Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hyppighet innførsel av tollfrie varer av mindre verdi

1814_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt riktig hva Knife Party sier, står det ikke at det er ulovlig så er det ikke det.

Jeg kjenner ingen slike bestemmelser, og er ganske sikker på at så lenge det er snakk om separate pakker så kan du importere så mange du vil. Hjemmelen for å frita fra avgiftsplikt er tolloven § 5-9 som sier at det ikke skal svares toll for varer av mindre verdi. Dette er utdypet i forskriften, som sier følgende:

Tollfritaket gjelder vare med verdi under 200 kr som sendes til mottaker i tollområdet. Fritaket gjelder ikke alkoholholdige drikkevarer eller tobakkvarer. Transport- og forsikringskostnader regnes ikke med ved fastsettelse av varens verdi.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen slike bestemmelser, og er ganske sikker på at så lenge det er snakk om separate pakker så kan du importere så mange du vil.

Ja, at det er fritak for separate pakker er det ingen tvil om. Det jeg er mer usikker på er hvordan tollvesenet definerer separate pakker. Jeg skal kjøpe julegaver til familie, og kommer til å handle på det samme nettstedet fem ganger iløpet av noen dager. Aller helst bestille alle samme dag.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Tollfritaket gjelder vare med verdi under 200 kr som sendes til mottaker i tollområdet. Fritaket gjelder ikke alkoholholdige drikkevarer eller tobakkvarer. Transport- og forsikringskostnader regnes ikke med ved fastsettelse av varens verdi.

Egentlig ikke tenkt på dette før, men kan dette tolkes dithen at det er tillatt å bestille 10 VARER med en induviduell verdi under 200kr, men sendt i EN pakke? Selv om da pakken med varENE har en samlet verdi på <2000kr?

I følge den teksten, så er det varen som er gjenstand for vurdering om den er under eller over tollfritak, ikke om den er pakket eller sendt sammen med andre varer.

Lenke til kommentar

Det kan tolkes sånn, men det blir ikke tolket sånn. Det foreligger klar og entydig forvaltningspraksis på at det ikke er sånn bestemmelsen skal tolkes, og uten at jeg har hatt forvaltningsrett (og i alle fall ikke toll- og avgiftsrett) er jeg ganske sikker på at du ikke vil bli hørt med din tolkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil dette si at det ikke er i gråsonen å dele opp ting i flere pakker for å få ned verdi?

Fullstendig teoretisk eksempel, jeg bestiller komplett hjulsett fra tyskland, felger med dekk allerede montert. Får dem til å ta av dekkene, og sende 8 pakker - 4 med felg og 4 med dekk.

Eller jeg kjøper en morgenkåpe til 219,- , får dem til å ta av beltet og sende dette separat, så får jeg en pakke á 190,- og en á 29,-?

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke helt sikker på. Ordlyden i bestemmelsen er "vare", og én vare er fortsatt én vare, selv om du deler den opp.

Riktig, og med denne logikken, så er dette sant: "Én vare er fortsatt én vare selv om den sendes i samme pakke som andre varer."

Jeg ville sagt at man kan gå så langt man vil, så lenge hver forsendelse har en verdi på under 200kr. Og jeg har heller ikke noe faglig begrunnelse.

Så min konklusjon er at du kan sende akkurat hva pokker du vil (4 varer eller 1/2 vare), så lenge forsendelsen har verdi under 200kr.

Så kan man dra det enda lengre:

Kan jeg importere en hel bil i deler, der hver del har verdi under 200kr, og på den måten få inn en bil i landet uten å betale moms?

(Jeg ville selvfølgelig aldri fått skilter på den)

Endret av jale
Lenke til kommentar

Du kan sikkert importere bilen i deler. Hvis du bestiller hver del fra ulike butikker ville det ikke vært en problemstilling en gang, så jeg tror det samme gjelder om du bestiller fra samme butikk.

Så vidt jeg vet har tolkningen vært; det som ligger i en og samme pakke skal ikke overstige 200kr.

Tror nesten noen må spørre tollvesenet for å få en skikkelig avklaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...