Gå til innhold

Feil på ram brikkene?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har et hovedkort (MSI fm2-a75ia-e53). Av esken kommer det frem at den støtter DDR- 1066/1333/1600/1866/2133OC mhz up to 16gb.

 

Jeg har Patriot viper DDR- 17000 2133Mhz 2x4gb.

 

Cpu: amd a10

 

I bios fremkommer det at ram hastigheten er satt til 1600mhz med funksjonen auto. hvis jeg forsøker å sette hastigheten til noe annet vil ikke systemet boote. hvorfor ikke?Samme skjer hvis jeg prøver auto overklokk med msi's egen funksjon i bio.

 

hvorfor kan ikke jeg ha høyere ram hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett alt manuelt, pass på at spenning og tilgangtider er riktig.

På1600MHz er tilgangtider 9-9-9-24,øker du til 2133MHz er tilgangtider 11-11-11-27.

Dette er bra brikker og skal klare 2133MHz(11-11-11-27) på 1.5v

http://www.patriotme...PV38G213C1K.pdf

 

I bios noe som dette,stort sett alle bioser har samme oppsett for tilgangtider.

---

Memory Voltage: 1.5v

MEM (DDR), Mhz: 2133 (Cpu-z viser da 1066mhz)

tCL (CAS Latency): 11

tRCD: 11

tRP: 11

tRAS: 27

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

---

Minnet skal alltid testet med Memtest86+

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Sett spenning på DRAM manuelt.

Sørg for å sette timingene korrekt som SNIPPSAT sier, Command Rate påvirker stabilitet veldig mye i min opplevelse.

Hovedkort har ikke en møkk å si på RAM-kompatibilitet, dette kommer an på CPU.

A10-5800k er sertifisert for opp til 1866MHz DDR-RAM, skal du opp på 2133 overklokker du og det er mulig du må øke spenningen til minnekontrolleren.

Lenke til kommentar

takk så mye for hjelpen. Før jeg kjøpte komponentene leste jeg (på hw.no) at man øker de grafiske ytelsene betraktelig ved høyere minnefrekvens. eksempelvis xbit overklokket minne enda høyere. kan jeg forsøke det uten risiko, eller setter hovedkortet en begrensning i og med at de oppgir at 2133 er maks. Tenkte på dette da du nevnte at hk har møkk å si..

Lenke til kommentar

takk så mye for hjelpen. Før jeg kjøpte komponentene leste jeg (på hw.no) at man øker de grafiske ytelsene betraktelig ved høyere minnefrekvens. eksempelvis xbit overklokket minne enda høyere. kan jeg forsøke det uten risiko, eller setter hovedkortet en begrensning i og med at de oppgir at 2133 er maks. Tenkte på dette da du nevnte at hk har møkk å si..

Du kan fint prøve å overklokke videre, bare husk å teste lenge og godt med memtest86 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...