sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 MUI er tull . Å mene noe annet er å ikke akseptere den opprinnelig grunnen til at pc kom. Det holder heler i å men at det er bare å laste ned et 3part program for få tilbake desktoppen slik man ønsker for da er vindows8 et ufullstendig produkt , som man betaler penger for Metro er nettbrett, ikke pc. hvorfor skal man da akseptere at det styrer pcen ? ( hvis man mener at metro ikke gjør det så les gjennom tråden en gang til ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Er det ikke en smule arrogant å løpe rundt å argumentere som om at all kritikken mot metro kun kommer fordi "folk er vant til start-menyen"? AtW 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Er det ikke en smule arrogant å løpe rundt å argumentere som om at all kritikken mot metro kun kommer fordi "folk er vant til start-menyen"? AtW hvem er det du forsøker å kometer til her ? Hvis det var meg så argumentere jeg forbi startmenyen , rart at du ikke ser det. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det er sant AtW, men det er også sant at "haterne" ikke klarer å gi et konkret eksempel på hvilke arbeidsoppgaver som er tyngre i Windows 8 pga. startskjermen. 1 Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Er det ikke en smule arrogant å løpe rundt å argumentere som om at all kritikken mot metro kun kommer fordi "folk er vant til start-menyen"? Enig, det er så syltynt argument og jeg er temmelig lei av at det kommer opp igjen og igjen. Som jeg har skrevet i flere innlegg i denne tråden (#151 og #177) og i lignende tråder så er ikke problemet med metro at det er "nytt og uvant" men at det er lite intuitivt. Jeg skrev også at når jeg testet ut forskjellige linux-distroer med hver sitt grensesnitt så hadde jeg null problemer med å ta i bruk de helt ukjente grensesnittene. Før dette hadde jeg kun brukt windows, hovedsakelig fra og med win98. Merkelig nok har de som svarte på disse innleggene fullstendig ignorert biten med at en linux-noob som meg selv klarer å ta i bruk disse grensesnittene nokså umiddelbart uten noen kjennskap til grensesnittene. Edit: jeg bør også nevne at jeg heller ikke ønsker tilbake "den gode gamle" startmenyen osv, jeg hadde uten tvil foretrukket noe lignende til gnome3 over både win7 og 8 sin startmeny m.m.. Hadde det vært mulig å tilpasse metro i større grad til å fungere mer som gnome3 (uten å bli en direkte kopi) så hadde jeg lett oppgradert. hvem er det du forsøker å kometer til her ? Hvis det var meg så argumentere jeg forbi startmenyen , rart at du ikke ser det. ATW kommenterer til alle de som mener at kritikken mot metro kommer av at det er nytt og uvant. Det er altså ikke argument mot det du har sagt Og jeg er ganske enig med ATW, det er temmelig arrogant. Veldig mange av disse som tilsynelatende digger metro antar som oftest at man ikke har prøvd ut win8 godt nok eller ikke gitt det nok tid osv, noe som er temmelig arrogant og irriterende. Endret 6. desember 2012 av DeepW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Kan der ikke "hjelpe" hverandre i stedet for nesten påstå at man er Idiot hvis man ikke liker MUI Det er da tross alt mer en epost og nettsurfing en pc blir brukt til Lenke til kommentar
iMono Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Kan noen vennligst forklare meg hvilke avanserte arbeidsoppgaver folk her gjør i startmenyene sine?! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 ok , beklager misforståelsen ,ATW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Jeg bryr meg ikke om Modern UI (Metro) og kan godt leve med det. Det er ikke noe fremskritt for oss desktop brukere, men greit nok. Det er bare OS'et. Det virkelige problemet er (nevnt før i tråden); Når utviklere gripes av hyp'en og programmer (App'er) etterhvert kun kommer i fullscreen Modern IU. Da er vi fuck'ed.... så inderlig fuck'ed. Et enkelt eksempel, for å ta noe de fleste kjenner; Prime95, cpuz, realtemp, hwmon, speedfan .... alle kommer kun i fullscreen ModernIU. Sweet... NOT! Endret 6. desember 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Kan noen vennligst forklare meg hvilke avanserte arbeidsoppgaver folk her gjør i startmenyene sine?! Hehe, metro / modern ui er jo ikke bare den nye startskjermen / menyen. Eksempler på andre problemer er: - Har man flere skjermer så er det "lett for" å komme over på en annen skjerm istedenfor å komme ned i venstre hjørne for å komme inn på startskjermen. Hadde de beholdt startmenyknappen så hadde det vært lettere å treffe. - Manglende indikatorer på hvor man har forskjellige funksjoner på skjermen. Dette kan riktignok læres men det blir vanskeligere for nye brukere å orientere seg da veldig mye er skjult. Eksempel: å slå av maskinen er en instilling? Lite logisk. - Kan ikke markere filer på skrivebordet ved å markere fra toppen av skjemen, da "plukker man opp" hele skrivebordet på samme måte som man lukker alle metro-apps. Det er også mer tungvint å lukke metro-apps på denne måten framfor å bare trykke en gang på et kryss... - Har man f.ek.s to metro-apps og deler skjermen i to deler så har man ikke full frihet til å tilpasse hvor stor del av skjermen hver app skal få. (Skrivebordet blir også behandlet på samme måte) - Ingen mulighet til å få søk i startskjermen til å vise alle treff Det er flere eksempler men er ikke nødvendig å lage en vegg av tekst Noen vil kanskje argumentere for at det finnes andre måter man kan gjøre ting på, som f.eks. gjennom tastatursnarveier men det er egentlig irrelevant. Det hadde ikke vært noe problem for microsoft å gjøre det enklere å benytte bare mus (bortsett fra til skriving selvsagt) så microsoft har bare vært late / glemsk. Edit: Jeg har veldig lyst at metro skal bli bra for det er mange gode aspekter ved win8. Litt tweaking så kan så godt som alle bli fornøyd med win8. Spørsmålet blir jo bare om microsoft hører på forbrukerne eller ikke (også de som er for det meste bare kritisk). Endret 6. desember 2012 av DeepW 3 Lenke til kommentar
iMono Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) - Har man flere skjermer så er det "lett for" å komme over på en annen skjerm istedenfor å komme ned i venstre hjørne for å komme inn på startskjermen. Hadde de beholdt startmenyknappen så hadde det vært lettere å treffe.Stemmer ikke for meg ihvertfall. De har pikselsensor ved kantene som ganske greit unngår dette. Vanligvis bruker jeg dog start-knappen for rask tilgang til startskjermen. - Manglende indikatorer på hvor man har forskjellige funksjoner på skjermen. Dette kan riktignok læres men det blir vanskeligere for nye brukere å orientere seg da veldig mye er skjult. Eksempel: å slå av maskinen er en instilling? Lite logisk.Synes det er ganske logisk. Innstillinger er kontekstbasert, søk også (med mulighet for å utvide ved et enkelt trykk). Slå av maskinen er noe som er mest aktuelt for stasjonære, men selv der er det vanlig å ha den kjørende en god stund. For desktop-brukere er det en liten frustrasjon som enkelt løses med alt+f4 på skrivebordet (det er faktisk slik jeg gjør det på Windows 7 også). For laptop-brukere og tablets er det meningsløst å ha en "slå av"-knapp lett tilgjengelig. Dvalemodus er foretrukket. - Kan ikke markere filer på skrivebordet ved å markere fra toppen av skjemen, da "plukker man opp" hele skrivebordet slik man lukker alle metro-apps. Dette er også mer tungvint enn å bare trykke en gang på et kryss...Skjønner ikke helt hva du mener. Er det skrivebordet eller kjøring av metro-applikasjoner du snakker om? - Har man f.ek.s to metro-apps og deler skjermen i to deler så har man ikke full frihet til å tilpasse hvor stor del av skjermen hver app skal få. (Skrivebordet blir også behandlet på samme måte)Dette er med tanke på utviklere og multitasking slik den er ment for touch. Og ja, multitasking med metro er ikke det jeg mener en desktop PC er ment for. Jeg synes det dog er praktisk å ha 1/3 av skjermen fastlåst til RSS feed f.eks. - Ingen mulighet til å få søk i startskjermen til å vise alle treffDette er det eneste jeg er enig med. Programmer og innstillinger burde ihvertfall slås sammen. Filsøking er ikke alltid ønsket, men det burde være opp til brukeren å definere. Fordelen med slik det er lagt opp er at man kan ha kontekstualisert søkefunksjon, noe som er svært nyttig med et cloud-tilknyttet OS slik som Windows 8 (med Office 2013). Endret 6. desember 2012 av iMono Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) iMono, du har fått med deg at det MUI på en desktop PC som er det som er problemet med Windows 8? For oss som bruker stasjonær PC tungt i jobb og privat (jeg holder på med både utvikling og foto), så er MUI totalt unyttig, og bare i veien. Så enkelt er det. MUI ser ut til å ha sin misjon på nettbrett og telefoner; og hvis noen gir meg et nettbrett med Windows 8 så skal jeg sikkert kunne være produktiv med det. Utne å sutre også. Endret 6. desember 2012 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) snipp! Litt morsom du kommer med eksempler på hvordan du bruker tastaturet istedenfor for mus når jeg skrev: "Noen vil kanskje argumentere for at det finnes andre måter man kan gjøre ting på, som f.eks. gjennom tastatursnarveier. Men det er egentlig irrelevant. Det hadde ikke vært noe problem for microsoft