Kjell94 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Hei! Jeg har nylig kjøpt meg et Cannon g1x. Nå har jeg hatt rimeligere kamera før så er ikke helt ukjent med foto. Jeg holder på å lese manual og noen spørsmål dukker opp underveis: 1-Ved bruk av optisk søker når skjermen ikke brukes. Dvs. lcd skjermen er snudd og foldet inn mot kameraet. Har man da andre valg enn å stille kamera på full auto?. Skjønner at jeg kan skru på diometri hjulet for skarpt bilde. For meg er dette ideelt på tur for å spare batteri og beskytte skjerm. Flere spørsmål kan komme etter hvert .. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Hvordan skjermen står betyr ingeting for hvilke modi du kan bruke kameraet i, men det er selvsagt uprakitsk å ikke se hva kameraet velger av innstillinger. Personlig ser jeg søkeren som en nødløsning under vanskelige lysforhold eller når du vil ha ekstra støtte ved å holde kameraet mot hodet. Når jeg bruker en slik optisk søker som G1 X har lar jeg skjermen være synlig likevel for å se innstillinger. Skjermen vridd inn mot kameraet bruker jeg normalt bare for å beskytte skjermen når kameraet ikke er i bruk. Endret 5. desember 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Du burde kunne bruke kameraet i andre innstillinger en auto, har du informasjon i søkeren ? Anbefaler og bruke Raw-filer istedenfor JPG-filer, det medfølgende programmet DPP "fremkaller" filene og du har da råmaterial som gi deg mye større handlefrihet angående hvitbalanse "blå bilder", eksponering "lyse/mørke bilder" og farger. 1 Lenke til kommentar
Kjell94 Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Hei! Nei det er ingen informasjon i søkeren bortsett fra å stille klart bilde med diopetri hjulet. Så jeg har ingen tilgang på den info som normalt vises i lcd skjermen slik som iso, eksponering og lukkehast/blender. Jeg kan sikkert skru på hjulet for eksponerings kompensasjon men har vel ikke direkte kontroll på hvordan bilde blir. Bruker RAW ja og DPP så skjønner at mye kan justeres der. Folder jeg inn skjermen forventer jeg selvsagt ikke å få tilgang til all mulig info, men lurer bare på hvordan det er best å bruke kameraet i denne tilstanden. Sollys i sne gjør det plagsomt å se i skjermen og derfor er jeg svært intereesert i å bruke søkeren også i slike tilfeller. Heller redigere bildene hjemme. Endret 5. desember 2012 av klenn Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 men lurer bare på hvordan det er best å bruke kameraet i denne tilstanden. Kjenner ikke GX1 direkte men Canon generelt, hvis du bruker P på programhjulet har du noen egne valg og kameraet tar seg av resten, du kan justere iso, blits, fokuspunkt, raw, etc. men ikke blender og lukkerhastighet. Jeg bruker stort sett AV på programhjulet og justerer blender i forholdt til dybdeskarpheten jeg vil ha og lar da kameraet ta seg av lukkertiden. Kameraet har programmene "C1, C2" på programhjulet der kan du forhåndslagre egne innstillinger så du har de lett tilgjengelig, foreksempel til action og makro. Lenke til kommentar
Kjell94 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Takker så mye for gode svar . Nå er jeg ikke så langt ute på glattisen lengre. Jeg får bare begynne å praktisere og ikke bare lese! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå