Gå til innhold

Kommentar: - Er ikke Windows 8 som før? Det var ille!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skjer jo pent allerede, mange nettbrettPCer på vei. Surface 2, Samsung Ativ S(lansert), og masse annet fra andre produsenter.

Fremtiden er bærbar, ikke stasjonær

Lol, skal du syte over win 8 fordi du mistet widgets i windows 7? Det gir jævlig lite mening. BTW må vel du være blant 5 % av befolkningen som klager over at de i det hele tatt er borte..kanskje du skal begynne å klage over at det fysiske tastaturet på mobilen er borte også, siden vi først er i gang med å syte?

Vi får se, win9 kommer om omlag ett år, i mellomtiden vil vi se salget av x86-tablets og mobiler vs desktop og bærbar (man kan ha bærbare enheter uten touch også, uansett hvor mye framtiden er bærbar).

Hvorfor gir det lite mening? Mente ikke du man kunne gjøre alt i win8 som man kan i win7, like lett? Eller er det sånn at når jeg kom med ett moteksempel, så er det syting? Virker som en billig hersketeknikk for meg.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fremtiden for kosebruk som litt lett surfing og se noen videosnutter og chatte på Facebook er sikkert bærbar (eller surfbrett/mobil), men fremtiden til produktiv jobbing er fortsatt stasjonær.

Iallfall "stasjonær" i betydningen "store skjermer, tastatur og inputdevice som ikke er touchskjerm". Om dette løses med tablet som dockes eller laptop eller stasjonær PC er mindre interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får en pc som på alle måter er raskere, samt at det er lette å komme til de forskjellige funksjonene i os'et. Og så koster det ikke mer enn 250 kr, så er vel ikke så mye å lure på egentlig. :)

Du mente vel: et OS som er ubetydelig lite raskere enn win7, mindre intuitivt grensesnitt og generelt vanskeligere å komme til flere funksjoner i os'et.

Har brukt win8 som eneste OS over lang tid. Den beste måten å beskrive win8 er uferdig, i alle fall for desktop (mus og tastatur). Jeg liker faktisk ribbon-menyene, forbedre taskmanager osv, men dessverre er metro elendig gjennomført. Det kan bli bra, men jeg tviler sterkt på at microsoft vil gjøre de nødvendige endringene.

EDIT:

Uenig. Kontrollpanel og forskjellige systemfunksjoner som f. eks å restarte/skru av (nei, ikke hibernate) er fordummet og skjult. Det er også agressiv kategorisering på søk som gjør det lite intuitivt å lete etter ting som du ikke vet hvor ligger.

Særdeles billig "argument". Prøver du virkelig å antyde at om man ikke liker nye ting så må det være pga. at man er konservativ/gammeldags? Har du vurdert det at faktisk nytt kan være dårligere? Dette holder ikke.

Om en da f. eks prøver å gå på nett med IE i metro vil du oppdage at den mangler funksjonalitet du er vant med på desktop, som f. eks java. Om du f. eks prøver å logge inn på nettbanken din vil du få en kryptisk feilmelding. Litt morsomt er det jo da at Microsoft markedsfører denne "plugin-free"-browsingen som noe som kommer til nytte for for forbrukerne. Man kan selvsagt argumentere for at Java er noe tull, men i praksis skaper dette endel problemer til lite gevinst.

Ah, et fornuftig menneske :laugh:

Endret av DeepW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mente vel: et OS som er ubetydelig lite raskere enn win7, mindre intuitivt grensesnitt og generelt vanskeligere å komme til flere funksjoner i os'et.

Blitt påpekt gang på gang hvordan det er lettere å komme til funksjoner og annet i W8, så den holder ikke. Grensesnittet er akkurat som W7 med en "større startmeny" om en velger å bruke det slik. Selv har jeg tatt i bruk metro, fordi det faktisk er veldig intuitivt til basic bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meh.

Som andre har sagt, hadde metro vært valgfritt (sammen med windows store, som jeg mener er en prinsipiell uting), så skulle jeg gitt det en sjanse.

Når jeg (som desktop/laptop-bruker) blir påtvunget et UI som er dårlig egnet til bruk med mus, så sier jeg nei takk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Blitt påpekt gang på gang hvordan det er lettere å komme til funksjoner og annet i W8, så den holder ikke. Grensesnittet er akkurat som W7 med en "større startmeny" om en velger å bruke det slik. Selv har jeg tatt i bruk metro, fordi det faktisk er veldig intuitivt til basic bruk.

Alt er ikke dårligere i win8 enn i win7. Derimot er det flere ting som er latterlig dårlig i win8. Et godt eksempel hvordan man slår av maskinen via menyene (m/mus). Flere operasjoner enn tidligere, samt ulogisk plassering og ventetid på at charms-menyen (eller hva den heter) skal dukke opp. Helt utrolig at MS klarer å drite seg ut på så mange banale ting som dette i win8...

Edit:

Disclaimer: dette var bare et eksempel for de som ikke skjønte det... (sukk)

Endret av DeepW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er ikke dårligere i win8 enn i win7. Derimot er det flere ting som er latterlig dårlig i win8. Et godt eksempel hvordan man slår av maskinen via menyene (m/mus). Flere operasjoner enn tidligere, samt ulogisk plassering og ventetid på at charms-menyen (eller hva den heter) skal dukke opp. Helt utrolig at MS klarer å drite seg ut på så mange banale ting som dette i win8...

Det er mange måter å slå av maskinen på i win 8, det at du ikke liker charms menyen og ikke har sjekket om det finnes andre måter får meg til å kategorisere deg i samme gruppen som de som whinet over win95 .

Det virker som om de som sutrer over at ting ikke er intuitivt er de som har vendt seg til starmeny, etc. NEWSFLASH har du vendt deg til en måte å gjøre noe på blir ALLE andre måter uintuitive PGA. vanene dine.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange måter å slå av maskinen på i win 8, det at du ikke liker charms menyen og ikke har sjekket om det finnes andre måter får meg til å kategorisere deg i samme gruppen som de som whinet over win95 .

Det virker som om de som sutrer over at ting ikke er intuitivt er de som har vendt seg til starmeny, etc. NEWSFLASH har du vendt deg til en måte å gjøre noe på blir ALLE andre måter uintuitive PGA. vanene dine.

For et latterlig innlegg, hva med å ta utgangspunkt i hva jeg skriver framfor dine egne antakelser. Utsagnet om at det eneste som er intuitivt er det man er vandt er også fullstendig latterlig. Intuitivt og velkjent er ikke det samme. Både før og etter jeg testet win8 over lengre tid prøvde jeg ut mange forskjellige linux-distroer. Alle disse hadde forskjellige grensesnitt, men de fungerte helt utmerket. Det var spesielt et grensesnittet som var veldig godt gjennomført, helt overlegent metro, tiltross for å være nytt, uvandt og nyskapende. Jeg har ikke sagt at jeg vil ha tilbake "det gode gamle gui fra win7". Dette grensesnittet er bedre enn både metro og win7.

Endret av DeepW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fremtiden er bærbar, ikke stasjonær

Det kommer an på hva bruksområdene dine er.

kanskje du skal begynne å klage over at det fysiske tastaturet på mobilen er borte også, siden vi først er i gang med å syte?
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker touchskjermtastaturer. Fingerspissene er noen av de mest sensitive områdene på kroppen, og hendene våre er utrolig presise verktøy som samtidig tjener som et veldig sensitivt sanseorgan. Tenk over hvordan du kjører en bil. Hvor utrolig mye informasjon du får inn gjennom hendene. Hvor mye taktil tilbakemelding du får fra rattet.

Og hva gjør elektronikkprodusentene? Designer brukergrensesnitt som ikke utnytter den følsomheten i det hele tatt, og baserer all tilbakemelding til brukeren på synssansen, som er mye mindre intuitiv og krever mer hjernekapasitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig at ingen kan fortelle hvordan man skal bruke Windows desktopp uten Metro og 3djepart program

Det er en oppgave til dere som skryter uhemmet av at dere har fått det til.

