er stort sett utstillingsbil i dag, riktignok ofte kjørbare utstillingsbiler. Ingen bruker en sånn i dagliglivet. Det er bare et spørsmål om tid før VW 1980 også blir en ren utstillingsbil.
Ja blir nok det! Folk kjøper eldre biler, men de nye bilene blir gamle så etter en stund blir alle bilene teknologiske.
Lenke til kommentar

Jeg tror alikevel det tar ganske lang tid før dette skjer. Vi er enda for avhengig av å kjøre selv. Jeg øvelseskjører og synes det er veldig gøy. Det hadde vært synd om ikke noen hadde fått oplevd det igjen. Jo mere teknologi jo latere og dummere blir folk. Så tror du det er smart? Vi tenker mindre og mindre. Når man ikke må konsentrere seg om noe lengre og så klage på at elevene blir dummere? For mye teknologi på feile områder manipulerer oss.

 

 

Ja blir nok det! Folk kjøper eldre biler, men de nye bilene blir gamle så etter en stund blir alle bilene teknologiske.

 

Rent korrelasjonsmessig har vi blitt vesentlig smartere når vi har fått bedre teknologi.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rent korrelasjonsmessig har vi blitt vesentlig smartere når vi har fått bedre teknologi. AtW

 

Men gapet mellom dem som kan bruke og ikke er blitt større. Man ser teknologi har hjulpet mye i sykehus og med navigasjon og romtekknologi og vær/storm varsel. Samtidig har aldri flere personer hatt ticks forskjellige former for avhengighet og andre symdromer. Elevene viser stor forskjell mellom dem som offte sitter på facebook og dem som gjør litt andre ting samtidig. Det er også bevist at nå som vi er mere sosiale elektronisk er det flere som føler seg ensomme. Vi gjør oss for avhengig av teknologi. Det går i det negative til slutt.

Lenke til kommentar

Flott utvikling. Jeg liker å kjøre bil, men jeg liker bedre å leve, så om bilene tar over mer av jobben for å hjelpe meg å overleve så er det helt greit for min del. Tror mange vil vokse litt opp og forstå det selv etter hvert, selv om de syns automatgir er kjedelig og at Volvo er drittbiler pga. at de liker bedre dødsfeller med 240hk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, enig e mye du sier. Jeg synes det er spennede framskritt, men tviler på jeg bruker den teknologien i nærmere framtid. som rundt 40 + blir dette kanskje mere aktuellt igjen.

Ja automatgir er kjedelig og volvo suger virkelig på mange måter.... de har i tilegg ikke plass invendig. Ha masse mot dem men tror ikke så smart nevne det her.....

Lenke til kommentar

Om du skal vurdere alle bilar opp mot ein M3 så blir det meste keisamt. No var heller ikkje fart og moro temaet i denne tråden.

Heldigvis vel ikkje folk flest bil etter kor raskt den går. Mitt inntrykk er at folk blir stadig meir opptatt av sikkerheit. Spesielt familiar med born. Om ein ser litt på sikkerhetitstestar og videoar av kollisjonar så er det store forskjellar ute og går.

 

Mercedes har alltid vore tidleg ute med ny teknologi, så det kjem mykje spanande frå den kanten.

Lenke til kommentar
Om du skal vurdere alle bilar opp mot ein M3 så blir det meste keisamt. No var heller ikkje fart og moro temaet i denne tråden.

Heldigvis vel ikkje folk flest bil etter kor raskt den går. Mitt inntrykk er at folk blir stadig meir opptatt av sikkerheit. Spesielt familiar med born. Om ein ser litt på sikkerhetitstestar og videoar av kollisjonar så er det store forskjellar ute og går.

 

Ja fokus hos folk med famile er sikkerhet, men ikke bare det. Utsende sikkerhet akslerasjon har mest å si + pris da.

 

Mercedes har alltid vore tidleg ute med ny teknologi, så det kjem mykje spanande frå den kanten.
Ja liker Mercedes. Men den volvoen du snakka om har ikke mye plass om du ser i forhold til størrelsen. Ta for deg en VW caravelle T5 T6 ellno, de har masse plass. Den er like stor utspå som på insiden. Men når du ser volvoene forsvinner plasen når du sitter inni den med en gang..... volvo og saab + de 3 franske hovedbilene er biler jeg ikke kan fordra, sånn er det bare..... Tyske biler <333
Lenke til kommentar

Ja fokus hos folk med famile er sikkerhet, men ikke bare det. Utsende sikkerhet akslerasjon har mest å si + pris da.

 

Ja liker Mercedes. Men den volvoen du snakka om har ikke mye plass om du ser i forhold til størrelsen. Ta for deg en VW caravelle T5 T6 ellno, de har masse plass. Den er like stor utspå som på insiden. Men når du ser volvoene forsvinner plasen når du sitter inni den med en gang..... volvo og saab + de 3 franske hovedbilene er biler jeg ikke kan fordra, sånn er det bare..... Tyske biler <333

Mange spenstige uttalelser her fra en som ikke har fått lappen enda. Tipper du ikke har prøvekjørt en ny Volvo, og kommentaren din om plass høres ut som synsing. Har selv en ny XC60, og plassen i denne er i opplevd volum like god som min tidligere Avensis. I kjøreegenskaper og kjøreglede er Volvoen i en helt annen divisjon. Har og hatt to Audier, og disse er og bak den nye Volvoen.

Lenke til kommentar
Mange spenstige uttalelser her fra en som ikke har fått lappen enda. Tipper du ikke har prøvekjørt en ny Volvo, og kommentaren din om plass høres ut som synsing. Har selv en ny XC60, og plassen i denne er i opplevd volum like god som min tidligere Avensis. I kjøreegenskaper og kjøreglede er Volvoen i en helt annen divisjon. Har og hatt to Audier, og disse er og bak den nye Volvoen.

 

Jeg har ikke kjørt selv, men har suttet inni så det er noe jeg vet og ikke tror. Volvo er noe crapp..... du har sikkert aldri kjørt en digg Mercedes elleno, så du ser hvaslags drøm det er. Nå vil jeg ikke bli personlig her, men jeg har bare dorlig erfaring med Volvo..... saab og franske biler er heller ikke noe som er verdt å bygge veier for, men det er min mening, Støtter den Tyske industrien jeg (: Og står for hvert ord jeg sier.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...