lilepija Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg har forberedelses dag i dag til sosialkunnskap. I forberedelses delen står det at jeg skal sette meg inn i statistikker som er oppgitt i heftet. Hvordan kan man sette seg inn i slike figurer på best mulig måte? Eks. en link: http://www.ssb.no/lovbrudde/fig-2012-03-28-03.html 1 Lenke til kommentar
Skovskyn Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Første figuren tror jeg du skal forklare hvorfor kriminaliteten er så høy som den er for personer fra 15-22 år. Slik jeg forstår det kan en bruke maslows behovspyramide og homburgers livsfaser for å forklare dette. Nr 2, hvorfor foregår narkotiske forbrytelser hyppigst og andre i liten grad? Forklar nr 3, ubetinget fengsel den mest brukte straffereaksjonen til forbrytelsen istedet for betinget. Plassmangel eller er ubetinget den beste måten å "restituere" fanger på? 1 Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Tusen takk Det hjalp meg masse Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 tenker at vi nok sikkert vil få noe om forebygging av kriminalitet Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Fin gruppe. er det noe facebook gruppe? hva tenker dere at vi får som drøftingsoppgave? hva skriver dere på de forskjellige grafene? Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Vet du om hvorfor narkotika forbrytelser er hyppigst? Finner ingen kilder i forhold tl dette... Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Gressløk: Lurer litt på det samme om hvordan oppgave vi får, men som leonthine sier, så er det nok forebygging av kriminalitet. Hva har dere om det? Jeg prøver å finne masse kilder som sier div ting i forbindelse med de statistikkene vi har fått i forberedelses delen Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 ja det leter jeg også etter nå lilepija. fant dette :http://www.ssb.no/aar2000/art-1999-09-01-01.html funnet no? har ikke lett etter det enda. men sier ifra om jeg finner noe bra ja skriver utifra det skovskyn sa ang tabellene =) Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Har funnet denne som jeg holder på å lese gjennom: http://www.ssb.no/ssp/utg/200801/03/ Også noe som kan være relevant: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1581.pdf Ja, det kan jeg også gjøre Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 http://ndla.no/nb/node/60783 Denne er verdt å lese Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 kan være lurt å finne noen artikler eller liknende fra f.eks politiske utsagn om kriminalitet og straffer (f.eks strengere straffer vs. reabiliterings tiltak) tenker jeg også. Som man evt kan trekke inn i en drøftelse om tiltak Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Hva skriver dere om figur 3? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 jeg lurer på hva som menes med narkotikaforbrytelse i figur 2. er det narkotikarelatert i forhold til at man i rus gjorde innbrudd eller er det snakk om besittelse og salg? Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 hvorfor har ubetinget fengselstraff økt så VELDIG? skjønner ingen ting av figur 3.. huff Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 leonthine: jeg trur det er det at de har gjort besittelse og salg. er i hvertfall det jeg tenker. men hvorfor det har økt. er jeg litt usikker på enda:D Syntes igrunn de tabbelene er fæle:p Lenke til kommentar
Skovskyn Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Ubetinget fengsel er for de mer alvorlige forbrytelsene i Norge. Vi har plassmangel i fengslene slik at de farligste forbryterne blir prioritert, og de mindre alvorlige (fyllekjøring, fks) får betinget fengsel. Kan dette ha med økt innvandring å gjøre kanskje? Hvorfor er ikke de andre straffereaksjoner representert? Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Ja tenkte også at det måtte ha noe med innvandring å gjøre. men da ser vi på de som farlige eller? samfunnstraff tenkte jeg at måtte være pga det har blitt så mange flere unge som begår forbytelser! Lenke til kommentar
Skovskyn Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Statistikken viser iallefall at i mange fengsel er det klart flertall som er innvandrere. Hvorfor er jo opptil hver enkelt å drøfte Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 figur 3. altså det er mer urbanisering, innvandring... som betyr at det blir begått flere lovbrudd, og ofte også mer alvorlige lovbrudd.. tenker på byer som oslo f.eks når det blir mange mennesker vokser miljøer som gjengmiljøer osv som har særlig vært en stor sak de siste årene med en del drapssaker, masse gjengrelatert vold osv... narkotiamiljø vokser... og JA innvandring selvfølgelig men man kan nok ikke bare skylde på dt... fler mennesker generelt er jo en grunn og da blir det mer alvorlige ting som skjer da som = ubetinget fengsel Lenke til kommentar
gressløk Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Noen gode linker på forebygging av kriminalitet ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå