Gå til innhold

Lyd i spill. Musikk, tale og alt annet.

Anbefalte innlegg

Jeg har irritert meg på de siste spillene jeg har kjøpt, for de lar meg ikke stille lydene i spillet.

Jeg føler ofte at musikk lyden i spill er for høy og forstyrrer mer enn de gir noe til opplevelsen.

Når jeg har muligheten så prioriterer jeg tale over annet lyd og setter ned musikk volumet slikt at det er ikke dominerer over andre lyder.

SÅ! Når det kommer et spill der man ikke kan stille lydene seperat, føler jeg det er smulen rart. For ofte så er musikk sporene høye og forstyrrende.

Ofte er det de spillene som er værst på balanse mellom musikk og annen lyd, som lar være å ha instillinger for dette.

Siden jeg føler flere og flere spill gjør dette, så ville jeg spør/diskutere dette med dere andre gamers. Hva mener dere om dette?

Er det heilt greit slikt som det er, eller ville dere foretrekket å kunne justere slikt selv? Har dere noen spill dere virkerlig føler dette er et problem i?

Jeg nevner et spill som jeg kommer på har dette problemet og som er det siste spillet jeg spillet med dette problemet. Far Cry 3. Lyden generelt i det spillet er som om jeg skulle tatt opp lydene på en mobil. (just joking) Så det at jeg ikke kan endre musikken lavere og talen høyere plager meg. For flere ting som blir sakt i det spillet hører jeg ikke. Å man kan ikke sitte å lese subtitels mens man er i et heftig slag.

Litt uten om, er det flere som føler at noe ikke stemmer med lyden på Far Cry 3? Spesielt tale virker rar?

Vet dere om andre ting ang. spill og lyd så er vært å nevne, eller som du/dere anser som et problem så er det bare å nevne det?

Ser frem til å vite hva andre mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å gjøre det samme som deg, altså: skru ned musikk og andre uvesentlige effekter slik at jeg kan høre tale bedre.

Har også vært borti at balansen mellom lydene imellom har vært feil, og hvis ikke det kan stilles inn så er det litt krise.

Skulle også gjerne sett at utviklere satser mer på lyddesign. Har mer å si enn folk flest tror.

Lenke til kommentar

Ja, er enig at lyd har mer å si enn de fleste tror. Ser på det nye Halo for eksempel. Der er våpen lyder og slik magisk. Musikken også er knall bra. Men der igjen så kan man ikke endre lyden der heller, så musikken overdøver talen og andre lyder av og til. Trist at de ikke kan roe det hele litt ned. For når man først setter seg ned for å spille et spill med story, så er fint at man kan høre hva det er snakk om.

Men overdriver kansje litt. Ikke mangen spill hvor det er så gale. Men det hender ofte nok, at jeg går glipp av noe pga. musikken ble dominerende.

Men ser ikke for meg at det å legge til muligheten til å endre lydsporene vær for seg, kan være så vanskelig for utviklere? Så hvorfor ikke bare gjøre det.

Si på Far Cry 3, så kan man ikke endre volum på musikk lydsporet, men man kan slå av musikken. Noe som ikke helt stemmer i hode mitt. Ingen musikk i det spillet er smulen tomt. Men muligheten til å justere den litt ned hadde vært fint. ^^

Lenke til kommentar

Jeg er kansje litt dårlig på hurtig lesning. For jeg føler subtitels er vanskelige å lese når man er i kampens hete. Men ser for meg at i noen spill, så passer det bedre med musikken på spreng for å skape stemning. Men det blir for min del, spill som ikke har så mye annet enn fart og spenning. Slik som Wipout eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg bruker å skru musikk og tale på maks og la sfx gå nedover........du skjønner, jeg er en ekte gamer jeg pfh haha. Neida, anyways, hold deg unna Rainbow Six Vegas 2, talen der blir overdevd av alt og annet uansett hva du gjør, helt for*****

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...