Gå til innhold

Sigma imponerer bloggerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble!

Du ble imponert over akam's oversettelse av en blogg?

...

Ingen vits å svare deg engang :roll:

Det er visst noen som trur jeg ikke var særlig imponert over Sigma 35mm f/1.4, saken er at jeg kom ikke så langt før jeg fikk dagens første kaffeslurk i vranga. Jeg har vært innom bloggen til Roger Cicala og Lensrentasl ved flere anledninger, hadde aldri trodd at en skribent for akam skulle sitere bloggen og "trashe" han i samme venninga.

Jeg synes akam bør produsere eget innhold istedet for å hente, oversette, sitere andres arbeid for så å diskreditere de personene som tar seg tid til å produsere noe.

Dette er greit, ingen her på forumet reagerer på slike ting. Men når noen låner et bilde fra dere så hyler dere i hytt og gevær; "Jeg vil 4 ganger prisen!" , "Jeg kontakter advokat og bla bla"...

Jeg så akam's tidligere redaktør var innom tråden. Han jobber nå for Fotovideo som importerer og selger Sigma. Fotovideo tjener selvsagt penger på import og salg av sigma, man bør ta hans ord med en klype salt. Rart at dere ikke skreik løgn og konspirasjon når en Fotovideo ansatt linker til MFT grafer etc. laget av Sigma.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du ble imponert over akam's oversettelse av en blogg?

Nei.

For å oppklare evt. misforståelser:

Jeg ble imponert over objektivets ytelser sammenlignet med Nikon og Canon!

Og jeg ble fasinert over at lensrentals har mulighet til å teste så mange eksemplar for å finne gjennomsnittet!

Og jeg ble glad for at akam skrev om det!

Hvis ikke dette fortjente en artikkel her, vet ikke jeg hva som gjør!

Dette er akam.no! Fotosted! Ikke Se og hør.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men Canon 35mm f/2 IS har nærgrense på 24 cm og IS ... Det er faktisk et litt vanskelig valg. All den tid jeg har en 50mm f/1.4 lurer jeg på om jeg kanskje burde prioritere IS her.

Jeg ville prioritert IS der - stabilisering har ofte en større effekt i praksis enn enkelte mener.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en rimelig dyr oppgradering fra Nikon 35mm AFS F1.8G, men det er kanskje verdt det....?

1.8G er jo kun DX objektiv, så har du DX kamera er det neppe noen vits å oppgradere, for den er knallbra der! Er vel klart det objektivet som har gitt mest fotoglede for pengene, kjøpte min brukt for 700kr...

Og den gir knallbilder på min D300s!

Men jeg sikler mer og mer etter FX, og da er denne Sigmaen svært interessant, brukte 35 f2.0 som fastobjektiv i analogtiden. Dessverre er den ikke oppdatert til AFS eller kommet som f1.8, så da får man ty til Sigma. Denne og en Nikkor 85 f1.8, så hadde jeg vært fornøyd...

Lenke til kommentar

Det er så man får lyst til å leke nisse og kjøpe julegave til seg selv ...

Det har man da allerede gjort :p

Heldigvis har jeg ingen hus dette objektivet passer til; så da ble det rimelig.

Men egentlig så er jo det mye for pengene, når du sammenligner med konkurrentene.

Lenke til kommentar

Jeg har solgt unna det jeg ikke vil ha, så det er uaktuelt å selge mer. :)

Jeg har forsåvidt ikke brukt de 5500 jeg fikk for 17-55, og de er egentlig ment å bruke på en 35mm.

Men jeg antar den snart er å finne til 1000 kroner mindre i rimeligste nettbutikk. :)

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Var innom FotoVideo og pelte litt på den. Fy faen for en byggekvalitet det er på dette objektivet. Det er råere enn noe jeg har sett av L-objektiver. Det er en tanks! Fin og tung, dog, men det liker jeg. De som ikke liker tyngde bør nok velge noe annet. ;)

Jeg hadde egentlig planer om å vente til det var flere anmeldelser ute og til den sank i pris, men jeg skal snart på en måneds ferie og det kan være greit å gjøre seg kjent med objektivet, så der forsvant penga jeg fikk for 17-55.

Har kun lekt meg litt inne, men den ser ut til å treffe blink hver eneste gang, uansett avstand til motivet. Den finner fokus selv nesten i mørket (mulig dette skyldes 5DmkIII), så her er jeg ganske imponert.

Det under er i ræva lys, jeg nærmer meg nærgrensen, 1/60, f/1.4 og ISO1000. Rett ut av kameraet med LRs preset (ingen profil i LR ennå, dog - selv ikke etter dagens oppdatering til LR 4.3, så den fant selv fram til profilen til Sigma 85mm f/1.4).

Det andre er 100 %. Jeg har bare knipsa et par dusin bilder, men samtlige ser ut til å ha truffet på fokus. Brennvidden synes helt glimrende på ff, så hvis førsteinntrykket vedvarer spørs det om jeg ikke selger femtimillimeteren. De er jo rimelig nære hverandre.

Nå spørs det om jeg ikke må fire meg ut i kulda likevel. :)

post-42603-0-14963700-1355405020_thumb.jpg

post-42603-0-58320200-1355405035_thumb.jpg

Burde kanskje valgt noe annet enn noe som er rundt, for her er det ikke mange mm med dybdeskarphet, men fokus er på O eller W i Lebowski.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forsåvidt ikke brukt de 5500 jeg fikk for 17-55, og de er egentlig ment å bruke på en 35mm.

Men jeg antar den snart er å finne til 1000 kroner mindre i rimeligste nettbutikk. :)

Artig å se at du greide å vente en hel natt :)

Endret av Nelson09
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja, nesten litt pinlig at det ikke var mer som skulle til enn at jeg klådde litt på det. ;)

Det er vel ikke pinlig! Jeg har gjort noe mye verre; kjöpt meg Sony RX1 til tross for at jeg egentlig skulle vente til jeg fant et brukt... :blush: Men for et kamera! :love: Etter julen selger jeg tre Canon-objektiver og beholder bare de tre mest brukte.

Grattis forresten! Sigma 35/1.4 ser ut å väre et flott objektiv.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...