flyndrejon Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Hei Jeg har en platespiller med DIN-plugg som jeg skal koble til en forforsterker (NAD PP2i). Jeg har kjøpt en overgang fra DIN til phono-plugger som jeg trenger for å koble den til. På overgangsledningen er det, i tillegg til de forventede røde og hvite pluggene, en tredje ledning. Jeg lurer på om dette kan være jordingsledning, men er usikker på hvordan den i såfall skal festes til forforsterkeren, eller om det i det hele tatt er nødvendig. Noen tips? Forhåpentligvis forklarende bilder vedlagt... Takk, E. Urke Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 jeg vil tippe at det er en kable som er ment til å brukes i bilen, ifra bilradioen til forsterker i bagarserommet. Den ekstra ledningen er for styrestrømmen som skal skru forsterkeren av og på når du starter radioen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Ein kabel med to kanalar har tre ledningar, eller potensial. Pluss, minus og jord. Jord er felles for pluss og minus. På ein phonoinngang har du pluss eller minus i senter og jord rundt på utsida. Utan jord får du ikkje lyd. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Den der var litt uklar, Zeph. Platespillere har ofte egen jordledning. På min er det en separat ledning som kommer ut ved siden av phonokabelen. Bildet av forsterkeren viser klemskruen hvor den skal festes, merket GND. Det blir lyd uten denne jordingen, men man riskikerer litt mer støy. Pinout for DIN kontakt viser at det er pinnen i midten som er jord. http://www.takefiveaudio.com/mall/shopcontent.asp?type=Phono_DIN_Pinout Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Den der var litt uklar, Zeph. Platespillere har ofte egen jordledning. På min er det en separat ledning som kommer ut ved siden av phonokabelen. Bildet av forsterkeren viser klemskruen hvor den skal festes, merket GND. Det blir lyd uten denne jordingen, men man riskikerer litt mer støy. Pinout for DIN kontakt viser at det er pinnen i midten som er jord. http://www.takefivea...hono_DIN_Pinout GND skal man jo koble til karoseriet på bilen edit: lat som om du ikke ser denne meldingen Endret 8. desember 2012 av 1BlueAnd1White Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 GND skal man jo koble til karoseriet på bilen Hvem er det som kobler opp en platespiller i en bil? Jeg tror du trygt kan anta at denne tråden ikke handler om noe som skal gjøres i en bil .... Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Hvem er det som kobler opp en platespiller i en bil? Jeg tror du trygt kan anta at denne tråden ikke handler om noe som skal gjøres i en bil .... glemte å lese at det var noe GND på bildet så når jeg leste GND og forsterker så trodde jeg det var i en bil. min feil Lenke til kommentar
flyndrejon Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Vel, jeg takker for svar, alle som en. Jeg ble ikke alverdens klokere på hva det er for ledning, men jeg har nå koblet til platespilleren uten den ekstra ledningen og det låter helt fint. Ville for øvrig en jordingskabel hatt to ledninger slik min har på bildet? Inni den svarte er det en løs kobbertråd og en som er isolert i rød plast. Ved å se på GND-knotten på forsterkeren ville jeg trodd det skulle bare være én ledning man skulle stikke inn i hullet og stramme til over. Nuvel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Nei, en jordingskabel ser ikke slik ut, det er derfor grunn til å tro at det er noe annet. Det ser ut som en skjermet leder, som de to andre. Styrestrøm som foreslått i innlegg #2 er heller ikke opplagt, da det også kun trenger å være en enkelt leder. Har du en referanse til det adapteret? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Jordingen av platespilleren er nok en helt egen kabel. Jordingen kan enten fjerne eller tilføre støy, og er noe man bare må teste seg frem til hva som gir best, og mest støyfri lyd. Det er ikke ett krav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå