Gå til innhold

Vurderer Fujifilm X100

Anbefalte innlegg

Takket være Shirmah her i forumet, så vurderer jeg nå en Fujifilm X100 :)

Denne skal dog byttes ut med mitt Sony RX100 (muligens jeg beholder begge hvis "nødvendig")

Men det er ett par ting som gjør at jeg er litt tvilsom og spesielt med tanke på den høye prisen:

1. Maks lukkertid ved største blender er 1/1000. Dermed må man ta i bruk et innebygget ND-filter for å bruke kmeraet på største blender en solskinnsdag...

2. Meget treg oppstart i følge video jeg har sett på youtube. Det kreves vist et meget raskt minnekort grunnet dette....?

3. Ekstremt rotete menyer.

4. Dårlig batterikapasitet.

Grunnen til at jeg vurderer dette kameraet er rett og slett i hovedsak det vakre utseendet og viewfinderen samt den enormt gode byggekvaliteten, ved siden av en tilsynelatende fremragen bildekvalitet.

I følge dpreview, så er bildene fra X100 like gode som bildene fra RX100 og ellers så skårer faktisk RX100 bedre på det meste og sammenligner man disse to direkte så vinner RX100.

Vil jeg oppleve bedre bildekvalitet med X100 kontra RX100 i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ville jeg vurdert å gå hele veien og for en RX1. ;)

Dra i butikken og klå og prøv - så ser du om X100 er noe for deg. :)

X100 har nok bedre bildekvalitet enn RX100, men har da også fastoptikk og fire ganger så stor sensor.

Jeg har så vidt klådd litt på Shirmah sin X100 og jeg likte det godt. Solid og flott kamera med skikkelig retro look.

Det som bekymrer meg mest er faktisk maks lukkertid med største blender som kun er 1/1000, og man må derfor gjøre et dypdykk i menyene for å finne frem ND-filteret. Siden man kun har EN snarveisknapp (som jeg vil bruke til ISO instilling) og maks lukkertid er 1/1000 så må jeg garantert ofte inn i menyen for å slå på dette filteret, siden jeg liker stor blenderåpning nesten uansett.

Dette er det absolutt største ankepunktet og det irriterer meg litt. Sony RX100 har maks lukkertid på 1/2000 og jeg synes det er HELT i grenseland, men 1/1000 synes jeg blir latterlig. Dog har man som sagt dette ND-filteret som fikser biffen, men da må man somsagt inn i menyene, og da kan jo motivet ofte ha forflyttet seg eller forsvunnet før jeg er klar til å knipse.

Er det noen grunn til at maks lukkertid er på 1/1000 og ikke raskere?

RX1 er så absolutt et kamera som dekker ALLE mine behov som nummer to kamera og lettvektskamera, men look'en og feelingen er ikke den samme, og prisen...ja... like dyrt som 5D MK III....

Lenke til kommentar

ND filteret fungerer godt, ut ifra de jeg kjenner som har X100. Så det hadde jeg ikke bekymret meg over. Nå er ikke X100 et kamera som du trenger å bruke pip åpent hele tiden; brennvidde og sensorstørrelse vil ikke gi seg super-smal DOF uansett.

Det har kommet mange oppdateringer til X100, så med nyeste firmware og et raskt minnekort, så tror jeg ikke du vil være plaget av treg oppstartstid. På Fuji X10, så er det en quick start-up mode som kan brukes; tror X100 har det samme. I såfall er det instant on så fort du trykker på utløseren når kamera er i dvale.

Selv originalbatteriene er billige, så det er ikke noe krise at bateterikapasitet er lav.

Jeg synes ikke Fuji menyene var så mye mer rotete enn de andre på markedet; men så har jeg også brukt Nikon, Panasonic og Sigma en del ...

Lenke til kommentar

Man har to snarveiknapper nå, det kom for et par firmwareoppdateringer siden.

Fn-knappen justerer jeg ISO med, RAW-knappen skrur av og på ND-filteret. Altså null menyknoting for å skru av og på ND-filter, samtidig som Fn er til ISO.

Fuji hører jo faktisk på forbrukerene når det gjelder kritikk og tilbakemeldinger, og kommer stadig med firmwareoppdateringer. Mye av det man finner av info og kritikk på nettet mot X100 er skrevet før det dukket opp oppdateringer, så veldig mye er fikset.

Neste gang vi tar en fototur kan du jo låne X100'en min litt mer og prøve ut litt mer i praksis. Ta med et eget SD-kort og ta bilder i et par timer med den, så merker du fort om det er noe for deg eller ikke.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Man har to snarveiknapper nå, det kom for et par firmwareoppdateringer siden.

Fn-knappen justerer jeg ISO med, RAW-knappen skrur av og på ND-filteret. Altså null menyknoting for å skru av og på ND-filter, samtidig som Fn er til ISO.

