Gå til innhold

spørsmål om mulig jordingsledning

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en platespiller med DIN-plugg som jeg skal koble til en forforsterker (NAD PP2i). Jeg har kjøpt en overgang fra DIN til phono-plugger som jeg trenger for å koble den til. På overgangsledningen er det, i tillegg til de forventede røde og hvite pluggene, en tredje ledning. Jeg lurer på om dette kan være jordingsledning, men er usikker på hvordan den i såfall skal festes til forforsterkeren, eller om det i det hele tatt er nødvendig. Noen tips?

Forhåpentligvis forklarende bilder vedlagt...

post-291333-0-23306400-1354733787_thumb.jpg

post-291333-0-75445700-1354733792_thumb.jpg

Takk,

E. Urke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der var litt uklar, Zeph.

Platespillere har ofte egen jordledning. På min er det en separat ledning som kommer ut ved siden av phonokabelen.

Bildet av forsterkeren viser klemskruen hvor den skal festes, merket GND.

Det blir lyd uten denne jordingen, men man riskikerer litt mer støy.

Pinout for DIN kontakt viser at det er pinnen i midten som er jord. http://www.takefiveaudio.com/mall/shopcontent.asp?type=Phono_DIN_Pinout

Lenke til kommentar

Den der var litt uklar, Zeph.

Platespillere har ofte egen jordledning. På min er det en separat ledning som kommer ut ved siden av phonokabelen.

Bildet av forsterkeren viser klemskruen hvor den skal festes, merket GND.

Det blir lyd uten denne jordingen, men man riskikerer litt mer støy.

Pinout for DIN kontakt viser at det er pinnen i midten som er jord. http://www.takefivea...hono_DIN_Pinout

GND skal man jo koble til karoseriet på bilen

edit: lat som om du ikke ser denne meldingen :p

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Vel, jeg takker for svar, alle som en. Jeg ble ikke alverdens klokere på hva det er for ledning, men jeg har nå koblet til platespilleren uten den ekstra ledningen og det låter helt fint.

Ville for øvrig en jordingskabel hatt to ledninger slik min har på bildet? Inni den svarte er det en løs kobbertråd og en som er isolert i rød plast. Ved å se på GND-knotten på forsterkeren ville jeg trodd det skulle bare være én ledning man skulle stikke inn i hullet og stramme til over. Nuvel.

Lenke til kommentar

Nei, en jordingskabel ser ikke slik ut, det er derfor grunn til å tro at det er noe annet. Det ser ut som en skjermet leder, som de to andre.

Styrestrøm som foreslått i innlegg #2 er heller ikke opplagt, da det også kun trenger å være en enkelt leder.

Har du en referanse til det adapteret?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...