Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV og sykepenger + desember

BertNaked

Anbefalte innlegg

Nå har jeg desverre vært sykemeldt fra jobben i en måned, og lurer på om hele jula har blitt ødelagt på grunn av dette.

Sykemeldingen startet den 14 november, og de første to ukene ble betalt av arbeidsgiver. Men etter dette er det nav som tar over, altså den 28 november.

Ble sykemeldt 14 dager utover den 28 november, som NAV skal ha ansvar for.

Leverte sykemelding til arbeidsgiver med underskrift den 28 (samme dag) og de har ikke levert den før enten 3 eller 4 desember nå.

Så det jeg lurer på:

Vanligvis får jeg utbetalt lønn hver 14 dag, vil dette skje nå, eller blir det samlet en gang i mnd hos nav?

Siden sykemeldingen så vidt har blitt levert inn mellom 3-4 desember, vil jeg få utbetaling den 14 (eller 20) som er utbetalingsdatoen i desember?

Dette ødelegger nattesøvnen min. Har prøvd å snakke med de på nav, men fikk bare til svar å ringe de i morgen etter å ha funnet ut når arbeidsgiver har sendt inn skjema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Nav refundrer sykepenger direkte til arbeidsgiver - dermed kan du kanskje avtale med egen arbeidsgiver, slik at du unngår krøll i utbetalingsintervallene.

:)

Lenke til kommentar

Svaret du søker står på nav.no

http://www.nav.no/Om...betalingsdatoer

Det står akkurat det samme som jeg påpekte i innlegget mitt. (13 eller 20). Men det jeg ikke vet er om siden sykemeldingen ble levert inn senere, altså denne uken... vil jeg da ikke få penger utbetalt på utbetalingsdatoen i desember, og først se de i januar?

Nav refundrer sykepenger direkte til arbeidsgiver - dermed kan du kanskje avtale med egen arbeidsgiver, slik at du unngår krøll i utbetalingsintervallene.

Om det skulle gå så langt (gud nei!), så må dette bli en mulighet. :)

Lenke til kommentar

NAV refunderer kun sykepenger til arbeidsgiver hvis arbeidsgiver forskutterer sykepenger til arbeidstaker. Hvis arbeidsgiver ikke forskutterer gjelder datoene linket til over.

For øvrig er arbeidsgiverperioden på 16 kalenderdager, ikke 14 - og arbeidsgiver dekker derfor perioden frem til og med 29. november.

Som regel vil NAV søke å samle utbetalingsdatoer før jul. Så lenge alle papirene er levert og korrekt vil derfor sykepenger bli utbetalt rundt den 13.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

NAV refunderer kun sykepenger til arbeidsgiver hvis arbeidsgiver forskutterer sykepenger til arbeidstaker. Hvis arbeidsgiver ikke forskutterer gjelder datoene linket til over.

Har selv gått sykemeldt en relativt lang periode, og leverte sykemeldinger direkte til arbeidsgiver. Det var først etter at arbeidsstedet ble lagt ned at nav besørget selve utbetalingene - frem til det øyeblikket at man manglet arbeidsgiver, hadde ikke nav noe ansvar for annet enn å sørge for å overføre sykepengene direkte til arbeidsgiver, og arbeidsgiver utbetalte disse i henhold til arbeidsgiverens vanlige utbetalingsrutine.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg blåser i hva du gjorde. Jeg forklarer at det ikke er alle arbeidsgivere som er som din. Dine erfaringer er faktisk ikke representative for et flertall av arbeidsgivere en gang, og ganske langt fra alle.

Javel - da takker jeg for tilleggsopplysningene, og anbefaler deg å ta det rolig med kaffen

Lenke til kommentar

Nå har jeg desverre vært sykemeldt fra jobben i en måned, og lurer på om hele jula har blitt ødelagt på grunn av dette.

Sykemeldingen startet den 14 november, og de første to ukene ble betalt av arbeidsgiver. Men etter dette er det nav som tar over, altså den 28 november.

Ble sykemeldt 14 dager utover den 28 november, som NAV skal ha ansvar for.

Leverte sykemelding til arbeidsgiver med underskrift den 28 (samme dag) og de har ikke levert den før enten 3 eller 4 desember nå.

Så det jeg lurer på:

Vanligvis får jeg utbetalt lønn hver 14 dag, vil dette skje nå, eller blir det samlet en gang i mnd hos nav?

Siden sykemeldingen så vidt har blitt levert inn mellom 3-4 desember, vil jeg få utbetaling den 14 (eller 20) som er utbetalingsdatoen i desember?

Dette ødelegger nattesøvnen min. Har prøvd å snakke med de på nav, men fikk bare til svar å ringe de i morgen etter å ha funnet ut når arbeidsgiver har sendt inn skjema.

Hvis ikke din arbeidsgiver forskutterer deg lønn, ville jeg forhørt meg om de har sendt inn lønns- og trekkopplysninger til NAV. Dette er egne skjemaer for dette, og dette er en informasjon de må ha før de kan utbetale (samt korrekt utfylt krav.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk du snakket med de? Visste ikke at nav var åpne om lørdagene :p

Når utbetalingen din kommer avhenger av hvor lang saksbehandlingstid det er og om NAV har alle opplysningene de trenger for å behandle saken din.

Hvis saksbehandlingstid og dokumentasjon ikke er noe problem så kommer utbetalingen for den 30 nov trolig den 11. desember.

Noen dager senere kommer utbetalingen for desember (det kommer tidligere enn normalt i desember pga julehøytiden). Sykepenger er skattefritt den første halvdelen av desember.

Lenke til kommentar

Fikk du snakket med de? Visste ikke at nav var åpne om lørdagene :p

Når utbetalingen din kommer avhenger av hvor lang saksbehandlingstid det er og om NAV har alle opplysningene de trenger for å behandle saken din.

Hvis saksbehandlingstid og dokumentasjon ikke er noe problem så kommer utbetalingen for den 30 nov trolig den 11. desember.

Noen dager senere kommer utbetalingen for desember (det kommer tidligere enn normalt i desember pga julehøytiden). Sykepenger er skattefritt den første halvdelen av desember.

Jobben jeg ringe til. Ser ut til at det er de som fortsatt betaler, og det går på den vanlige intervallen. Trodde at NAV som skulle betale ut sykepenger jeg da. Helt greit for meg dette iallefall. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...