Gå til innhold

Kommentar: - Er ikke Windows 8 som før? Det var ille!

Anbefalte innlegg

Tror du er den eneste i denne tråden som misforstår ting :)

Har bare lagt merke til at folk stort sett klager over ting som ikke er et problem med Windows 8.

Det som er et problem i Windows 8 etter mitt syn, er at man selv ikke kan velge skrivebord som standard når man starter opp pc'en, og at søk i fullskjerm ikke er den beste løsningen. Ser det er flere andre i tråden her som mener det samme.

At metro ikke fungerer bra på en stasjonær PC skjønner jeg ikke at folk klager over, metro er jo til nettbrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare lagt merke til at folk stort sett klager over ting som ikke er et problem med Windows 8.

Det som er et problem i Windows 8 etter mitt syn, er at man selv ikke kan velge skrivebord som standard når man starter opp pc'en, og at søk i fullskjerm ikke er den beste løsningen. Ser det er flere andre i tråden her som mener det samme.

At metro ikke fungerer bra på en stasjonær PC skjønner jeg ikke at folk klager over, metro er jo til nettbrett.

Så hvorfor har de ikke tilpasset metro til desktop også? Det er mye jobb til liten nytte når nesten alle brukerene ikke har nettbrett. Hvorfor ikke lage en widget-aktig versjon? (MS har jo i all sin visdom fjernet widgets helt fra OSet, en tåpelig avgjørelse)

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når Microsoft har brukt tiår på å utvikle og perfeksjonere den startmenyen Program Manager'n vi har hatt glede av så lenge er det klart at ved en slik "idiotifisering" som metro startmenyen bringer at folk klager på dette.

Og folk som har blitt frelst av win8 win95 har en tendens til å si "det er da ingen som tvinger deg til å oppgradere".

A blast from the past!

Mange mennesker - ofte kalte de seg "power users" - var i harnisk over alle de nymotens greiene i Windows 95 også. Når man endelig hadde lært seg 'keyboard shortcuts' så skulle det plutselig museklikkes over alt. (Og tenk å skulle måtte klikke 'Start' for å slå av PC'en? Hva girru meg? )

Det er ikke noe stort problem å initiere en shutdown av en Windows-maskin ved et enkelt trykk på Power-knappen. Ett trykk. (Om man får shutdown, hibernation eller standby avhenger av HW- og SW-oppsettet på maskinen, men det burde vel være overkommelig for "erfarne brukere".)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er kritisk til kilden. Samtidig har jeg vært på diverse "seminarer" og erfart hvor aggressive Microsoft Norge er på å markedsføre og selge Windows 8. Det blir omtrent tredd nedpå uten noe som helst valg. Selvfølgelig er jeg da skeptisk til en artikkel som er forfattet av en som bl.a. har jobbet for VG og er opprinnelig en grafisk designer som plutselig skriver en artikkel om at folk bør gi Windows 8 en sjanse (noe som betyr at folk må kjøpe det for å teste det).

Må ikke kjøpe for å teste. Har i hvertfall en måned gratis.

Lenke til kommentar

A blast from the past!

Mange mennesker - ofte kalte de seg "power users" - var i harnisk over alle de nymotens greiene i Windows 95 også. Når man endelig hadde lært seg 'keyboard shortcuts' så skulle det plutselig museklikkes over alt. (Og tenk å skulle måtte klikke 'Start' for å slå av PC'en? Hva girru meg? )

Det er ikke noe stort problem å initiere en shutdown av en Windows-maskin ved et enkelt trykk på Power-knappen. Ett trykk. (Om man får shutdown, hibernation eller standby avhenger av HW- og SW-oppsettet på maskinen, men det burde vel være overkommelig for "erfarne brukere".)

Så derfor så er alt nytt bra uansett? Er det virkelig en hensiktsmessig måte å tenke på? Alt nytt er bra, fordi folk har klagd på bra ting før?

Og ikke alle har powerknappen satt opp slik at den praktisk kan brukes til shutdown eller reastart, hvorfor lanserer du det som ett alternativ? Det er ett dårlig alternativ, ofte er ikke den knappen spesielt lett fysisk tilgjengelig heller.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo der kjernen i problemstillingen ligger - du får metro på desktop PC-en også; enten du vil eller ikke. På nettbrett og telefon, er den sikkert helt grei.

Men de fleste som bruker Windoes bruker den på desktop (eller vanlig laptop) ...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du får en pc som på alle måter er raskere, samt at det er lette å komme til de forskjellige funksjonene i os'et. Og så koster det ikke mer enn 250 kr, så er vel ikke så mye å lure på egentlig. :)

Uenig. Kontrollpanel og forskjellige systemfunksjoner som f. eks å restarte/skru av (nei, ikke hibernate) er fordummet og skjult. Det er også agressiv kategorisering på søk som gjør det lite intuitivt å lete etter ting som du ikke vet hvor ligger.

Ja, alt det der er ting som har irritert meg også. Jeg strevde faktisk en stund for å restarte maskinen....

Dette. At det ligger under settings er latterlig.

Helt enig.

For en gjeng med sutrekopper, høres nesten ut som gamlefar i huset som ikke vil ha farge-tv inn i stua fordi det er svart-hvitt som er "ekte" :-)

Særdeles billig "argument". Prøver du virkelig å antyde at om man ikke liker nye ting så må det være pga. at man er konservativ/gammeldags? Har du vurdert det at faktisk nytt kan være dårligere? Dette holder ikke.

Det kan være at noen sliter med å vende seg til metro-ui, men den "gode gamle" desktoppen ligger bare ett tastetrykk bak.

Problemet er at ikke alle folk vet dette. Det er folk som tror metro er det eneste. Om en da f. eks prøver å gå på nett med IE i metro vil du oppdage at den mangler funksjonalitet du er vant med på desktop, som f. eks java. Om du f. eks prøver å logge inn på nettbanken din vil du få en kryptisk feilmelding.

Det er ingen god grunn til at det er slik, og er et godt eksempel på mange av Windows 8 sine problemer, på tross av at det er nytt (ja tenk!)

Litt morsomt er det jo da at Microsoft markedsfører denne "plugin-free"-browsingen som noe som kommer til nytte for for forbrukerne. Man kan selvsagt argumentere for at Java er noe tull, men i praksis skaper dette endel problemer til lite gevinst.

For ikke å snakke om at os'et er bunn solid og at det faktisk er raskere på så og si alt kontra win7.

Vennligst ikke benytt "bunn solid" og Windows i samme kontekst. Det går bare ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når du klikker nede i venstre hjørnet får du opp start menyen / siste program.

Når du klikker oppe i venstre hjørnet får du opp siste program. Flere klikk blar du igjennom de åpne programmene.

Når du høyreklikker nede i venstre hjørnet får du opp denne menyen:

Programmer og funksjoner

Strømalternativer

Hendelsesliste

System

Enhetsbehandling

Diskbehandling

Datamaskinbehandling

Ledetekst

Ledetekst (Administrator)

-------------------------

Oppgavebehandling

Kontrollpanel

Filutforsker

Søk

Kjør

-------------------------

Skrivebord

Dette er vanskelig

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvorfor har de ikke tilpasset metro til desktop også? Det er mye jobb til liten nytte når nesten alle brukerene ikke har nettbrett. Hvorfor ikke lage en widget-aktig versjon? (MS har jo i all sin visdom fjernet widgets helt fra OSet, en tåpelig avgjørelse)

AtW

Hvorfor skulle de gjøre det? Vi har jo allerede skrivebord.

Rett før alle kjøper seg nettbrett så har selvfølgelig ikke alle nettbrett ;) Regner med Microsoft har satset på at nettbrett blir populært. Så får tiden vise hvordan det går. Er veldig enig at det var dumt at de droppet widget, likte den funksjonen bra og det hadde vært, som du sier, genialt med metro programmer.

