Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Skatt Vest har avslørt norgeshistoriens største skattesvindel hvor det internasjonale selskapet Transocean som også var involvert i Bp plattformens havari i den mexikanske gulfen har lurt den norske stat for minst 10 milliarer kroner. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Det er da en fryktelig gammel sak? Jeg finner referanser til omtaler tilbake til 2005. Hva med en link og en spørsmålsstilling? Så har vi noe å diskutere. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Den var på Nyhetene i dag. Muligens er det nå konklusjonene trekkes. Endret 5. desember 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg antar det. Det tar tid å etterforske den slags. Og de sniker vel ikke unna 10 milliarder flere ganger i tiåret... Men hva skal vi diskutere her? Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Har temaet vært diskutert her inne tidligere? I så fall har ikke jeg fått det med meg. Eller mener du at det kun er en faktaopplsyning og ballen er lagt død? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg mener at for å vite hva vi skal diskutere må det foreligge en spørsmålsstilling, og det pleier vanligvis være trådstarters ansvar å formulere. Den gangen jeg var admin opprettet jeg Oppslagstavlen for innlegg som ikke inviterte til debatt. Jeg antar at det fortsatt er riktig plass for nyhetsoppslag og meningsytringer som ikke har noen spørsmålsstilling. Førsteinnlegget forteller oss at et selskap har satt rekord i skattesvindel. Da er det mange ting vi kan gjøre: 1. Okke oss over disse fæle skurkene, om vi mener det, og applaudere dyktige kapitalister, om vi mener det. 2. Diskutere om norsk skattenivå jager dyktige firmaer utenlands. 3. Diskutere om det inviterer til mer svindel at det tar 7 år å få saken etterforsket, eller om det tvert om er et tegn på rettssikkerhet at man ikke tar ut tiltale før man er sikker på at et lovbrudd er begått. Etc... Skal det bli noen god og ordentlig diskusjon, må du velge den/de problemstilligen(-e) du vil ta opp, og formulere den/dem i førstepost. Ellers vil du nok finne at slike tråder daler rimelig fort ned i glemselen. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Den gangen jeg var admin opprettet jeg Oppslagstavlen for innlegg som ikke inviterte til debatt. Jeg antar at det fortsatt er riktig plass for nyhetsoppslag og meningsytringer som ikke har noen spørsmålsstilling. Da lærte jeg noe nytt og skal prøve å etterkomme det når jeg poster. Jeg har ingen invendinger mot at denne tråden flyttes til oppslagstavlen. 3. Diskutere om det inviterer til mer svindel at det tar 7 år å få saken etterforsket, eller om det tvert om er et tegn på rettssikkerhet at man ikke tar ut tiltale før man er sikker på at et lovbrudd er begått. Etc... Det tok over 20 år før http://en.wikipedia.org/wiki/Exxon_Valdez forliset og konsekvensene var avgjort i retten i relativt liberale USA. Hvorfor tror du? Selvsagt på grunne av det selskapets interesse av å hale ut, trenere og anvende korridorpolitikk (lobbyvirksomhet) på rettssaken. Selv store stater kan slite når man møter multinasjonale selskaper. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Og da leser jeg i Aftenposten idag at det er snakk om samme saken ja. Det har tatt 7 år å få den klar til rettssak. Så får vi se hvor langt tid rettsprosessen tar. En dom vil vel uansett bli anket av den tapende part, siden det er snakk om så store beløp. Geir Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg synes psykologien bak skattesvindel er interessant, i hvertfall når det er snakk om store summer. Jeg lurer på hvordan man går fra å vokse opp med alle velferdsstatens goder til å bli en person som disponerer milliarder av kroner men fortsatt mener at det ikke er noen grunn til å bidra med noe selv, samtidig som man synes det er helt greit at mennesker med en promille av egen inntekt skal gjøre det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Denne skal opp til rettssak nå, og første runde vil ikke bli ferdig før i september 2013. Det er by far den største rettssaken i norsk rettshistorie. Ganske fascinerende. Og som Geir sier, tapende part anker åpenbart - alt for mye penger i spill. Ellers er man altså uskyldig til det motsatte er bevist. Det motsatte er ennå ikke bevist, så trådtittel og førstepost er særdeles misvisende. Tråden er for øvrig flyttet dit den hører hjemme. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 For øvrig kan jeg ikke helt se hvor kgun har "minst 10 milliarder" fra. Økokrim og skatteetaten opererer nemlig med 1,8 milliarder. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det er kanskje forskjellen på de beløp man innledningsvis mente var unndratt beskatning, og det beløp man følte man kunne vinne en sak på...? Media snakket om 10 milliarder når etterforskningen i sin tid ble innledet. Geir Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg tror det er mer sannsynlig at det er beløp i størrelsesordenen 10 milliarder som er unndratt beskatning, og at det skal skattes 1,8 milliarder av dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Ellers er man altså uskyldig til det motsatte er bevist. Det motsatte er ennå ikke bevist, så trådtittel og førstepost er særdeles misvisende. Tråden er for øvrig flyttet dit den hører hjemme. Den hadde nok vært mer presis om jeg hadde avsluttet med ett sprøsmålstegn og da hadde den kanskje heller ikke blitt flyttet til oppslagstavlen? Når det gjelder beløpet, kan jeg ha hørt feil og at det er 10 milliarder som er unndratt beskatning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Du skriver at Transocean "har lurt den norske stat". Det er ikke formulert som et spørsmål, men som en påstand. Dersom du prøvde å formulere fornuftige problemstillinger i førstepost à la det Geir kommer med, så hadde nok tråden blitt værende i hovedforumet, men så lenge førstepost er mer en utblåsing/"informasjon" enn et forsøk på debatt, så er altså oppslagstavlen rette stedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg mener det var en påstand på Nrk2. Bra at du gjør oppmerksom på at jeg kan øke presisjonsnivået i det jeg skriver. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 samtidig som man synes det er helt greit at mennesker med en promille av egen inntekt skal gjøre det. Hvordan vet du at disse syns dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå