Gå til innhold

Vurderer Fujifilm X100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk den eneste X-en med vanlig bayer sensor, så deet er ikke så rart X-10, XS-1 og XF-1 har en EXR sensor som er middels vanskelig å dekode - både LR og ACDsee Pro tygger X-10 filene mine greit. X-Pro 1 og X-E1 har X-trans sensoren. Og den er det fleste sliter med. Lightroom støtter kameraene forsåvidt, men har problemer med enkelte motiver. Nå samarbeider Adobe og Fuji, så jeg regner med at det løses ganske raskt. Capture One skal visstnok også komme med støtte for den sensoren i neste oppgradering.

At Bayer sensoren til Fuji med et annet mønster enn det tradisjonelle er vanskelig å dekode får jeg ikke til å stemme.

Lenke til kommentar

At Bayer sensoren til Fuji med et annet mønster enn det tradisjonelle er vanskelig å dekode får jeg ikke til å stemme.

Problemet med EXR og X-Trans sensoren, er vel nettopp det at de ikke er tradisjonelle bayer-mønstre, og dermed trenger helt andre algorimer for å dekodes godt.

Lenke til kommentar

Problemet med EXR og X-Trans sensoren, er vel nettopp det at de ikke er tradisjonelle bayer-mønstre, og dermed trenger helt andre algorimer for å dekodes godt.

Enig i det, X-Trans er ikke en Bayer-sensor i tradisjonell forstand siden den har et helt annet mønster. Det som er felles med Bayer er at to av tre farger må interpoleres i hvert punkt, men Fujis mønster skal eliminere behovet for AA-filter.

EXR tror jeg ikke har noen fast layout, som Tomsi42 skriver har X100 vanlig Bayer-sensor. X10 og X-S1 har en sensor hvor Fuji lager to separate "bilder" i hver RAW file som enten merges sammen til et høyoppløslig 12MP bilde (vanlig/HR-modus) eller et bilde med 6MP i SN/DR-modus. Problemet hittil med sensoren er at RAW-kovenverteringen til Adobe (mulignes Silkypix også) ser ut til å bruke bare et av bildene som interpoleres opp til 12MP i steden for å bruke begge de embeddede bildene merget til et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...