Gå til innhold

Kjøp av nytt nforce2-hk,athlonXP-cpu og ram

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle komme bort fra det gamle PIII-systemet mitt... og løsningen ser ut til å bli AMD.

Systemet må være såpas ut-to-date at det klarer HL2 :D og ellers spill som kommer framover (har et Radeon9800Pro-128 som skal settes i)

Har tenkt på noe alá dette:

HK:

-Nforce2 Ultra 400 chipset

-atx

-Godt med funksjonalitet (S-ATA, P-ATA, USB2.0) GbLAN er absolutt ikke viktig men det er jo litt fett :p

-Gjerne soundstorm-lyd (er dette std på alle nf2-ultra400-kort?)

-Feit bundle og overklokkingsegenskaper er ikke viktig

-God ytelse er jo å foretrekke :wink:

-IKKE integrert skjermkort!

Jeg har sett litt på MSI K2N2 Delta-ILSR og det virker godt.. noen motforstillinger?

CPU:

AMD Athlon cpu mellom XP2500+ og XP2800+ (vil ikke ha noe dyrere)

Leste i en tråd her på forumet at 2700+ er raskere enn 2800+... men 2800+ er jo barton og har 512kb cache, så det skulle jo være bra saker, sjøl om 2700+ har høyere frekvens.. noen som veit hva som egner seg best til spill?

Bare av nysgjerrighet; hvilken cpu i området er best på OC?

MINNE:

Har jeg ikke tenkt så mye på.. Må ikke være kjempegreier, så dette finner jeg igrunnen ut av sjøl.

Setter pris på utfyllende og gode svar (minst mulig offtopic-tull og merke-fanatisme på hovedkortene) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

leste i denne tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=146173

der står 2700+ rangert over 2800+ i ytelse...

altså, 2800+ er barton med 512kb cache, mens 2700+ er tbred med litt høyere klokkefrekvens.. i tillegg er 2700+ litt billigere.

Hvilken vil tjene meg best? og hvilken er best overklokker (sjøl om OC ikke er SÅ viktig for meg..)

og hva med soundstorm? er det standard på alle HK med nforce2-ultra400?

ser forresten at NF7-S v2.0 ikke klarer mer enn 2gb DDR400-minne/to minnemoduler sjøl om den har 3 slot's.. er dette fiksa i en BIOS-update?

Lenke til kommentar
leste i denne tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=146173

der står 2700+ rangert over 2800+ i ytelse...

altså, 2800+ er barton med 512kb cache, mens 2700+ er tbred med litt høyere klokkefrekvens.. i tillegg er 2700+ litt billigere.

Hvilken vil tjene meg best? og hvilken er best overklokker (sjøl om OC ikke er SÅ viktig for meg..)

og hva med soundstorm? er det standard på alle HK med nforce2-ultra400?

ser forresten at NF7-S v2.0 ikke klarer mer enn 2gb DDR400-minne/to minnemoduler sjøl om den har 3 slot's.. er dette fiksa i en BIOS-update?

Velg AMD Athlon xp2800, Og Abit NF7-S 2.0 seriøst. 2gb minne holder i lange rekker, 512 mb ddr x 3 = 1536, og det skulle vel holde?

Lenke til kommentar

jepp, 1500mb ram holder i massevis, men jeg tenkte kanskje at siden den bare støtte 2gb ddr400, så støtta den bare 2 brikker (dumt tenkt kanskje

men jeg lurer fortsatt på hvorfor 2700+ er rangert over 2800+ på den sida.. jeg ville igrunnen valgt 2800+, men tydeligvis er noen uenige.

Er det noe sant i dette? Er den bedre på noen ting?

Jeg har hørt at tbred er bedre på OCing enn barton.. som sagt klokker jeg ikke mye, så jeg veit ikke mer enn jeg blir fortalt om akkurat det emnet :roll:

Lenke til kommentar

For all del styr unna 2700+. Den har T-bred kjerne og bare 256kB L2 cache. Det betyr at den er eldre (= mindre overklokkbar) og er klokket høyere i utgangspunktet for å få såpass med ytelse. Den er altså tynt langt allerede og vil neppe la seg overklokke noe særlig.

2500+ og 2800+ er basert på den nyere barton-kjernen og lar seg derfor klokke høyere. Den har også 512kB L2 cache. Dvs. at den er mye lavere klokket i utgangspunktet og dermed har myyyye å gå på. 2500+ og 2800+ er samme kjerne og lar seg klokke like langt. (samme speed bin) Så lenge du skal overklokke så spiller ikke orginalhastigheten noen rolle og dermed er 2500+ et mye bedre valg pga. prisen.

En nyere T-bred 2700+ lar seg som regel klokke til 2800+ til 2900+

En nyere barton 2500+/2800+ lar seg som regel klokke til 3400+ til 3600+

Lenke til kommentar

jepp, var igrunnen det jeg trudde sjøl egentlig.. men jeg blei villeda av den tråden som jeg linka til lengre oppe.

2800+ er så dyr, så det blir nok en 2500+ ja.

VS Data er billige på XP2500+ og Geil Golden Dragon-minne som blei anbefalt. De har ikke Abit-hovedkort da... men har derimot hovedkortet som jeg spurte om tidligere: MSI K2N2 Delta-ILSR.

Jeg finner ingen tester av dette kortet, så jeg lurer på om det er noen som har peil på dette kortet.. Fikk et tips om at MSI sine Nforce2-kort generelt er dårlige... synspunkter?

Evt kan jeg jo bare bestille NF7-S 2.0 fra komplett.. inkl ekstra fraktutgifter blir det jo bare litt dyrere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...