å gjøre det enklere å benytte bare mus (bortsett fra til skriving selvsagt) så microsoft har bare vært late / glemsk." Som sagt er det flere operasjoner som nokså lett kan gjøres med tastaturet, men flere av disse kunne også temmelig enkelt bli gjort lett å gjøre med kun musen. Redigerte denne biten til: - Kan ikke markere filer på skrivebordet ved å markere fra toppen av skjemen, da "plukker man opp" hele skrivebordet på samme måte som man lukker alle metro-apps. Det er også mer tungvint å lukke metro-apps på denne måten framfor å bare trykke en gang på et kryss... Edit: glemte å liste opp at en fullskjerm startmeny er upraktisk om man multitasker, f.eks. om har en videotutorial kjørende på halve skjermen mens man har lyst å starte diverse programmer underveis. Hadde den vært delvis transparent så kunne det fungert greit nok. Microsoft, legg til bedre mulighet for tilpasning (/frihet)! Endret 6. desember 2012 av DeepW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Sitat - Kan ikke markere filer på skrivebordet ved å markere fra toppen av skjemen, da "plukker man opp" hele skrivebordet slik man lukker alle metro-apps. Dette er også mer tungvint enn å bare trykke en gang på et kryss... Skjønner ikke helt hva du mener. Er det skrivebordet eller kjøring av metro-applikasjoner du snakker om? Når man har behov for å ha filen på skrivebordet så burde det også gå an å marker alle på en enkel måte for så flytte dem dit de skal. Hvordan funger det i fil behandleren ? I W8 har man vel ikke lov til flytte på datafilene ? Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Når man har behov for å ha filen på skrivebordet så burde det også gå an å marker alle på en enkel måte for så flytte dem dit de skal. ctrl + a for å merke alt. Hvordan funger det i fil behandleren ? I W8 har man vel ikke lov til flytte på datafilene ? Skjønte ikke helt det spørsmålet. Hvilke datafiler er det du snakker om? Går man til desktop ("tradisjonelt gui) så fungerer det mer eller mindre som i win7... Edit: Nvm, var bare en misforståelse her Endret 6. desember 2012 av DeepW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 ctrl + a for å merke alt. Skjønte ikke helt det spørsmålet. Hvilke datafiler er det du snakker om? Går man til desktop ("tradisjonelt gui) så fungerer det mer eller mindre som i win7... Nå var vel poenget at man skal marker filer fra toppen og et stykke ned over /sideveis , ikke alt. Nå er en del av poenget hvis man nå ønsker jobbe på en pc med berørings-skjerm så burde man og ha muligheter til filbehandling fra det nye designet. her spør jeg egentlig hvordan man løser filbehandlingen på disse nettbretrene., for det høres neste ut som det ikke blir laste noe ned til dem. Lenke til kommentar
gulars2001 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Tips til dere som sliter med å treffe hjørnene. trekk musen helt ned eller opp på skjermen så stopper den i hjørnet selv om du har flere skjermer. ( med mindre du drar den Veldig langt forbi.) Endret 6. desember 2012 av gulars2001 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 ... mao, svært intuitivt. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Windows 8 RT kan vel gjøre det samme som et android nettbrett(ja mer eller mindre) Absolutt ikke, RT er mindre nedlåst enn iPad, men Android er mye åpnere og gir større muligheter. Et av de største eksemplene er at Android lar deg installere (1)usignerte pakker fra (2)tredjepart (altså utenom Google Play), det gjør at det (3) ikke er begrensninger på hvilke applikasjonstyper du kan bruke, at (4)systemet er lagt opp for at brukeren kan være superbruker, og at (5)du kan chroote kernelen til flere parallelle userlands. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Veldig bra artikkel. Tusen takk Interessant med belysning av "hva ser jeg nå" og Chrome. Det berører ett fagområde som i vertfall jeg i det daglige ikke har noe aktivt forhold i mitt yrke som tekniker. Gleder meg til å få "Modern UI" ut i praktisk bruk til de store massene, og se hvordan det faktisk blir mottatt, istedet for å høre på pro's and con's fra både den ene og den andre jeg. Når det gjelder Dr. Nielsen, og uttalelser som "It's often quite difficult for people" i samme avsnitt som ordet iPad ?? Hehehehe, det er jo noe som burde indikerer at alt som kommer fra den mannen må taes med ett par tonn salt. Jeg har gitt folk litt oppe i årene som har slitt med PC i årtider iPad's og det har vært positive tilbakemeldinger fra dag1. En bil på over 1 tonn kan startes og kjøres med en gang. Hvorfor må en pc bruke evigheter på å komme igang ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå