Gå til innhold

Flerretters middag - Tips og oppskrifter

Zetheus

Anbefalte innlegg

Jeg er selv svært glad i å lage mat. Jeg har lett mye etter oppskrifter rundtom på både nett og i bøker, men er alltid på utkikk etter noe nytt og spennende. Tiden da grandiosa, nudler og taco stod på menyen alt for ofte, er for min del over, men når jeg lager middag til meg selv blir det ofte enklere enn når jeg lager mat til flere. Jeg er dog opptatt av gode, friske råvarer og minst mulig halv-/helfabrikatprodukter.

Litt av grunnen til at jeg starter denne tråden er at jeg planlegger å lage en femretters meny, og ser etter tips til det. I tillegg er jeg veldig interessert i å komme over en god reinsdyrsuppe. Om noen har tatt turen innom Zupperia i Bergen, vet dere nok hva jeg snakker om.

Jeg kan liste opp noen av de rettene jeg kan varmt anbefale som er rimelig lette å lage og som jeg har hatt god erfaring med. Man finner nok gode oppskrifter på nettet.

Forretter:

Melon og parmaskinke - En klassiker. Enkel å lage, likes av de fleste

Kamskjell på gulrotpuré med sprøstekt spekeskinke - Kamskjell kan være tricky å få stekt riktig, ellers ganske grei. Tar litt tid å lage.

Bacondadler - Kjapp, enkel og er en klassisk tapasrett

Asparges/blomkålsuppe - Ikke min favoritt, men perfekt til større lag.

Grillspyd - Tre på det du måtte ønske, sleng på grillen/stekepannen

Spekeskinke og eggerøre - Kan gjerne også serveres på bruschetta

Sashimi - Valg av fisk er opp til hver enkelt

Hovedretter:

Dobbel urtespekket ørretfilet - Fritt etter Brimi. Passer best til 6+ personer, da man bruker to ørretfileter i sandwich.

Baconsurret fyllt kyllingfilet - Fylles med godsaker, alt fra soltørkede tomater til rochefort. Eller mer bacon...

Serranoskinkesurret indrefilet av svin - Kan også med hell fylles med godsaker.

Pannestekt ørret med bakt potet - Omtrent som om man hadde laget det ved tjernet man fisket i.

Asiatiskinspirert laks med rotmos - Ovnsbakt laks er en klassiker. Denne har en liten vri, ved bruk av f.eks koriander og sesamfrø

Jegergryte/Finnbiff - Lages med hjort, elg eller reinsdyr. Fin til mørke høstkvelder

Steinbitgryte - Er vel mer bakt enn en gryte. Sleng grønnsaker, fisk og litt rømme i en ildfast form, sett det i ovnen. Svært enkelt, svært godt.

Klubb/Potetball/komle/kompe/raspeball - Kjært barn har mange navn. Tar litt tid å lage, men er noe helt annet enn posemix. Mektig nok til å holde som egen rett...

Crepes med soppstuing - Var usikker på kombinasjonen selv, men overbevist ved første tygg

Pai - Er selv mest glad i å bruke brokkoli, gjerne med litt bacon

Guinnesbraisert lammeskank - Et lenger prosjekt til en større middag kanskje. Men du verden...! Denne på rotmos med sjy er fantastisk!

Desserter

Creme brulé - Denne med et tynt lag brent sukker...

Panna Cotta - Enkel å lage, tar tid å stivne, men verdt å vente på. Server med coulis eller hele bær, gjerne sesongens.

Sjokoladefondant - Smelter de fleste. Enkel å lage, vanskelig å steke perfekt. God sammen med sorbet eller vaniljeis. Ikke vær kjip her og gå for is fra Fist Price. Den fortjener bedre.

Crepes - Franske dessertpannekaker, fyll gjerne med frukt, bær eller lignende.

Terte - Med sesongens bær/frukt!

Rabarbrasuppe - En muligens litt glemt, men likevel fantastisk Norsk klassier

Flere innspill og tips fra andre hobbykokker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...