Lillianw Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Hei, Snakker på vegne for en venn. Leietaker stjeler ved fra gården og har forsynt seg med møbler. Ønsket er å finne annen leietaker. Hvordan gå frem? En skriftlig advarsel på tvangsutkastelse er vårt første steg. Hva skal den inneholde? Og hva skjer videre for å få fortgang i det? Politianmeldelse? Endret 5. desember 2012 av Lillianw Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg vil tro at man må starte med å bevise påstander, så kan det tas videre. Har vennen bildebevis eller vitner eller noe annet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Forutsatt at det kan bevises at han stjeler vil jeg anta at det vil være vesentlig mislighold, etter husleieloven § 9-9 (e). Da kan leieren pålegges straks å flytte. Lenke til kommentar
Lillianw Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Vitner er familiemedlemmer. Og ellers er det vel ord mot ord. Med mislighold så skal det likevel en skriftlig advarsel? Og da er man igrunnen like langt. Greit at tyveriet stopper, men man ønsker ikke å miste friheten sin (å tørre reise bort e.l.). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Nei, det skal ikke nødvendigvis noen advarsler til. Bokstav e sier at vesentlig misloghold foreligger dersom "leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør." Jeg er ganske sikker på at tyveri faller inn under den ordlyden, og det er ingen krav til advarsel. Lenke til kommentar
Lillianw Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Hmm.. ja, det høres da logiskt ut. Så i teorien så skulle det bare være å gi en skriftlig oppsigelse med bakgrunn på mislighold? Da må i såfall evt. leietaker protestere hvor? Regner med at han ikke bare flytter uten "kamp" basert på type personlighet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Ikke oppsigelse, heving. Veldig viktig forskjell. Det prosessuelle i dette kjenner jeg rett og slett ikke til. Dersom hevingen er berettiget har han en plikt til å flytte umiddelbart. Hvordan man sørger for det i praksis om han setter seg på bakbeina er en annen sak. Endret 5. desember 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
Lillianw Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Takk for svar. Dette hjalp oss i å finne retningslinjer hos Politiet: https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_129.xml Her er skjema for hevingen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå