HDSoftware Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Folkens. Jeg har en liten nøtt å knekke... Jeg har satt opp et backup system hos oss som bruker RoboCopy. Dette fordi den elegant hopper over filer som ikke er endret o.s.v. Jeg har laget det slik at den kjører en daglig backup mandag til fredag så kjøres en komplett backup på lørdag for helgen er utenfor arbeidstiden vår. Backupen kjøres fra vår server ut til en ekstern node og linjekapasiteten er ca 10Mb. Dette funker greit, men nå er Exchange databasen og SQL server databasene våre blitt så store at de spiser opp kapasiteten. Det er jo slik at SQL filene anses som endret bare man legger til eller endrer en post i databasen. Dette betyr jo at alle databasene blir kopiert i sin helhet. Resultatet av dette er at backup mengden nå er så stor at den tar igjen seg selv og dermed blir det aldri rolig på internet linjen. Det sier seg selv at dette sprekker til slutt og det er derfor jeg spør. Er det noen gode løsninger der ute som kan brukes til formålet? Trenger altså en backup løsning som kun overfører endringer i MSSQL databaser og Exchange Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Ahsay backup håndterer scenarier av den typen du skisserer. Det støtter en rekke forskjellige databasesystemer, deriblant MSSQL. Selve Ahsay-produktet installeres på maskinen der backup-dataene skal lagres, og en agent på klientserverne foretar delta-backup til denne. Jeg har brukt det til backup av bl.a. MSSQL og Exchange med utmerket resultat. Produktet er kommersielt og man betaler pr. klient, men en "klient" er en konto som har en bestemt backup-kvote og båndbreddetak, ikke et begrenset antall maskiner. Det går an å laste ned en gratis "trial"-versjon. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Ok, så programmet er da en "klient" på SQL serveren som kopierer ut nye/endrede data. Høres fornuftig ut. Hmm. må sjekke ut dette... Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Det fungerer faktisk mye enklere enn det når det gjelder SQL-databaser. Backup-klienten/-agenten bruker den innebygde backup-funksjonen i MSSQL til å dumpe databasen til en .bak-fil i en temp-mappe. Deretter kalkuleres sjekksummer på blokknivå (du bestemmer selv blokkstørrelsen, jeg tror 128 kb er standard). Listen over blokk-sjekksummer sammenlignes med listen fra backup-serveren, og så overføres alle nye eller endrede blokker. Jeg var litt skeptisk til om blokkbasert delta-backup ville være effektivt på SQL-backupfiler, men i praksis viste det seg å fungere svært bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå