Gå til innhold

Nave, halehelter, klimakvoter

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Språkrådet har gitt første prisen til ordet å nave som sikkert de fleste her inne kjenner. I dag debatteres disse samt flere ord i aktuelt 20.15 på NrK2.

Samtidig spør man om klimakvoter er blitt den moderne form for avlat.

I den sammenheng sendes i kveld andre del av en dokumentar på Nrk 1 klokken 21.30 med tittelen: Oppgjørets time og tema:

Norsk dokumentarserie i to deler. For å oppfylle forpliktelsene i Kyoto-avtalen, kjøper Norge klimakvoter fra prosjekter i hele verden. Dokumentarfilmskaper Erling Borgen tar oss med på en reise verden rundt. Han viser hvordan Norge og norsk næringsliv pynter på klimaregnskapet ved å kjøpe kvoter fra et selskap som hugger ned regnskogen, fra damanlegg i Kina som har gjort at mennesker er blitt tvangsflyttet, og fra en fabrikk som forurenser fattige landsbyer i India.

Første del var veldig interessant.

Jeg har laget mitt eget:

DIKT = Data Informasjon Kommunikasjon Teknologi.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å nave, er det noen som har brukt det ordet bortsett fra i slutten av mars (typ. 28-30 mars) og i dag? Prøvde å søke, for jeg kan ikke huske å sett dette ordet i media før i dag.

DIKT er ikke et ord i riktig forstand.

Forøvrig blir det kanskje rotete om man skal diskutere klimakvoter OG opprettelsen av nye ord, og praksisen rundt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Å nave, er det noen som har brukt det ordet bortsett fra i slutten av mars (typ. 28-30 mars) og i dag?

Det har da i lengre tid vært nevnt på NrK. Andre ord kommer nå i aktuelt om noen minutter.

Forøvrig blir det kanskje rotete om man skal diskutere klimakvoter OG opprettelsen av nye ord, og praksisen rundt det.

Jeg nevnte det som det moderne ordet for avlat. Er du ukjent med hvordan man i den katolske kirken kunne kjøpe seg fri fra fremtidige synder?

Begge temaer - nye ord og klimakvoter - skal så vidt jeg vet også debatteres på aktuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mongstad har kjøpt klimakovter fra et svært forurensende firma i India som påfører de fattigste av de fattige store lidelser.

Men dette er et nullsumspill hvor man ved å kjøpe en milliard klimakvoter (a USD 15 om jeg fikk med meg riktig tall fra programmet som ble vist på Nrk i går) kan øke egne utslipp med samme beløp.

Bellona kaller det miljøsvindel. Naturvernforbundet går lenger. Den danske borgerlige regjeringen tror ikke på dette og vil ikke kjøpe kvoter mer. De kaller det avlat.

Dette er markedsliberalisme i følge Borgen. Alle storbankene er med på dette. Kvotehandlerne er med på dette. Dermed er det et paradoks at den rødgrønne regjeringen er blitt kvotefundamentalister.

Lenke til kommentar

Det har da i lengre tid vært nevnt på NrK. Andre ord kommer nå i aktuelt om noen minutter.

Leser lite nyheter fra NRK, så kan være derfor jeg ikke har fått det med meg før nå.

Jeg nevnte det som det moderne ordet for avlat. Er du ukjent med hvordan man i den katolske kirken kunne kjøpe seg fri fra fremtidige synder?

Jeg vet hvordan avlat fungerer. Jeg oppfattet det som at du ville diskutere klimakvoter i seg selv.

Begge temaer - nye ord og klimakvoter - skal så vidt jeg vet også debatteres på aktuelt.

Så dette er en metadiskusjon med andre ord.

Lenke til kommentar

Hele klimahysteriet er jo strengt tatt ikke noe annet en en gigantisk svindel for å stjele i fra befolkningen i form av økte skatter.

Klimahysteriet kan potensielt gjøre de som eier jordflekker i en regnskog til veldig rike mennesker, hvis det går så langt at man må "gjenvinne" like mye CO2 som man slipper ut i atmosfæren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så dette er en metadiskusjon med andre ord.

Min forståelse av begrepet metadiskusjo er en diskusjon om diskusjonen og siden denne tråden debatterer diskusjonen som foregår på Nrk2 er det riktig oppfattet.

Halehelt gir eksempelvis assosisasjoner til flyselskap.

grekksitt= Gresk utgang kommer av greek exit og stammer fra finans om det som noen mener vil / kan skje i Hellas.

smartskole er en skole som bruker nye digitale hjelpemidler som nettbrett i undervisningen.

gapekø, månebedotne og glanekø er andre.ord som ble nevnt i aktuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Statoil har kjøpt kvimakvoter fra kjølegass fabrikker i India og Kina som produserer kjølegass som har som biprodukt HFK-23 som er mange tusen ganger mer forurensende enn CO2. Når Statoil kjøper klimakvoter økes altså forurensningen i stedet for å reduseres.

5 millioner tonn CO2 fra Statoil / Hydros aluminiumsproduksjon i Amazonas tas ikke med i det norske klimaregnskapet.

Handelen med klimakvoter er big business. I europa er der 5 klimabørser som omsetter årlig for over en billion (tusen milliarder) kroner.

Skremmende dokumentar

"Oppgjørets time"

som vises på Nrk1 i det dette skrives.

Dokumentaren vises i reprise i natt 01.55 på Nrk1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Var dette ment som en språkdebatt eller en klimadebatt, egentlig? Begge deler? Rar blanding.

Jeg vet at det burde vært to temaer, men valgte å slå dem sammen til ett da begge ble diskuert i dagsnytt 18 nyhetene i går og kanskje også litt latskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...