Lenke til kommentar
Så derfor så er alt nytt bra uansett? Er det virkelig en hensiktsmessig måte å tenke på? Alt nytt er bra, fordi folk har klagd på bra ting før? Og ikke alle har powerknappen satt opp slik at den praktisk kan brukes til shutdown eller reastart, hvorfor lanserer du det som ett alternativ? Det er ett dårlig alternativ, ofte er ikke den knappen spesielt lett fysisk tilgjengelig heller. AtW

Jeg mener at det er altfor tidlig å felle dommen over Windows 8. Erfaringene fra Windows 95 tilsier at de første motreaksjonene avtar jevnt over tid og at det i hovedsak handler om at folk må endre noen vaner. Det kan være irriterende mens det pågår, men når det er gjort tenker man ikke noe mer over det. La oss gjøre opp status om et år - kanskje blir jeg nødt til å spise den virtuelle hatten min.

Min erfaring er at power-knappen på en PC som oftest er innen rekkevidde. Så istedenfor å måtte tråkle seg gjennom Charms-menyen hver gang man skal slå av PC'en, foreslår jeg at man - en gang for alle - setter opp Power-knappen til å gi en shutdown.

Men det avhenger vel av om man vil løse et problem eller om man vil 'dyrke det'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de gjøre det? Vi har jo allerede skrivebord.

Rett før alle kjøper seg nettbrett så har selvfølgelig ikke alle nettbrett ;) Regner med Microsoft har satset på at nettbrett blir populært. Så får tiden vise hvordan det går. Er veldig enig at det var dumt at de droppet widget, likte den funksjonen bra og det hadde vært, som du sier, genialt med metro programmer.

Hvorfor de skal gjøre det? Jo fordi OSet blir bedre, du sier jo selv at det hadde vært genialt med metroprogrammer som widgets? Vi får se på salgstallene om MS kan koste på seg ett OS med ett upassende GUi slengt på toppen som passer dårlig til at utenom en liten nisje av markedet deres. Jeg tror MS blir skuffet.

AtW

Jeg mener at det er altfor tidlig å felle dommen over Windows 8. Erfaringene fra Windows 95 tilsier at de første motreaksjonene avtar jevnt over tid og at det i hovedsak handler om at folk må endre noen vaner. Det kan være irriterende mens det pågår, men når det er gjort tenker man ikke noe mer over det. La oss gjøre opp status om et år - kanskje blir jeg nødt til å spise den virtuelle hatten min.

Min erfaring er at power-knappen på en PC som oftest er innen rekkevidde. Så istedenfor å måtte tråkle seg gjennom Charms-menyen hver gang man skal slå av PC'en, foreslår jeg at man - en gang for alle - setter opp Power-knappen til å gi en shutdown.

Men det avhenger vel av om man vil løse et problem eller om man vil 'dyrke det'.

Og hvis man vil ha en restart? Hva med en hibernate? Det er en elendig ide på generell basis å måtte trykke på fysiske knapper for å gjøre slike ting, at charmsmenyen er tungvindt betyr ikke at ideen er bedre, bare at software-alternativet har blitt dårligere.

AtW

Lenke til kommentar

Vi liker ikke forandringer, så enkelt er det.. :-)

Jeg var også meget skeptisk til windows 8 på desktop pc, men har likevel valgt og installere windows 8 på min pc, og prøvd å lære meg det effektivt, etter en mnd`s bruk kunne jeg ikke tenke meg å gå tilbake til windows 7..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greia med Windows 8 som gjør at mange reagerer er nok at Microsoft åpenbart prioriterer å løse sitt eget problem ("vi er ikke en player på telefon/nettbrett/touch") på bekostning av brukerne av desktop-oset (som er nesten alle).

Fornying er flott, men det bør skje med brukeren i fokus, ikke selskapets interne strategi.