Fuji hører jo faktisk på forbrukerene når det gjelder kritikk og tilbakemeldinger, og kommer stadig med firmwareoppdateringer. Mye av det man finner av info og kritikk på nettet mot X100 er skrevet før det dukket opp oppdateringer, så veldig mye er fikset.

Neste gang vi tar en fototur kan du jo låne X100'en min litt mer og prøve ut litt mer i praksis. Ta med et eget SD-kort og ta bilder i et par timer med den, så merker du fort om det er noe for deg eller ikke.

Glimrende!

Var ikke helt i "kjøpemodus" når vi var på fototur sist, så det ble litt lite testing, og dessuten så frøs jeg så inn i gamperæva på fingrene, hehe.

Men det er helt klart en fordel at RAW-knappen kan programmeres. Da er det viktigste problemet løst. Etter en lite runde med meg selv, så er vel egentlig ikke batterikapasiteten ett problem, og som sagt så er tilleggsbatteriene billige. Har vertfall til gode og tømme batteriet på min RX100 så langt :)

Har vert inne i uttallige "fotobutikker" her på vestlandet nå, og ikke en eneste butikk har dette kameraet. Den ene butikken annbefalte meg i steden å kjøpe Canon S95 (som dem så klart hadde i hylla) da dette var minst like bra. Huff og huff... slike butikker handler jeg ikke i uansett.

Men vi får se hva det blir til... lysten er der, og pengene er på bok, men det blir vel bare nok et kamera i "samlingen" muligens, så jeg må gå noen runder med meg selv, hehe.

Lenke til kommentar

Kjøp RX1 og behold RX100. Ifølge Steve Huff så vil kjøpetrangen dempe seg hvis du kjøper RX1 :D

RX1 er på alle måter det ultimate nummer to kamera, men poenget er at det ikke har sjarm over hodet. :)

Har selv holdt i Fuji X100 og man får en uovertruffen kvalitetsfølelse og man ser også at kameraet er bygget for å faktisk brukes. :)

Vi får se. Kanskje blir det bestilling av X100 ganske snart. Må bare gå noen runder med meg selv først. :)

Lenke til kommentar

RX1 er på alle måter det ultimate nummer to kamera, men poenget er at det ikke har sjarm over hodet. :)

Unnskyld? Attevar? Jeg sitter med en RX1 i neven right this minute (vel, når jeg ikke taster da), og det har sjarm i bøttevis. En ANNEN sjarm enn X100 (som ligger ved siden av), men den er definitivt til stede.

Har selv holdt i Fuji X100 og man får en uovertruffen kvalitetsfølelse og man ser også at kameraet er bygget for å faktisk brukes. :)

X100 er etter min mening ett av de beste X-kameraene fra Fujifilm, X-Pro1 og X-e1 er bra, by all means, men X100 har noe ved seg som ingen av de to modellene har helt klart å ta det på. Likevel, så snart jeg fikk et RX1 i neven ble en bestilling sendt, vel vitende om at det sannsynligvis betyr at min kjære X100 settes fri på det åpne markedet så snart en faktura detter ned i postkassen.

Lenke til kommentar

RX1 er utvilsomt (som jeg skrev) det ultimate nummer to kamera. Men å betale like mye for dette som et 5D MK III frister ikke veldig.

Som du selv sier så har RX1 en ANNEN sjarm og det er ikke DEN sjrmen jeg er ute etter. Jeg har jo lillebroren RX100 og det er flott på alle måter, men det blir liksom litt "vanlig" og kjedelig.Men her er det smak og behag ute å går, og dette er det jo umulig å diskutere :)

Dessuten har ikke RX1 søker. Joda, dette kan monteres i blitsskoen men da blir det seende slik ut ;)

accessories1.jpg

EDIT:

Skulle jeg derimot slgt 5D MK III samt optikken etc. for å kjøpe ett lettere kamera så hadde nok RX1 vert en kandidat.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Det er helt riktig kelux! :)

Man trenger ikke å holde i et kamera for å se at det mangler sjarm. Kameraeter tipp topp på alle områder, men det er også prisen. Når man i tillegg må gi 3-4 laken for en søker som ser slik ut, så nermer man seg brått 30.000,- og da blir det litt i overkant å svelge. Vertfall så lenge man har MK III fra før.

Men det med sjarm er uansett en smakssak, så det kan vi like godt gi opp ådiskutere med det samme :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også X100, mye pga. av at det, etter hva jeg har "lest", er et kamera en må "jobbe" med, slik som med de gamle gode rangefindere. "Itt'no som kjem tå seg sjøl, vil eg tru...!"

At det har skikkelig retro-design er også noe jeg tiltrekkes av... :love:

Holdt såvidt i et hos FV i sommer, og det gav en umiddelbar veldig så god følelse å ha i hendene... Må nok helt tilbake til den gromme Olympus 35 RD(http://blog.ericrose.com/?p=517) sist jeg følte noe lignende...., så X100 er nok det mest sjarmerende kamera jeg har sett på aldri så lenge.... Er nok bare et tidsspørsmål før den innlemmes i stallen.... :dribble:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...