Dere som skryter av hvor bra metro funger på en vanlig pc skal ikke bruke en pc , det er nettbrett eller smarttelefoner dere skal bruke.

W8 med metro designet er bare en dårlig spøk fra Microsoft .

Bare sund at det er alvor

• Liker 5
Lenke til kommentar

"Haha, hvorfor klager du over at funksjonaliteten du brukte, men ikke jeg, blir borte?"

Hehe joda sant på en måte, men jeg tror helt ærlig de fleste ikke brukte widgetsene alt for mye,

var mer en fancy ting, som man egentlig ikke burde ha i bakrunnen for å oppta ressurser.

Vi får se, win9 kommer om omlag ett år, i mellomtiden vil vi se salget av x86-tablets og mobiler vs desktop og bærbar (man kan ha bærbare enheter uten touch også, uansett hvor mye framtiden er bærbar).

Hvorfor gir det lite mening? Mente ikke du man kunne gjøre alt i win8 som man kan i win7, like lett? Eller er det sånn at når jeg kom med ett moteksempel, så er det syting? Virker som en billig hersketeknikk for meg.

AtW

1. Vel jeg jobber i elektrobransjen og kan si det selges hinsides mye nettbrett og bærbare, hva det går mest av er jeg usikker på, men veldig likt. Men mange som ønsker PC ønsker også noe som er mobilt(type tynne 13 tommere), mange av disse kunne heller kjøpt en "nettbrettPC" for å dekke begge behov.

Kanskje 1 av 10 enheter(om ikke mindre) som selges er deskop PCer, deskop er på vei langt ned,

noe som skyldes at bærbare har blitt såpass kraftige.

2. Jeg mente at alt man kan gjøre i win 7 kan man i win 8(mer eller mindre), dog er ting på en annen plass. Folk syter fordi de ikke gidder å lære seg dette, men når man mestrer systemet er alikvell alt ganske logisk vil nå jeg si.

Hehe, og ja, det med widgets så jeg vel litt som syting(og klarer ikke helt å fatte sammenhengen med win8), altså jeg tror ikke det er alt for mange på internett som klager over at det er borte, men selvfølgelig skal du få lov du ;)

Fremtiden for kosebruk som litt lett surfing og se noen videosnutter og chatte på Facebook er sikkert bærbar (eller surfbrett/mobil), men fremtiden til produktiv jobbing er fortsatt stasjonær.

For bedrift muligens, men ikke for privatmarkedet. Som sagt over her har jeg en oversikt over hvor mye bærbare og nettbrett som blir solgt, og stasjonære PCer er ikke i nærheten, selvfølgelig forsatt en del som selges, med ikke sett i sammenheng når man ser hvor mye bærbare som blir solgt.

Dessuten i dag får du en bærbar med i7 og GT640 til 6500 kr, den kan brukes til langt mer enn bare "kosebruk". Den bærbare økningen skyldes at de har blitt såpass kraftige, og kraftigere skal de bli.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

For et latterlig innlegg, hva med å ta utgangspunkt i hva jeg skriver framfor dine egne antakelser. Utsagnet om at det eneste som er intuitivt er det man er vandt er også fullstendig latterlig. Intuitivt og velkjent er ikke det samme. Både før og etter jeg testet win8 over lengre tid prøvde jeg ut mange forskjellige linux-distroer. Alle disse hadde forskjellige grensesnitt, men de fungerte helt utmerket. Det var spesielt et grensesnittet som var veldig godt gjennomført, helt overlegent metro, tiltross for å være nytt, uvandt og nyskapende. Jeg har ikke sagt at jeg vil ha tilbake "det gode gamle gui fra win7". Dette grensesnittet er bedre enn både metro og win7.

hvor mange klikk er det med musen for å slå av metro ? kun med mus.

hvor mange klikk med musen er det når du ikke skal bruke default valget i win 7?

du er vandt til å rote med musen i et lite område på startmenyen nå må du bevege den litt lengre men har større felter å treffe.

påstanden din om at det er latterlig dårlig i sammenligning forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man lære seg å bruke det nye grensesnittet i windows 8, men jeg, og mange andre windows brukere liker det gamle grensesnittet og vil fortsette og bruke det. Det gamle grensesnittet er mere oversiktlig, og rett og slett bedre egnet for desktop datamaskiner. Det nye grensesnittet er kanskje ikke så ille, og jeg ser hvordan det egner seg godt til nettbrett og touch. Men at microsoft har totalt fjernet muligheten for å bruke det gamle grensesnittet vi alle er så glade i, og byttet dette ut med noe kosmetisk tull som ikke egner seg for desktop datamaskiner i det hele tatt er grunnen til den harde kritikken microsoft har fått, og det er også grunnen til at jeg og mange andre kommer til å fortsette å bruke windows 7 inntil det er et bedre alternativ.

Det er litt merkelig. Personlig jobber jeg med IKT drift og utvikling og anser meg derfor som en tung desktopbruker. Jeg har brukt W8 Enterprice siden 17. august på jobb og hjemme på både stasjonære og bærbare maskiner.

Nå er vi alle forskjellige, men personlig hadde jeg svært få følelser for startmenyen. For mange mange år siden drev jeg og organiserte startmenyen etter en viss logikk. Mapper og undermapper etter forskjellige kategorier. Jeg var også av typen som i Windows 3.11 organiserte vinduer og hadde alle vinduer åpnet og tilpasset på skjermen slik at jeg så alt, og customiseringen av startmenyen var en videreføring av dette. Det tok riktig nok litt tid før jeg ble fornøyd, ganske enkelt fordi de gamle vinduene var bedre.

Etter noe tid sluttet jeg imidlertid med dette. Det var jo egentlig bare tull, for min arbeidsdag skal ikke tilbringes inne i startmenyen. 98% av tiden brukte jeg hurtigstart på startlinjen, til nød de lagrede og mest brukte på startmenyen, og ut over dette gikk det i Win-tast -> skriv -> enter...

Når jeg nå har flyttet over til Win8 har jeg ikke en eneste gang tatt meg i å savne menyen. For min del fungerer dette faktisk bedre enn før, ganske enkelt fordi jeg kan legge inn en hel masse dynamisk informasjon som jeg får tilgjengeliggjort med et raskt tastetrykk. Slik jeg ser det har jeg mistet en meny som egentlig ikke gjør en dritt, og fått en startside som kan gjøre mye.

Å si at mangelen på startmeny er å ha mistet det gamle grensesnittet er bare tull, startmenyen er en meny i det gamle grensesnittet, desktoppen. Ikke bare fungerer dette like bra som før, også dette fungerer bedre. Spesielt med flere skjermer.

I den grad man vil kalle en meny for et grensesnitt kan vi faktisk si at vi mistet en meny, og fikk et ekstra grensesnitt i startsiden. Et grensesnitt som jeg i alle fall har begynt å dra mye nytte av. Og har man i tillegg Windows RT nettbrett er det kjekt å kunne bruke applikasjoner på begge enhetene sømløst.

Så er det litt klaging på at disse appene kjører fullskjerm, og det er greit nok. Jeg kan være med på at det kan være en diskusjon. Men da er vi forbi en for min del meningsløs starmeny vs startside diskusjon, og over til hvordan applikasjoner kjører. Jeg kunne god sett et valg der jeg kan deffinere om applikasjoner for ARM starter i fullskjerm eller vindu. Spesielt i tilfeller der du ønsker å se flere x86 og ARM applikasjoner samtidig.

Men for min del beholder jeg heller muligheten for å kjøre disse applikasjonene fremfor å få tilbake en lite verdifull startmeny.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å si at mangelen på startmeny er å ha mistet det gamle grensesnittet er bare tull, startmenyen er en meny i det gamle grensesnittet, desktoppen. Ikke bare fungerer dette like bra som før, også dette fungerer bedre. Spesielt med flere skjermer.

I den grad man vil kalle en meny for et grensesnitt kan vi faktisk si at vi mistet en meny, og fikk et ekstra grensesnitt i startsiden. Et grensesnitt som jeg i alle fall har begynt å dra mye nytte av. Og har man i tillegg Windows RT nettbrett er det kjekt å kunne bruke applikasjoner på begge enhetene sømløst.

Så er det litt klaging på at disse appene kjører fullskjerm, og det er greit nok. Jeg kan være med på at det kan være en diskusjon. Men da er vi forbi en for min del meningsløs starmeny vs startside diskusjon, og over til hvordan applikasjoner kjører. Jeg kunne god sett et valg der jeg kan deffinere om applikasjoner for ARM starter i fullskjerm eller vindu. Spesielt i tilfeller der du ønsker å se flere x86 og ARM applikasjoner samtidig.

Men for min del beholder jeg heller muligheten for å kjøre disse applikasjonene fremfor å få tilbake en lite verdifull startmeny.

Jeg er forsåvidt enig i at startmenyen i seg selv ikke nødvendigvis er verdens største savn, men jeg er uenig i at metro er en bedre erstatning. Og jeg skjønner ihvertfall ikke hvorfor metro-skjermen fungerer bedre med flere skjermer. Faktisk synes jeg det er motsatt, den passer enda mindre bra visuelt sett, og man må sette fokus på ett program på riktig skjerm for å få den vekk, samt at hjrønefunksjonene fungerer dårligere. At applikasjonene kjører i fullskjerm hadde ikke vært så ille om man "kom ut av det" på en enkel måte, men det er jo ett problem at selve metro-vinduet insisterer på å kjøre i fullskjerm også.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er greit nok å liste opp hva MS har tenkt, men det svarer ikke på om det er noen god ide. For meg framstår det etter noen dagers bruk ikke som en spesielt god ide. Av flere grunner:

- Som nevnt så er det vanskelig å vite "hvor man er" og hvor man kommer seg videre

- Metro tar hele skjermbildet, og okkuperer all plass.

- Dette er ikke en mobil, man har god plass til mye informasjon. Jeg har ikke to store skjermer for moro.

Mitt inntrykk av metro er overraskende dårlig, jeg skjønner opplegget med titles osv, det er fint det, men jeg bruker der ikke, fordi det okkuperer en hel skjerm, det passer rett og slett dårlig med resten, spesielt med to skjermer. Hvorfor er ikke dette noe som kan settes som widgets? Som widgets hadde jeg brukt det, nå så er det bare en søkefunksjon som insisterer på å ta opp hele skjermbildet. Hvorfor er dette bra på desktop?

AtW

Personlig bruker jeg å dele denne diskusjonen i to. For min del var den gamle startmenyen verdiløs og jeg savner den ikke i det heletatt. Den nye startskjermen er ikke perfekt, men jeg får svært mye mer ut av den, og legger jeg inn apper fra Windows store så kan jeg også få inn en hel del informasjon bare ved et lite tastetrykk. Har du WinRT brett i tillegg er det enda kjekkere.

Ja, den tar hele skjermen, men det er ikke noen big deal slik jeg ser det. Og her deler min oppfatning seg i to. For selv om startskjermen fyller hele vinduet er jeg med på at måten applikasjoner kjører på i starten kan være forvirrende. Man behøver ikke kjøre dem i fullskjerm, men dog, alt er ikke like intuitivt når man ikke fingrer på en skjerm. Med det sakt, jeg synes det fungerer utmerket etter å ha brukt det som eneste OS på jobb og hjemme siden midten av august. Hadde min arbeidsstasjon vært et x86 nettbrett hadde dette vært gull, men enn så lenge er det ikke det.

Men det eneste virkelige problemet er i de tilfeller jeg ønsker å kjøre flere applikasjoner synelig samtidig. Her kunne jeg tenke meg en desktop/nettbrett mode for hvordan apper starter og presenteres, slik at jeg om ønskelig kan starte appene i et vindu som lar meg se og jobbe med flere på en gang. Det finnes en "fix" som lar deg gjøre dette. En fiks som jeg anser som mer aktuell enn den som bytter ut startsiden med den gamle menyen.

Men som sakt, etter å ha brukt dette en god stund og lært å samkjøre dette, så fungerer det egentlig veldig bra for min del.

Win8 og 87" smartboard er for øvrig kult. Da kan man spille Angrybirds slik det var ment å spilles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...