Windows 8 er ikke like bra for proffbrukere som Windows 7 var, pga Metro. Å påstå noe annet viser bare at man ikke vet hvordan enterprisebrukere benytter pcene sine. Akkurat nå jeg f.eks 9-10 programmer åpne i overlappende vinduer på 2*24", noe som går fint i windows 8 også helt til ett av programmene er et Metro-program. Da tar det plutselig over hele skjermen og bryter ned arbeidsflyten. Hvorfor? Fordi Microsoft fikk panikk og vil slå Apple og Google på tablets, og tror metoden for å oppnå dette er felles apps for PC/tablet/telefon. Det er ingen gyldig grunn i mine øyne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke "hvor er startmenyen". Problemet mitt er "hvorfor kommer det opp en side i FULLSKJERM med apper som på død og liv skal åpne i FULLSKJERM og som IKKE har lukke-knapp (sistnevnte er kanskje det mest ufattelige)?" På min PC skal ALDRI noe kjøre i fullskjerm NOEN GANG. Så hvorfor skal Win 8 på død og liv starte ting i fullskjerm? Det gir meg ingenting positivt, men mye negativt.

Det er frekt å påstå at det handler om at ting "ikke er som før" eller at vi "ikke tåler forandringer". Tror dere vi er dumme? Eller mener dere at ALLE forandringer automatisk er fantastiske? Hva om både startskjermen og startknappen ble fjernet, alle ikonene ble fjernet, og eneste måte du kunne styre OS-et på var ved å skrive inn det komplette programnavnet, samt at skjermen var rosa og fargen ikke kunne endres, pluss at maskinen automatisk ringte opp svigermoren din hver time? Liker du ikke forslaget mitt til nytt OS? Aha, du tåler altså ikke forandringer og vil ha alt ved det gamle! Da er du skikkelig dum og bakstreversk, altså!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Det er jo der kjernen i problemstillingen ligger - du får metro på desktop PC-en også; enten du vil eller ikke. På nettbrett og telefon, er den sikkert helt grei. Men de fleste som bruker Windoes bruker den på desktop (eller vanlig laptop) ...

Er det virkelig så vanskelig å forså? Metro til nettbrett. Skrivebord til pc og bærbar. På stasjonær/bærbar pc så jobber man på skrivebordet. Eneste gangen det er veldig vanskelig å komme utenom Metro er ved søk, og det fungerer ikke særlig bra i metro etter min mening heller.

Ofte når folk klager på metro, så er det fordi de tror man skal jobbe i metro på stasjonær/bærbar pc.

Lenke til kommentar

Dette er vanskelig

Det er faktisk vanskeligere enn du tror.

Det som er den store forskjellen her i forhold til gammel Windows (eller gammel tenkemåte) er at at skjulte menyer dukker opp ut i fra plassering av musepeker. Det er stor endring fordi man ikke lenger har visuelle områder på desktopen hvor man kan klikke på musen for å for å få frem noe.

Jeg er usikker på den nye måten å tenke på er en klar forbedring i forhold til den gamle. Det jeg vet er at man må ha en opplæring å bruke det før man i det kommer i gang. En som kun kan Windows 95 vil uten de store problemene klare seg på egenhånd med Windows 7.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig å forså? Metro til nettbrett. Skrivebord til pc og bærbar. På stasjonær/bærbar pc så jobber man på skrivebordet. Eneste gangen det er veldig vanskelig å komme utenom Metro er ved søk, og det fungerer ikke særlig bra i metro etter min mening heller.

Ofte når folk klager på metro, så er det fordi de tror man skal jobbe i metro på stasjonær/bærbar pc.

Poenget er at metro har ikke noe på en desktop å gjøre, og skulle ikke vært der i det hele tatt. kvasbo og den åttende profet sier det bedre enn jeg klarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk vanskeligere enn du tror.

Det som er den store forskjellen her i forhold til gammel Windows (eller gammel tenkemåte) er at at skjulte menyer dukker opp ut i fra plassering av musepeker. Det er stor endring fordi man ikke lenger har visuelle områder på desktopen hvor man kan klikke på musen for å for å få frem noe.

Jeg er usikker på den nye måten å tenke på er en klar forbedring i forhold til den gamle. Det jeg vet er at man må ha en opplæring å bruke det før man i det kommer i gang. En som kun kan Windows 95 vil uten de store problemene klare seg på egenhånd med Windows 7.

ok men min mor på 69 år bruker win8 hele dagen lang å elsker det. hun spiller spill å koser seg alt på en Laptop uten touch. hun er teknisk retard.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...