Gå til innhold

ENK - skatt?

Gjest Slettet-YvxSGO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YvxSGO

Hei, hvis jeg foreksempel starter et enkeltmannsforetak hvordan blir det angående skatt?

har bare noen få spørsmål angående det om noen kan svare :)

hvis jeg registrerer et firma, er det da bare å sette igang og motta betalinger for arbeid? altså jeg oppretter en konto hos den lokale banken mottar betaling fra kunder og inn på den. skal jeg da ta X antall % av inntektene jeg får fra kunder og overføre det videre til dit skatten skal betales?

scenario: jeg tar et oppdrag for en kunde og tar betalt f.eks 1000kr for en time med arbeid. kunde overfører beløpet til min "ENK bankkonto" så tar jeg jeg det som skall skattes over til en annen konto?

det blir en sidejobb innen IT men det har vel ikke noe å si hvilket yrke det jobbes i med tanke på skatt O.L?

håper jeg gjorde meg forstått og takker for svar på forhånd,

-Whitehat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+432

Som selvstendig næringsdrivende skatter du i utgangspunktet 28%. I begynnelsen fikk jeg ikke krav om å betale forskuddsskatt, så jeg betalte det bare på nyåret. Det er ikke noe krav til skattekonto, og du trenger ikke å sette av en viss prosen av inntekten til skatt. Husk at du skatter kun av overskuddet.

Det er alltid en god idé å ha penger satt av, enten det er til skatt eller andre uforutsette utgifter, men jeg ser ingen grunn til å ta en viss prosent av hver fakturainnbetaling. Det er dog helt og holdent opp til deg. Jeg gjør det ikke, men sørger for å ha en del satt av "i tilfelle".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...