herzeleid Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Lufter litt frustrasjon og kommer samtidig med ett velment tips. Jeg kjører en del i sentrum i Oslo, og er derfor vant til fotgjengere som spaserer rundt som om hele verden var ett fortau. Derfor tar jeg høyde for at alle er potensielle "kamikazefotgjengere" og kjører deretter. Men etter kulden satte inn klarer mange likevel å både forbause og skremme. Med hetten på jakken godt trukket ned i pannen (over øynene?) og null sidesyn er det mange som går ut i veien på rød mann som om det var den mest naturlige tingen i verden, de kvikkeste kommer på å se seg til siden halvveis over, andre går hele veien over, lykkelig uvitende om både rødt lys og biltrafikk som stopper (heldigvis med tanke på det glatte vinterføret). Og da skal jeg ikke en gang begynne på de som velger å hoppe ut i veien mer eller mindre tilfeldige steder uten å se seg for. Så min oppfordring nå i førjulstiden, og gjerne resten av vinteren (og året): se deg for før du krysser veien, kom deg ut av tunellsynet, trekk tilbake hetta om nødvendig, så kan vi begge to feire julen uten unødvendig dramatikk. Takk 2 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det kallast lydhorn. Eller tut, som det også kallast. Du finn det på, eller i nærleiken av rattet. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Det kallast lydhorn. Eller tut, som det også kallast. Du finn det på, eller i nærleiken av rattet. Har dere ett sånt horn som zapper folk ut av gata på landet? Vi henger visst litt etter her i byen, mitt lager bare lyd, fæl lyd riktignok, men hjelper desverre lite på bremselengden på glatt føre. Men skal ta turen innom biltema så får vi se Endret 6. desember 2012 av herzeleid 1 Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det er vitenskapelig bevist at å bruke lydhornet har en beroligende effekt på folk som ligger i gaten med 7 bein i eksperimentelle vinkler. Enkelte har påstått at gassen som slippes ut av lydhornsgasspotta (som man typisk finner rett til venstre for venstre framdekk) også slipper ut en type morfingass som virker smertestillende på den gateliggende. Flott tips, herzeleid Faktisk noe som nettopp var oppe i media. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.9235119 1 Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Flott tips, herzeleid Faktisk noe som nettopp var oppe i media. http://www.nrk.no/ny...aland/1.9235119 Interessant hvordan jentene måtte løpe over på rødt lys for å rekke et museum, men allikevel hadde tid til å slå av en prat med NRKs journalister på den andre siden... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Fotgjengere blir kun bedt om å ta hensyn i trafikken dersom de krysser veien utenom et fotgjengerfelt. Det vil ikkje eg ta sjansen på. På vinterføre og i mørketida spesielt (men for så vidt heile året) kan ein risikere å bli nedkjørt på eit gangfelt. Du har kanskje ikkje "ansvaret", men hjelper lite om du er død. Eg går i trafikken med den tankegang at alle bilistar vil kjøre meg ned. Skal eg krysse vegen utanfor eit fotgjengarfelt så er det ikkje bilar der og ikkje glatt. Har sett enkelte springe over sørpete veg på vinteren, rett før ein bil kjem køyrande. Skulle vedkomande gli og falle midt i vegen har ikkje sjåføren mange tidel sekund å reagere på. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Skyter inn en ørliten observasjon til. En ting er dem som vandrer uoppmerksomt ut i veien og utsetter seg selv for fare. Det som er enda mer overaskende er hvordan andre utsetter barna sine for samme faren. Stadig ser jeg mødre som dytter barnevognen ut i gaten på rødt og fedre som drar med seg en unge i hver arm over såpeglatte veier, uten forgjengerfelt selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 (endret) Jeg forstår ikke hvordan folk tør å gå ut i gaten uten å forsikre seg om at bilene som kommer faktisk stopper for de. Det er jo snakk om over et tonn med metall som kommer mot deg i en større fart enn et menneske naturlig kan bevege seg. Hadde biler vært formet som jernblokker, da hadde nok folk sett seg om. Endret 19. desember 2012 av Coffey Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 (endret) Skyter inn en ørliten observasjon til. En ting er dem som vandrer uoppmerksomt ut i veien og utsetter seg selv for fare. Det som er enda mer overaskende er hvordan andre utsetter barna sine for samme faren. Stadig ser jeg mødre som dytter barnevognen ut i gaten på rødt og fedre som drar med seg en unge i hver arm over såpeglatte veier, uten forgjengerfelt selvfølgelig. Har du ikke hørt det? Rødt lys er jo det nye grønt lys i Oslo. Rødt = gå og se ut som at du har hastverk eller lat som om du er helt i din egen verden Grønt = Valgfritt Blinkende grønt = Stå og se forvirret ut til det trygge lune røde lyset kommer igjen, så kan du gå, eller helst løpe som en galning ut i veien. Tips for kryssing av gaten i Oslo: sving plutselig og uforutsigbart og skjær rett ut i gaten slik at ikke fienden (dvs bilister) kan forutse ditt neste trekk (litt som å løpe i sikksakk når noen skyter på deg). Og når du først skal krysse gaten så for all del unngå fotgjengerfelt (det er fiendens minefelt, de vil at du skal gå der, men du vet bedre) Endret 21. desember 2012 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå